۷.۰۱.۱۳۸۸

اجزا يك برنامه حرفه اي ( بخش پنجم آموزش دلفی)

در اين مقاله قصد دارم راجع به موارد كاربردي بحث كنم.

براي شروع نيازهاي يك برنامه كاربردي را براي شما تشريح مي كنم. يكي از مهترين اجزاي يك برنامه حرفه اي DataBase مي باشد كه دلفي با قدرت از آن پشتيباني مي كند. دلفي از بانكهاي زيادي همچون Paradox, Access, SQL, Oracel, Fox Pro و غيره حمايت مي كند. دلفي همچنين ابزار زيادي براي استفاده از بانكهاي اطلاعاتي در اختيار ما مي گذارد. دلفي همچنين DataBase DeskTop را در اختيار ما مي گزارد تا بانكهاي اطلاعاتي را توسط آن ايجاد كرده و عمليات ورود اطلاعات را انجام دهيم.

در مقالات بعدي به طور مشروح به بانك اطلاعاتي و طريقه استفاده از آن در دلفي مي پردازيم. از ديگر اجزا يك برنامه حرفه اي Instuler مناسب است كه با وجود متعلقات زيادي كه همراه يك برنامه حرفه اي بايد روي سيستم كاربر نهايي قرار گيرد اجتناب ناپذير بنظر مي رسد. تصور اينكه كاربر نهايي مجبور باشد خودش فايلهاي مورد نياز را در پوشه مناسب قرار داده و Registry را تنظيم كرده و موتور بانك اطلاعاتي مناسب را نصب كنند ActiveX ها را Register نمايند و متغيرهاي محيطي را تعريف كنند و ShortCut هاي مناسب را براي دسترسي به برنامه در Startmenu يا Desktop قرار دهد بسيار گيج كننده و غير ممكن است. دلفي اين مشكل را نيز با ارائه InstallShield Express حل كرده كه اگر فرصت شود در مقاله ديگري به تشريح قابليتهاي آن مي پردازيم. البته اين به اين معني نيست كه شما مجبوريد از اين Installer استفاده كنيد Installer هاي زيادي وجود دارند كه شما مي توانيد از آنها استفاده كنيد.

جزء ديگر يك برنامه حرفه اي Interface يا رابط كاربر مي باشد و اين همان فرمهايي است كه كاربر نهايي مي بيند و از آنها براي ارتباط برقرار كردن با برنامه شما استفاده مي كند. ايجاد يك Interface مناسب مي تواند كاربران را در استفاده موثر و آسان از برنامه شما ياري دهد. استاندارد هاي زيادي در اين زمينه وجود دارد كه شما مي توانيد از آنها بهره ببريد. يكي از مباحثي كه در اين ضمينه مطرح مي شود GUI است كه در فرصت مناسب به آن مي پردازيم. اجزا ديگري نيز هستند كه در برخي از برنامه ها كاربرد پيدا مي كنند. مثلا Skin يا پوسته كه همان ظاهر برنامه مي باشد كه برنامه را با ظاهري گرافيكي مي آرايد. بعضي برنامه ها Skin هايي ايستا و بعضي داراي ظاهري پويا مي باشند. اين مبحث نيز بايد در يك مقاله جدا مورد بررسي قرار گيرد. همچنين دلفي داراي قابليتهاي بيشماري براي ايجاد يك محيط برنامه نويسي تيمي با امكان Integrated Debug و مديريت پروژه و نظارت بر چرخه زندگي يك برنامه مي باشد.

در مقاله بعدي ما به طور تفصيلي با محيط دلفي آشنا مي شويم.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif