۹.۲۱.۱۳۸۸

محققان از شباهت‌هاي مغز و کامپيوتر مي‌گويند

مغز پيچيده‏ترين و شگفت‌انگيزترين عضو بدن ماست. شبيه‌ترين دستگاه به مغز انسان که بشر توانسته است بسازد، رايانه‌ها هستند که قادر به پردازش اطلاعات پيچيده در کوتاه‌ترين زمان ممکن هستند. محققان مي‌گويند شباهت‌هاي زيادي بين مغز ما و کامپيوتر وجود دارد؛ از هنگ‌کردن‌هاي گهگاهي گرفته تا نياز به حافظه موقت براي ذخيره اطلاعات و نياز به بوت شدن براي شروع به کار و ...

در بسياري از تحقيقاتي که صورت گرفته، مشخص شده است مغز مانند يک دستگاه رايانه پس از بيدار شدن ما از خواب نياز به بوت شدن دارد. براي اين کار ابتدا ساقه مغز شروع به ترشح ماده‌اي به نام «اکسيدنيتريک» مي‌کند. تالاموس نيز اين ماده را به همه قسمت‌هاي مغز مي‌فرستد که موجب آماده شدن اين قسمت‌ها براي انجام فعاليت‌هاي روزانه مي‌شود. اين کار دقيقاً مشابه زماني است که شما رايانه‌تان را روشن مي‌کنيد و منتظر مي‌مانيد تا سيستم عامل بالا بيايد و بوت شود تا بتوانيد با رايانه کار کنيد. حال اگر شما را به طور ناگهاني بيدار کنند و يا در اثر صداي شديدي از خواب بپريد مغز امکان بوت شدن را پيدا نمي‌کند و درست همانند زماني که رايانه شما بالا نمي‌آيد و يا به کندي بالا مي‌آيد مغز شما قادر به درک موقعيت و اتفاق و تصميم‌گيري صحيح نمي‌باشد و همانند يک رايانه ممکن است هنگ کند و همان‌طور که رايانه نياز به «ري‌استارت» يا «بازآوري مجدد» دارد لازم است فرصتي به مغز بدهيد تا بتواند شرايط و موقعيت را به خوبي درک کند. در گذشته تصور بر اين بود «تالاموس» اطلاعات جمع‌آوري شده توسط اعصاب بدن را به «کورتکس» هدايت مي‌کند اما مطالعات جديد نشان داد «تالاموس» علاوه بر اين کار بر اين اطلاعات نظارت و کنترل نيز دارد. نتايج اين مطالعه مي‌تواند به درمان بيماري‌هايي مانند «حواس پرتي» و «شيزوفرني» كه با ميزان هوشياري بيمار ارتباط دارند، كمك كرده و همچنين به فهم اين مطلب كه انسان چگونه محيط اطراف خود را درك مي‌كند، كمك كند.


مغز هم مثل رايانه‌ها براي ذخيره اطلاعات، نياز به حافظه موقت دارد

گروهي از دانشمندان ايتاليايي پي بردند در يادگيري واژگان جديد، مغز انسان بسيار شبيه به «حافظه موقت» رايانه عمل مي‌کند. اين کشف موجب شد تا پيشرفت خوبي در تئوري‌هاي يادگيري و توانايي مغز در يادگيري زبان و حفظ واژگان جديد حاصل شود. بيشتر اين تئوري‏ها بر پايه اختلال «اچ.ام» است. «اچ.ام» مخفف اسم «هنري گوستاو موليسون» است که سال‌ها قبل در اثر اشتباه يک متخصص مغز و اعصاب، که مغز وي را جراحي کرده بود ديگر نتوانست خاطرات جديدش را حفظ کند و به ياد بياورد و همچنين نتوانست هيچ واژه جديدي را ياد بگيرد.

پژوهشگران دانشگاه ميلان و سن رافائله دريافتند که در فرآيند آرشيو کردن خاطرات، واژه‌ها و اتفاقات روزمره، نه تنها فضاهاي مربوط به حافظه طولاني‌مدت در مغز دخالت دارند بلکه فضاهاي مرتبط با حافظه کلامي کوتاه‌مدت نيز مشارکت دارند. اين درست شبيه به ذخيره اطلاعات روي «هارد» رايانه است که در اين ذخيره‌سازي «حافظه‌هاي موقت» نقش مهمي دارند و تا آنها نباشند امکان هيچ ذخيره‌سازي و حتي کار کردن با رايانه نيز نخواهد بود.


مغز به هله‌هوله معتاد مي‌شود
نتايج يك تحقيق جديد نشان داده است كه مصرف تنقلات و هله‌هوله‌خوري به اندازه مواد مخدر و هرويين اعتياد‌آور است. محققان دريافته‌اند يك رژيم غذايي حاوي برگرها، چيپس‌ها، سوسيس‌ها و شيريني‌ها مغز را به گونه‌اي برنامه‌ريزي‌ مي‌كند كه وابستگي آن را به مواد غذايي حاوي نمك، شيريني و چربي زياد افزايش مي‌دهد و اين وابستگي در حد اعتياد به موادمخدر است. به مرور زمان و با گذشت سال‌ها دنبال كردن اين نوع رژيم غذايي سبب ايجاد شادي كاذب در مصرف‌كنندگان مي‌شود و در نتيجه فرد به اين نوع مواد‌غذايي معتاد مي‌شود. دكتر پاول كني، متخصص اعصاب در آمريكا، تحقيقات جديدي را انجام داده كه نشان مي‌دهد خوردن مواد غذايي پرچرب و قندي چه‌قدر براي سلامت ما خطرناك هستند. دكتر كني مي‌گويد: «مهم‌ترين نكته‌اي كه در مورد اين نوع غذاها وجود دارد و نگران‌كننده است، اين است كه كنترل خود را در برابر آنها از دست مي‌دهيد و اعتيادآور هستند.» محققان در اين پژوهش براي اولين بار با استناد به مدارك علمي دريافتند كه واكنش مغز در برابر مصرف تنقلات و هله‌هوله‌ها درست شبيه به واكنش آن در برابر مواد‌مخدر است. محققان تاكيد كردند که اين كامل‌ترين مدرك علمي است كه نشان مي‌دهد چاقي و اعتياد به مواد مخدر پايه‌هاي نوربيولوژيك مشتركي دارند و اين امر راه را براي مقابله با چاقي به شيوه‌اي متفاوت و مؤثر هموار مي‏کند.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif