۱۰.۲۲.۱۳۸۷

اینترنت در سال 2020


از دور، اینترنت شبیه یك ابزار دلخواه به نظر می آید که هرکس هرطور که می خواهد آن را به کار می برد. این استفاده ها در زمینه های مختلف صورت می گیرد و در عین اینکه نیازهای مختلف زندگی روزمره مردم را مرتفع می سازد، در یک فضای مجازی کلی و گسترده انجام می شود. بازیگران این عرصه از سواد رسانه ای فوق العاده بالایی برخوردارند و با اینترنت بزرگ شده اند. هر یک از این بازیگران می توانند نقشه ویژه خود را برای حاکمیت اینترنت طراحی کنند.چنانچه اینترنت در آینده به كانون جهانی دادوستد تبدیل شود، آن گاه چه سرنوشتی در انتظار میلیون ها نفری خواهد بود كه اتصال به اینترنت برای آنان امكان پذیر نیست؟ شاید هرگزنتوانیم پاسخ این سؤال را به دست آوریم. دگرگونی یك شبكه اسرارآمیز دولتی و نفوذ آن در سیستم ارتباطات جهانی و تبادل اطلاعات و بازارهای تجاری اینترنت را به عنوان سرچشمه ومظهر شكافیعظیم بین كشورهای صنعتی و در حال توسعه مطرح ساخته است. اصطلاح شكاف دیجیتالی صورت مختصروكوتاه شده ای برای بیان نابرابری های بین المللی در زمینه دسترسی به فناوری اطلاعات وارتباطات تلقی می شود.

به عبارت دیگرمی توان گفت تا اندازه ای شكاف مذكور نشانه ای از تهدید قدرت های نیرومندی است كه جهان را در قرن بیست ویكم به پاره های نابرابراز نظر دسترسی به اطلاعات تقسیم می كنند. برخی استدلال می كنند نیروهای مذكورموجب شده اند اغلب ملل جهان در دام عقب ماندگی دایمی گرفتارشوند. همچنین كشمكش ها و درگیری های منطقه ای می تواند روحیه هر ملتی را تضعیف كرده ودچار گرفتاری های فراوان كند.
هرچند شواهدی دال برنقض عملكرد جهانی درخصوص دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد، اما برخی ناظران ازاینترنت به عنوان عامل بالقوه ای برای نجات مردم عقب مانده جهان نام می برند. این قبیل *ناظران خوش بین استدلال می كنند شیوه اقتصاد جهانی به گونه ای تغییریافته كه باعث ایجاد فرصت هایجدیدی برای تولید ثروت شده است، اما برای بهره برداری از فرصت های مذكور چاره ای جز استفاده از شبكه *جهانی اینترنت وجود ندارد.

ارتباط با شبكه جهانی اینترنت دراغلب مناطق جهان كاری بس دشوار است. در حالی كه ساكنان نیویورك در اندیشه ارتقای سیستم ارتباط با اینترنت از طریق تلفن های متعارف به سیستم پهن باند هستند، بیشتر ساكنان كشورهای در حال توسعه هرگزصدای بوق آزاد تلفن را نشنیده اند؛ چه برسد به اینكه از ماوس یا موتور جستجوگراینترنتی استفاده كنند. دسترسی میلیون ها نفر از ساكنان كشورهای یاد شده به اینترنت می تواند به طرق مختلف موجب بهبود زندگی آنان شود. اما به نظر می رسد تحقق این امر كار دشوار و طاقت فرسایی باشد. *با این همه، تعداد كسانی كه این چالش را پذیرفته اند روزبه روز در حال افزایش است. این كار آفرینان فعالبرای پیشبرد اهدافشان كه مبتنی برعدالت وانصاف در زمینه برنامه های جهانی گسترش قدرت استفاده از اینترنت برای تمامی ملل دنیاست، ازهیچ گونه كمك مالی وحمایت معنوی مضایقه ندارند. اما با این حال هیچیك از افراد مذکورتوقع ایجاد یك مدینه فاضله را نیز در سر نمی پرورانند. در بیشتر موارد اقدامات انجام شده هیچ گونه سود مادی برای آن ها دربر ندارد. آنها فقط به تحقق اهداف خود می اندیشند.

آینده اینترنت ؟
صدها کارشناس و متخصصی که در زمینه اینترنت و راه اندازی شبکه های اینترنتی فعالیت دارند، دور هم جمع شدند و با بررسی های خود روی ۷۴۲ نفر که از کشورهای مختلف جمع شده بودند،سعی کردند تا تاثیر اینترنت را در زندگی اجتماعی،اقتصادی و سیاسی جوامع در سال ۲۰۲۰ پیش بینی کنند. این مطالعات در زمینه های مختلف انجام شده بود و هر کدام از این بخش ها نتایج قابل ملاحظه ای را به دنبال داشت که در زیر آن ها را مرور می کنیم:

توسعه شبکه جهانی:
بسیاری از مردم معتقدند که تا پایان دهه دوم از هزاره سوم میلادی به راحتی می توانند با پرداخت هزینه ای بسیار اندک از خطوط پرسرعت اینترنت استفاده کنند. این ابزار به همه کمک خواهد کرد تا رقابت های بینالمللی خود را با موفقیت به پایان برسانند و بتوانند با ایجاد فرصت های فراوان برای خود، سود اقتصادی بیشتری را به دست آورند. تعداد کمی از افراد همچنان با تردید به آینده اینترنت نگاه می کنند و معتقدند که سیاست گذاری های کلان ممکن است نتایج خوبی را در توسعه همه جانبه اینترنت برجای نگذارد و باعث شود منافعی که آنها هم اکنون از اینترنت به دست می آورند به خطر بیفتد.

کنترل آینده فناوری به وسیله انسانها:
بسیاری از شرکت کنندگان در این بررسی معتقدند که تا سال ۲۰۲۰ میلادی کنترل فناوری همچنان در دستان توانمند انسان ها باقی خواهد ماند. در این میان برخی نگران آن هستند که پیشرفتهای علمی و تحقیقاتی ممکن است منجر به ساخت ماشین هایی شود که دیگر انسان نتواند آنها را کنترل کند. در این میان برخی افراد هم می گویند، کسانی که کنترل و هدایت فناوری را به عهده دارند ممکن است این کار را به صورت نادرست انجام دهند و باعث بروز خسارات فراوانی شوند.

شفافیت سازی و پنهان کاری:
امروزه مشخص شده که افراد با اعلام اطلاعات بیشتر در مورد خود مزایای فراوانی را به دست می آورند و به همین خاطر سعی می کنند که کمتر به پنهان کاری یا انتشار اطلاعات نادرست دست بزنند. آن دسته از افرادی که در این مطالعات شرکت کرده بودند نظرات خود را تاثیر اینترنت برای بهبود وضعیت زندگی در جهان تا سال ۲۰۲۰ اعلام کردند و در پایان مشخص شد، ۴۶ درصد مردم معتقدند که شفاف سازی اطلاعات از سوی مردم، سازمان ها و مراکز مسؤول می تواند نتایج بهتری را برای ارتقای سطح کیفی زندگی تا سال ۲۰۲۰ برجای بگذارد که البته ۴۹ درصد هم با این گفته ها مخالف بوده اند.
تاثیر اینترنت در بروز جنگ و خشونت:
اگرچه مسؤولان می کوشند تا اینترنت و مزایای آن را به صورت عادلانه بین همه مردم تقسیم کنند، تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان در این بررسی معتقدند که تا سال ۲۰۲۰ همچنان بخش زیادی از مردم به شبکه جهانی اینترنت دسترسی نخواهند داشت که مهم ترین عامل به وجود آورنده این امر مشکلات اقتصادی است. گفته می شود،وجود تفاوت های فرهنگی، عدم تطابق برخی جوامع با ساختارهای مدرن زندگی و ادامه یافتن جرم و جنایت در بعضی کشورهای دنیا باعث می شود تا همه مردم نتوانند به اینترنت دسترسی داشته باشند. در حالی که بسیاری از مردم بر این باورند که اینترنت و فضاهای مجازی موجبات جنایات و خشونت ها را بیشتر میکند،برخی دیگر می گویند که اختلافات بین مذهب ها، مشکلات اقتصادی و سیاسی مهم ترین عواملی هستند که درگیری ها و نزاع های سال ۲۰۲۰ را باعث می شوند.

معتادان اینترنتی:
بسیاری از کسانی که امکان اتصال به اینترنت برای آنها وجود دارد، تا سال ۲۰۲۰ زمان بیشتری را به استفاده از اینترنت اختصاص می دهند تا از این طریق بتوانند به کسب مهارت و حرفه به خصوصی بپردازند. این امر که علاوه بر افزایش ارتباطات میان فردی میزان تولید محصولات مختلف را بالا می برد، باعث خواهد شد معتادان اینترنتی هم به وجود آیند و مشکلات فراوانی را ایجاد کنند.

کاربران همچنان معتقدند که تا پایان دهه دوم از هزاره سوم میلادی زبان انگلیسی باید زبان رسمی اینترنت محسوب شود تا مردم با هر زبان و فرهنگی که هستند به سادگی بتوانند با این جامعه مجازی ارتباط برقرار کنند. بسیاری از مردم بر این باورند که تفاوت میان زبان ها در آینده مشکلاتی را برای اینترنت به وجود نخواهد آورد و این در حالی است که بیشتر کاربران جهانی برای تطابق خود با دنیای اینترنت می کوشند تا زبان انگلیسی را بیاموزند.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif