۹.۱۴.۱۳۸۷

استفاده نادرست از ماوس و مشکلات طبي آن

مضرات استفاده نادرست از ماوس
استفاده اشتباه و دائم از ماوس هنگام كار با رايانه مي‌تواند به دست كاربران صدمه وارد كند.

درد، ناتواني و لرزش و بي‌حسي ساعد و دست نخستين نشانه‌هاي فشار بيش از حد به عضلات و عصب‌ها به دنبال حركت‌هاي نادرست هنگام كار با ماووس رايانه است.

به گفته متخصصان مجمع متخصصان اعصاب آلمان، كليك‌هاي دائم با ماوس و وضعيت غيرطبيعي و نادرست دست هنگام كار با آن ابتدا باعث آسيب ‌ديدگي بافت‌ها شده كه در طولاني‌مدت منجر به التهاب رشته‌هاي عصبي مي‌شود.

متخصصان تاكيد كردند هنگام آغاز عوارض و ناراحتي‌هاي دست اين امكان وجود دارد كه در مغز ارتباطي بين دردها و كار با ماوس و كليك كردن با آن ايجاد شود و به دنبال آن تنها با كليك كردن با ماوس رايانه دردها آغاز خواهد شد و صدمات آن مي‌تواند تا ساعد و بازو نيز ادامه پيدا كند.

بهتر است اندازه ماوس متناسب با اندازه دست‌ كاربر انتخاب شود. سطوح سرد محل قرارگيري دست بر روي پد ماوس نيز زمينه را براي التهابات مساعد مي‌‌كند.
تمرينات چرخشي مچ دست و حركت دادن دست و بازوها و استراحت‌هاي كوتاه حين كار مي‌تواند به رفع خستگي و تشنج‌زدايي عضلات دست كمك كند. استفاده از ماوس تقريبا به بخشي جدانشدني و معمول در كار با كامپيوتر تبديل شده است.

به اين ترتيب كساني كه كار را با كامپيوتر بخشي از زندگي و كارشان است، بهتر است اين نكات را مورد توجه و استفاده قرار دهند.

۱ - استفاده از ماوس نوري:

استفاده از ماوس‌هاي قديمي كه با گوي كار مي‌كنند را فراموش كنيد.

ماوس‌هاي نوري از حساسيت بيشتري برخوردارند و به همين دليل كار با آنها به نسبت ماووس‌هاي قديمي نياز به فشار كمتر دست و حركت مچ دارد.
با كمي تنظيم و انتخاب يك ماوس اپتيك مي‌تواند حركت مچ دست خود را كمتر و مدت بيشتري از ماوس بدون احساس خستگي استفاده كنيد.

۲ - ماوس پد طبي:

ماوس پدهاي طبي داراي يك بالشتك در پايين پد هستند كه مچ دست بر روي آن قرار مي‌گيرد. مهم‌ترين عامل درد مچ در كار با ماوس حالت شكسته و زاويه مچ دست است كه در بلند مدت حتي مي‌تواند باعث دردهاي مزمن و ماندگار در مچ دست شود.
اما در ماوس پدهاي طبي مچ دست در وضعيت بهتري قرار مي‌گيرد و تقريبا ساعد و كف دست حالت افقي و بدون شكستي دارند كه اين مساله در سلامتي مفاصل و خستگي كمتر مچ دست نقش مهمي دارد.
ماوس پدهاي طبي قيمت بالايي ندارند و در بازار ايران نيز مي‌توانيد مدل‌هاي خوبي از اين گونه پدها را تهيه كنيد.

۳ - ورزش:

در مورد بسياري از ما كار با ماوس و كيبورد و يا احتمالا نوشتن، تنها كارهايي هستند كه با مچ دست خود در طول روز انجام مي‌دهيم. اين در دراز مدت باعث ضعيف شدن مچ دست مي‌شود به طوري كه كمي فشار بيشتر مي‌تواند باعث درد مچ دست شود.
شيوه‌اي كه به شكل موثري در اين مورد نتيجه داده است، استفاده از وزنه و نوعي حركت خاص با مچ دست بود كه در مدت كوتاهي دردهاي مچ دست را به شكل قابل محسوسي كاهش مي‌دهد.

۴ - اسكرول:

تاكنون فكر كرده‌ايد كه چه مدت از زماني را كه با ماوس كار مي‌كنيد صرف اسكرول (بالا و پايين كردن) صفحات مي‌كنيد؟ به خصوص اگر اهل كار با اينترنت و گردش در وب باشيد قطعا مدتي را صرف اسكرول صفحات وب‌سايت‌ها مي‌كنيد.

اسكرول با حركت ماوس باعث تغيير زاويه مچ دست و يا حركت دست مي‌شود. استفاده از ماوس‌هايي كه دكمه اسكرول را وسط كليدهايشان دارند، مي‌توانند نياز به حركت دست و مچ را كاهش دهند و طبيعي است كه كاري كه تنها با حركت يك انگشت انجام مي‌شود را با مچ دست و يا ساعد انجام نمي‌دهند.

در نهايت كمي دقت در انتخاب و خريد ماوس و ماوس‌پد مي‌‌تواند سلامتي بيشتر و خستگي كمتري را براي شما به ارمغان بياورد و البته نبايد فراموش كنيم كه مچ دست‌هاي ما فقط براي كار با ماوس و كيبورد نيست و براي اين كار نيز ساخته نشده است پس بايد سعي كرد به تناسب با نرمش‌هاي خاص آنها را در وضعيت مناسبي نگه داريم.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif