۹.۱۱.۱۳۸۷

خودتان را هک نکنید


اصطلاحي كه امروزه به عنوان هك در بين كاربران ايراني كامپيوتر رايج شده بيشتر به معني استفاده از اسبهاي تروا ( Trojan ) يا سوء استفاده از سهل انگاري افراد است و عموما ارتباطي به هك ندارد . بطور مثال هنگامي كه با انتخاب پسورد كوتاه يا ساده امكان فهميدن آنرا به كسي مي دهيم . نمي توانيم به افرادي كه آنرا يافته اند هكر بگوييم . در مورد اسبهاي تروا هم وضع به همين صورت است . اگر شما فايلي را از فردي ناشناس يا سايتي نا معتبر بگيريد و آنرا اجرا كنيد احتمال دارد سيستم خود را آلوده به تروايي كرده باشيد كه امكان كنترل كامل كامپيوتر شما را به فرستنده آن مي دهد . در اين مواقع بهتر است بگوييم شما سيستم خود را هك كرده ايد .
اما براي اينكه بدانيد سيستم شما گرفتار چنين مشكلي شده است يا نه. بايد به چند مورد توجه كنيد :
- اول اينكه سابقه كامپيوتر خود را بررسي كنيد و ببينيد آيا فايلي مشكوك را كه از طريق منبعي غير معتبر دريافت كرده ايد روي سيستمتان اجرا كرده ايد يا نه ؟
- آيا بعد از آن رفتار كامپيوتر شما مشكوك شده يا نه ؟ بطور مثال كندي بيش از حد در هنگام اتصال به اينتر نت ، و همچنين بالابودن ترافيك شبكه در حالت بيكاري يا خارج شدن بي موقع CDRom كه مي تواند بوسيله فرستنده تروا و توسط افراد حتي تازه كار هم صورت بگيرد . از اين قبيل مشكلات ممكن است در حالت عادي هم پيش بيايد اما براي اينكه بدانيم كداميك از آنها مربوط به يك عامل خارجي است مي توانيم شرايط محيطي را هم در نظر بگيريم .
مثلا اگر اين مشكلات هنگام كار با اينتر نت بروز مي كند يا افزايش مي يابد احتمال ارتباطش با هك شدن افزايش مي يابد بطور معمول نمي توان كسي را بواسطه حضور در چت رومها هك كرد . اما احتمال دارد افرادي كه باهم چت مي كنند براي هم فايل هم اراسل كنند . پس نقش عامل فردي در هك شدن بسيار بيشتر از نرم افزار مورد استفاده است . يك فايروال شخصي كوچك همانند Zone Alarm بسياري از مشكلات از اين قبيل را حل مي كند .

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif