۶.۱۰.۱۳۸۸

موج ويروس نويسي ماكرو

ويروس هاي رايانه اي تا قبل از همه گير شدن شبكه هاي رايانه اي و تبديل شدن آنها به جزيي از زندگي روزمره پديده چندان متداولي نبودند، اما از حدود دو دهه قبل اين وضعيت كم كم تغيير كرد.
به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات فارس، تا دهه 80 مهم ترين ابزار انتقال ويروس فلاپي ديسك ها بودند. در اولين سال هاي شكل گيري مفهومي به نام رايانه هاي شخصي، بسياري از كاربران عادت داشتند كه اطلاعات و برنامه هاي خود را از طريق اين ديسك هاي كوچك و كم ظرفيت رد و بدل كنند.

برخي ويروس ها از طريق برنامه هاي آلوده موجود در اين فلاپي ديسك ها منتقل مي شدند و بقيه آنها هم خودشان را بر روي بخش بوت ديسك كه براي اجرا و خوانده شدن اطلاعات آن مورد نياز بود كپي مي كردند. در اين صورت پس از هر بار قرار دادن ديسك در فلاپي درايو ويروس هم وارد رايانه شخصي مي شد.
به تدريج و با كنار گذاشته شدن فلاپي ديسك، اين استراتژي موفق براي آلوده كردن رايانه هاي شخصي نيز فراموش شد.
از اواخر دهه 80 كم كم ويروس هاي رايانه اي به شكلي كه هم اكنون متداول است، از راه رسيدند. علت اين امر شكل گيري شبكه هاي اوليه BBS و آغاز استفاده از مودم بود. در همين حين استفاده از نرم افزارهاي سازگار با شبكه هاي BBS هم آغاز شد تا كاربران بتوانند از طريق اين شبكه هاي ساده و مبتني بر متن به اطلاعات و امكانات متنوعي دسترسي پيدا كنند.
همين تحول به نويسندگان ويروس ها و تروجان ها امكان داد تا انواع نرم افزارهاي آلوده خود را در محيط مجازي منتشر كنند. معمولا افرادي كه به طور دائم درصدد يافتن آخرين نسخه از نرم افزارهاي عرضه شده بودند، هدفي مناسب براي ويروس نويسان محسوب مي شدند.
اما دومين موج ويروس نويسي كه به موج ويروس نويسي ماكرو (در برابر موج قبلي موسوم به ويروس نويسي ميكرو) معروف شد، از اواسط دهه 1990 آغاز شد. اكثر اين ويروس ها به گونه اي طراحي شده بودند كه با نرم افزارهاي مشهوري مانند Word و Excel سازگاري داشته باشند. اين ويروس ها با آلوده كردن اسنادي كه با اين فرمت ها تهيه شده بودند، در رايانه هاي مختلف نفوذ مي كردند. از آنجا كه برنامه هاي Word و Excel با سيستم عامل مكينتاش نيز سازگاري داشتند دامنه نفوذ نسل جديد ويروس ها گسترش يافت و به رايانه هاي مكينتاش نيز رسيد. اين ويروس ها هنوز از هوشمندي لازم براي ارسال خود از طريق ايميل برخوردار نبودند و برخي از آنها براي اين كار از نرم افزار Outlook مايكروسافت سواستفاده مي كردند.
به تدريج ارسال ويروس از طريق ايميل هم متداول شد. در اين روش ممكن بود يك ادرس وب در ايميل گنجانده شود و كاربر به روش هاي مختلف براي كليك بر روي آدرس ياد شده ترغيب شود. در صورت كليك كردن بر روي آدرس ياد شده ويروس مخفي شده در وب سايت قادر به آلوده كردن رايانه هاي جديد و تكثير خود بود.
طي ده سال اخير ويروس ها كاملا متحول و كامل شده و شاهد ظهور ويروس هاي بسيار پيشرفته اي هستيم كه از روش هاي مختلف و به خصوص حفره هاي نرم افزاري و آسيب پذيري سايت ها، برنامه ها و شبكه هاي رايانه اي براي نفوذ به رايانه ها و سرقت اطلاعات شخصي سواستفاده مي كنند. استفاده از نرم افزارهاي پيام رسان، سيستم هاي تلفن اينترنتي، شبكه هاي اجتماعي مانند فيس بوك و توييتر و ... از جمله ديگر روش هاي متداول براي آلوده كردن رايانه هاي شخصي است.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif