۶.۱۴.۱۳۸۸

قدیمی ترین رایانه انگلستان دوباره فعال می‌شود


قدیمی ترین رایانه انگلستان با نام هارول به منظور فعال سازی مجدد پس از 36 سال به موزه ملی رایانه ای در بلتچلی ارسال خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، این رایانه که در سال 1949 طراحی شده است برای اولین بار در سال 1951 فعال شده و انجام محاسبات ریاضی را به عهده گرفت و تا سال 1973 به فعالیت خود ادامه داد.

این رایانه 2.4 در 5 متری توسط محققان سازمان تحقیقات اتمی ساخته شده و برای تحقیقات تولید انرژی اتمی مورد استفاده قرار می گرفت. این رایانه علاوه بر اولین بودن در صنعت رایانه انگلستان طولانی ترین عمر خدمت به انسانها را نیز در کارنامه خود دارد. رایانه هارول توانایی انجام فعالیتهای 6 تا 10 نفر را داشته و به مدت هفت سال در این سازمان به فعالیت خود ادامه داد.

کوین مورل مدیر موزه ملی رایانه بلتچی پارک معتقد است رایانه در آن زمان نشانه هایی از رایانه های معاصر را به همراه داشته است. هارول در آن زمان از بیش از 900 دکاترون لوله های انباشته شده از گاز به منظور نگهداری از دیجیتها در حافظه و کاغذی برای ثبت و ذخیره اطلاعات وارد شده و خروجی برخوردار بوده است.

بر اساس گزارش بی بی سی، رایانه قدیمی هارول تا سال 1973 به عنوان رایانه ای تحصیلی مورد استفاده قرار می گرفت و پس از آن از فعالیت متوقف شد و اکنون گروهی از محققان در موزه ملی رایانه قصد دارند این رایانه را پس از 36 سال دوباره به حالت فعال درآورند. به گفته متخصصان برای فعال سازی مجدد هارول باید عملیات مختلف و طولانی به منظور تعویض برخی از قطعات بسیار قدیمی آن صورت گیرد همچنین فرایند راه اندازی کامل این رایانه به یک سال زمان نیاز خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif