۱۲.۲۳.۱۳۸۷

فناورى dsl

امروزه، اینترنت در جوامع اطلاعاتى به صورت جزء لاینفک زندگى بشر درآمده است بدون شک حتى اگر یکبار هم شده با این تکنولوژى روز دنیا برخورد کرده باشید به نقش وسیع و اهمیت و لازمه حضور آن پى خواهید برد. همان اندازه که روز به روز به اهمیت وجودى اینترنت افزوده مى شود به موازات آن سرعت دستیابى به اطلاعات از طریق این تکنولوژى نیز اهمیت فراوانى پیدا مى کند.
در این بین تکنولوژى DSL گوى سبقت را از مابقى راه حلها ربوده به نحوى که روزانه حداقل ۲۰۰۰۰ نفر در سطح جهان به علاقه مندان این تکنولوژى افزوده مى شود. اما براستى چرا؟ چرا تکنولوژىDSL به محبوبیتى این چنینى دست یافته است؟ شاید دلایلى که در ذیل مى آید به اندازه کافى سخنگوى این سوال باشد. شما میتوانید ضمن ارتباط با اینترنت از خط تلفن خود براى مکالمات صوتى استفاده کنید. سرعت این ارتباط خیلى بالاتر از یک مودم معمولى است (mbps5/1در مقایسه باkbps56 مودمهاى کنونى). در این شیوه لزوما نیازى به کابل کشى جدید ندارید بلکه مى توانید از خط تلفن معمولى خود براى ارتباط استفاده کنید. ارتباط دائمى با شبکه اینترنت و عدم قطعى هزینه شارژ ماهیانه پایین تر.

--------------------------------------------------------------------------------

تجزیه سیگنال


اغلب منازل و کاربران تجارى کوچک به یک خط DSL نامتقارن (ADSL) متصل مى شوند. ADSL فرکانسهاى موجود در یک خط را براساس این فرض که اغلب کاربران اینترنت اطلاعات بسیار بیشترى را نسبت به آنچه که ارسال مى کنند از اینترنت دریافت مى نمایند، تقسیم مى کند. دو استاندارد تقریبا» ناسازگار در مورد تکنولوژى ADSL وجود دارد.
در سیستم ADSL به منظور استفاده بهینه از پهناى باند ۱‎/۱ مگا هرتزى خطوط مسى، آن را به ۲۵۷ کانال ۴ کیلوهرتزى تقسیم مى نمایند. از آنجا که براى انتقال صوت (تلفن) تنها ۴ کیلو هرتز پهناى باند کافى است لذا کانال آخر را براى انتقال فاکس و تلفن (صوت) استفاده مى نمایند و ۲۵۶ کانال دیگر را به صورت ۶۴ کانال براى ارسال اطلاعات و ۱۲۸ کانال براى دریافت اطلاعات ( و مابقى ۶۴ کانال براى اطلاعات کنترلى) تقسیم بندى مى نمایند، بطورى که در بهترین وضعیت ( با در نظر گرفتن ۱۹۲ کانال khz4) به سرعتى معادل mbps9 (مگابیت بر ثانیه) مى رسیم که البته حداکثر سرعت مورد استفاده در ADSLها معادل mbps3/2 مى باشد.

--------------------------------------------------------------------------------

تجهیزات


۱ DSL. مودم DSL یا TU-RA اغلب مشترکین خانگى به منظور دریافت اطلاعات از اینترنت از این مودم بهره میگیرند. شرکتى که سرویسDSL را ارائه مى دهد معمولا» مودم را به عنوان بخشى از نیازهاى نصب سیستم عرضه مى نماید.
۲. Splitter همانطوریکه ذکر شد صوت و data به طور همزمان روى خطوط مسى در تکنولوژى DSLX فرستاده مى شود. به منظور جدا کردن صوت و data در طرف مشترک از Splitter بهره مى گیرند تا data را به سمت کامپیوتر و صوت (تلفن و فاکس) را به سمت تجهیزات مربوطه هدایت کند.
۳ . DSLAM DSLAM خطوط ارتباطى جهت یافته از سوى تعداد زیادى از مشترکین را دریافت نموده و آنها را روى یک خط ارتباطى واحد با ظرفیت بالا به اینترنت منتقل مى کند. DSLAM قادر به پشتیبانى چندین نوع DSL در یک مرکز تلفن واحد و تعداد گوناگونى از پروتکلها و روشهاى مدولاسیون مى باشد به علاوه DSLAM مى تواند امکاناتى همچون مسیریابى یا تخصیص آدرس دینامیکىIP نیز براى مشرکین فراهم کند.

--------------------------------------------------------------------------------

معایب DSLA


DSLA یک سرویس حساس به فاصله مى باشد همچنانکه طول ارتباط افزایش مى یابد کیفیت سیگنال کاهش یافته وسرعت ارتباط کم مى شود. حداکثر فاصله جهت سرویس دهى توسط سیستم DSLA مى تواند به ۵۴۶۰ متر برسد. تکنولوژى DSLA مى تواند حداکثر سرعت Mbps downstream8 در فاصله حدود ۱۸۲۰ متر و سرعت upstream تا kbps640 را در اختیار کاربران قراردهد. اما چرا فاصله یک محدودیت براى سیستم DSL به شمار مى رود در حالیکه این محدودیت براى مکالمات تلفنى وجود ندارد جواب این سوال در تقویت کننده هاى کوچکى به نام Loading colis مى باشد که شرکت تلفن براى تقویت سیگنالهاى صوتى استفاده مى کند که این تقویت کننده ها با سیگنالهاى DSLA سازگارى ندارند. البته پارامترهاى دیگرى همچون Bridge Taps و کابلهاى فیبرنورى نیز مى توانند تاثیر منفى روى تکنولوژى DSLA بگذارند.

--------------------------------------------------------------------------------

آینده DSL

همانطورى که در مقدمه ذکر شد روزانه ۲۰۰۰۰ نفر به علاقه مندان ارتباط از طریق DSL در سطح جهان افزوده مى شود و این به نوبه خود رقابت این تکنولوژى را با تکنولوژى هایى همچون مودم هاى کابلى و اینترنت ماهواره اى به خوبى نشان مى دهد. برطبق تحقیقات انجام گرفته از طرف شرکت IDC تا سال ۲۰۰۳ تعداد مشترکین خانگى استفاده کننده از مودم کابلى فراتر از ۸۹۸۰۰۰۰ خواهد بود درحالیکه DSL در سال ۲۰۰۳ بیش از ۹۳۰۰۰۰۰ مشترک خانگى دارد. درسالهاى اخیر کشور کره تنها با داشتن ۵۵ میلیون جمعیت بشترین مصرف کننده DSL در جهان مى باشد به نحوى که سئول به بهشت DSL مبدل شده است و شرکت هاى فعال در زمینه شبکه در کره پیشرو این تکنولوژى در جهان مى باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif