آشنايي با ۱۵وبسايتي كه دنياي وب را متحول كردند !!!
نزديك به سه دهه از راهاندازي وب جهاني ميگذرد، اما هيچكس به درستي از گستردگي و وسعت اين پديدهي بزرگ تحول برانگيز آگاه نيست، هرچند طي جديدترين مطالعات، برآورد محققان حاكي از وجود ۴۰ ميليارد صفحهي وب در سطح جهان است.
به گزارش سرويس فنآوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با وجود پيشرفت خيرهكننده در توسعهي وب جهاني، بسياي از ما پيشينه و گذشتهي آن را به فراموشي سپردهايم؛ اما كافي است نگاهي به آنچه دنيا ۱۵ سال قبل بود بيندازيم.
آمازون يك رودخانهي بزرگ در جنوب آفريقا بود و Ryanair نام خطوط هوايي ايرلند بود كه به مكانهايي پرواز ميكرد كه هيچكس نامي از آن نشنيده بود؛ ياهو نيز واژهاي برگرفته از سفرهاي گاليور بود و گوگل اشاره به رقم بسيار بزرگ رياضي داشت؛ eBay نوعي خط نگارشي بود و …
اما امروزه هريك از آنها قدرت بزرگي در دنياي وب محسوب ميشوند كه نميتوان از تحولي كه در جهان اينترنت ايجاد كردهاند به سادگي گذشت؛ روزنامهي معتبر و قديمي گاردين انگليس پانزدهمين سال راهاندازي وبسايت خبري خود را جشن ميگيرد و به همين مناسبت اقدام به معرفي ۱۵ سايت برتر جهاني كرده است كه به معناي واقعي كلمه، دنياي وب را متحول كردهاند.
۱- eBay.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۵ در آمريكا توسط “پير اميديار”
تعداد اعضا: ۱۶۸ ميليون نفر
نوع سرويسدهي: مركز خريد و مزايدهي آنلاين
يكي از بزرگترين وبسايتهاي اينترنتي كه به كاربران امكان خريد و فروش هركالايي را ميدهد؛ شهروندان انگليسي بيشتر از هر وبسايت ديگري به آن مراجعه ميكنند، به طوري كه بيش از ۱۰ ميليون عضو انگليسي دارد و دو سرويس پرداخت آنلاين paypal و skype متعلق به آن است.
۲- wikipedia.com
راهاندازي: سال ۲۰۰۱ در آمريكا توسط “جيمي ولز”
تعداد مراجعهكننده: ۹۱۲ هزار نفر در روز
نوع سرويسدهي: لغتنامهي آنلاين
اگرچه اولين لغتنامهي اينترنتي در جهان نيست، اما نخستين لغتنامهي رايگان آنلاين است كه همه امكان دسترسي و ويرايش آن را دارند، به طوري كه كابران ميتوانند اقدام به تصحيح يا اضافه كردن مدخل كنند كه در مدت چند ثانيه، نرمافزار لغتنامه را بهروز ميكند.
۳- napster.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۹ در آمريكا توسط “شاون فانينگ”
تعداد اعضا: ۵۰۰ هزار مشترك پولي
نوع سرويسدهي: سايت اشتراك فايل
هدف اصلي دانشجوي دانشگاه بوستون آمريكا از طراحي اين وبسايت، به اشتراك گذاشتن فايلهاي موسيقي بود. اوج محبوبيت “نپاستر” در سال ۲۰۰۰ بود كه بيش از ۷۰ ميليون نفر در آن عضويت رايگان داشتند؛ اما ورشكستگي آن موجب شد تا پس از آن كاربران اقدام به پرداخت مبالغي براي دانلود قطعات موسيقي كنند.
۴- youtube.com
راهاندازي: سال ۲۰۰۵ در آمريكا توسط “چاد هورلي”، “جواد كريم” و “استيون چن”
ميزان مراجعه: ۱۰۰ ميليون كليپ در روز
نوع سرويسدهي: سايت اشتراك ويدئويي
كارمندان سابق شركت eBay فكر آن را نميكردند كه با راهاندازي اين وبسايت در فوريهي ۲۰۰۵ آن را به يكي از محبوبترين سايتهاي اينترنتي تبديل كنند، به طوري كه اكنون روزانه ۱۰۰ ميليون كليپ آن مورد تماشاي كاربران قرار ميگيرد؛ نمايش ويديوهاي موسيقي قديمي و رخدادهاي ورزشي قرن هفدهم از امكانات ويژهي آن است و علاوه بر آن،”يوتيوب” محلي شناخته شده براي بروز استعداد كارگردانهاي آماتور است.
۵- blogger.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۹ در آمريكا توسط “ايوان ويليامز”
تعداد اعضا: ۵/۱۸ ميليون نفر
نوع سرويسدهي: سيستم راهاندازي وبلاگ
در حال حاضر تعداد دقيق بلاگهاي موجود در جهان مشخص نيست، اما ميليونها بلاگ اكنون كاربران را وارد خانههاي شخصي آنلاين كرده است و در هر دقيقه يك بلاگ راهاندازي ميشود و اين انقلاب اينترنتي را بايد مديون blogger دانست كه ايدهي اوليهي بلاگ را در ذهن كاربران ايجاد كرد.
۶- Friendsreunited.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۱ در انگليس توسط استيو و جولي پانك هورست
تعداد اعضا: ۱۵ ميليون نفر
نوع سرويسدهي: وب سايتي براي گردهم آوردن همكلاسيهاي قديم
گرچه در ابتداي راهاندازي تعداد مراجعان به اين سايت به زحمت دو رقمي ميشد، اما محبوبيت آن چنان سريع افزايش يافت كه در سال ۲۰۰۱ به علت ميزان بالاي مراجعه تنها سرور آن از كار افتاد؛ هم اكنون هزاران كاربر بطور همزمان از آن استفاده ميكنند و اين نتيجهي تلاش زوجي است كه براي راهاندازي آن ۱۸ ساعت در روز سختي كشيدند.
۷- Drudgereport.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۴ در آمريكا توسط “مت دراج”
ميزان مراجعه: ۸ تا ۱۰ ميليون صفحه در روز
نوع سرويسدهي: سايت خبري
درابتدا تنها به عنوان بولتن خبري ايميل كار خود را آغاز كرد، اما اكنون به يكي از پرنفوذترين رسانههاي خبري در سياستگذاري آمريكا تبديل شده و در طول ۱۲ ماه گذشته بيش از ۵/۳ ميليارد مراجعه داشته است و اولين منبع آنلاين اخبار فوري به شمار ميآيد.
۸- Myspace.com
راهاندازي: سال ۲۰۰۳ در آمريكا توسط “تام اندرسون” و “كريس دي ولف”
تعداد كاربران: ۱۰۰ ميليون نفر
نوع سرويسدهي: سايت شبكهي اجتماعي
از محبوبيت “ماي اسپيس” همين كافي كه ميزان مراجعه به آن در انگليس از شبكهي خبري BBC نيز بيشتر است. اين وب سايت ۱۰۰ ميليون عضوي تمامي ويژگيهاي جوامع اينترنتي را دارد و به كاربران امكان برنامهريزي براي رخدادها را ميدهد. “ماياسپيس” اكنون چهارمين وبسايت پربيننده در جهان است كه امكان آپلود و گوش كردن به موسيقي را ميدهد و اكنون ۲/۲ ميليون گروه موسيقي و خواننده جذب آن شدهاند.
۹- Amazon.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۴ در آمريكا توسط “جف بزوس”
تعداد كاربران: بيش از ۳۵ ميليون نفر از ۲۵۰ كشور جهان
نوع سرويسدهي: فروشگاه اينترنتي، عمدتا كتاب، CD , DVD
بزرگترين فروشگاه كتاب جهان است كه ابتدا “كادابرا” نام داشت، اما نام آمازون به عنوان چيزي غير قابل توقف و بزرگ براي آن انتخاب شد كه اكنون درآمد هفت ميليارد دلاري آن در سال به خوبي اثبات كنندهي نام آن است؛ موفقيت آمازون تا جايي پيش رفت كه موسس آن در سال ۱۹۹۹ از سوي مجلهي آمريكايي “تايم” مرد سال جهان لقب گرفت.
۱۰- Slashdot.org
راهاندازي: سال ۱۹۹۷ توسط “راب مالدا”
تعداد كاربران: ۵/۵ ميليون نفر در ماه
نوع سرويسدهي: وبسايت اخبار فنآوري
يكي از پرمراجعهترين وبسايتهاي جهان كه امكان گفتوگو و بحث براي متخصصان و دانشمندان را فراهم ساخته و منبع مرجع اخبار فنآوري محسوب ميشود؛ بيشتر قسمتهاي سايت توسط كاربران نوشته و تنظيم ميشود و برخي مواقع اظهارنظرهاي كاربران در خصوص يك موضوع مورد بحث از ۱۰ هزار مورد نيز ميگذرد.
۱۱- Salon.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۵ در آمريكا توسط “ديويد تالبوت”
تعداد كاربران: ۵/۲ ميليون تا ۵/۳ ميليون بازديدكننده در ماه
نوع سرويسدهي: مجلهي اينترنتي
اولين وبسايت جهان كه بهدست چند روزنامهنگار و با هدف ترويج روزنامهنگاري آنلاين راهاندازي شد؛ مقالات و يادداشتهاي اين سايت در خصوص مرگ پرنسس دايانا و رسوايي اخلاقي بيل كلينتون همچنان در يادها زنده است و استفاده از آن به صورت حق اشتراك است.
۱۲- Craigslist.org
راهاندازي: سال ۱۹۹۵در آمريكا توسط “كريك نيومارك”
تعداد كاربران: چهار ميليارد صفحه در ماه
نوع سرويسدهي: يك وبسايت ويژه براي جوامع شهري آنلاين
يكي از سادهترين وبسايتهاي اينترنت است و البته يكي پرقدرتترين آنها؛ سادگي آن از اين جهت است كه تنها يك تابلوي اعلانات رايگان است، اما محبوببيت آن است كه قدرتاش را چشمگير ساخته است؛ اجارهي آپارتمان، فروش خودرو، پيدا كردن كار، گذراندن اوقات فراغت وغيره؛ در اين سايت به همگي سوالات پاسخ داده ميشود و به طور كلي اين سايت زندگي شهري را در آمريكا متحول كرده است.
۱۳- Google.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۸ در آمريكا توسط “لري پيج” و “سرگئي برين”
ميزان مراجعه: يك ميليارد جستوجو در روز
نوع سرويسدهي: جستوجوي اينترنتي، منبع خبري و …
هم اكنون نام گوگل به لطف شهرت بينظير آن به عنوان فعل در لغتنامهي آكسفورد قرار داده شده است؛ گوگل بزرگترين موتور جستوجوي اينترنتي در جهان است كه سريعترين رشد را در ميان ساير شركتهاي جهان داشته و ارزش سهام آن اكنون فراتر از ۱۳ ميليارد دلار است؛ سرويسهاي متعدد پست الكترونيك (Gmail)، سرويس نقشه (google map)، مقايسهي قيمت (froogle)، تلفن رايگان (Google Talk) وغيره آن را به دومين وبسايت پرمراجعهي جهان تبديل كرده است.
۱۴- Yahoo.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۴ در آمريكا توسط “ديويد فليو” و “جري يانگ”
تعداد كاربران: ۴۰۰ ميليون نفر
نوع سرويسدهي: پورتال اينترنت و سازمان رسانهاي
ياهو با ۴/۳ ميليارد صفحه مراجعه در روز، بالاترين تعداد بازديدكنندهي اينترنت را در جهان دارد؛ سرويسهاي پيام فوري، اخبار و ايميل آن در جهان بالاترين سطح محبوبيت را دارند و گوگل تنها رقيب جدي ياهو محسوب ميشود.
۱۵- Easyjet.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۵ در انگليس توسط “هاجي لوآنو”
تعداد كاربران: ۳۰ ميليون مسافر در سال گذشته
نوع سرويسدهي: هزينهي خطوط هوايي
اولين مكان آنلاين براي رزرو بليط هواپيما كه در ابتدا تصور نميشد بتواند تعداد كافي مسافر براي پروازهواپيماها تهيه كند؛ در اين سايت علاوه بر رزرو بليط، ميتوان هتل محل اقامت، اجارهي خودرو در شهر مقصد و ديگر خدمات مربوطه را به صورت آنلاين انجام داد.
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران
نزديك به سه دهه از راهاندازي وب جهاني ميگذرد، اما هيچكس به درستي از گستردگي و وسعت اين پديدهي بزرگ تحول برانگيز آگاه نيست، هرچند طي جديدترين مطالعات، برآورد محققان حاكي از وجود ۴۰ ميليارد صفحهي وب در سطح جهان است.
به گزارش سرويس فنآوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با وجود پيشرفت خيرهكننده در توسعهي وب جهاني، بسياي از ما پيشينه و گذشتهي آن را به فراموشي سپردهايم؛ اما كافي است نگاهي به آنچه دنيا ۱۵ سال قبل بود بيندازيم.
آمازون يك رودخانهي بزرگ در جنوب آفريقا بود و Ryanair نام خطوط هوايي ايرلند بود كه به مكانهايي پرواز ميكرد كه هيچكس نامي از آن نشنيده بود؛ ياهو نيز واژهاي برگرفته از سفرهاي گاليور بود و گوگل اشاره به رقم بسيار بزرگ رياضي داشت؛ eBay نوعي خط نگارشي بود و …
اما امروزه هريك از آنها قدرت بزرگي در دنياي وب محسوب ميشوند كه نميتوان از تحولي كه در جهان اينترنت ايجاد كردهاند به سادگي گذشت؛ روزنامهي معتبر و قديمي گاردين انگليس پانزدهمين سال راهاندازي وبسايت خبري خود را جشن ميگيرد و به همين مناسبت اقدام به معرفي ۱۵ سايت برتر جهاني كرده است كه به معناي واقعي كلمه، دنياي وب را متحول كردهاند.
۱- eBay.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۵ در آمريكا توسط “پير اميديار”
تعداد اعضا: ۱۶۸ ميليون نفر
نوع سرويسدهي: مركز خريد و مزايدهي آنلاين
يكي از بزرگترين وبسايتهاي اينترنتي كه به كاربران امكان خريد و فروش هركالايي را ميدهد؛ شهروندان انگليسي بيشتر از هر وبسايت ديگري به آن مراجعه ميكنند، به طوري كه بيش از ۱۰ ميليون عضو انگليسي دارد و دو سرويس پرداخت آنلاين paypal و skype متعلق به آن است.
۲- wikipedia.com
راهاندازي: سال ۲۰۰۱ در آمريكا توسط “جيمي ولز”
تعداد مراجعهكننده: ۹۱۲ هزار نفر در روز
نوع سرويسدهي: لغتنامهي آنلاين
اگرچه اولين لغتنامهي اينترنتي در جهان نيست، اما نخستين لغتنامهي رايگان آنلاين است كه همه امكان دسترسي و ويرايش آن را دارند، به طوري كه كابران ميتوانند اقدام به تصحيح يا اضافه كردن مدخل كنند كه در مدت چند ثانيه، نرمافزار لغتنامه را بهروز ميكند.
۳- napster.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۹ در آمريكا توسط “شاون فانينگ”
تعداد اعضا: ۵۰۰ هزار مشترك پولي
نوع سرويسدهي: سايت اشتراك فايل
هدف اصلي دانشجوي دانشگاه بوستون آمريكا از طراحي اين وبسايت، به اشتراك گذاشتن فايلهاي موسيقي بود. اوج محبوبيت “نپاستر” در سال ۲۰۰۰ بود كه بيش از ۷۰ ميليون نفر در آن عضويت رايگان داشتند؛ اما ورشكستگي آن موجب شد تا پس از آن كاربران اقدام به پرداخت مبالغي براي دانلود قطعات موسيقي كنند.
۴- youtube.com
راهاندازي: سال ۲۰۰۵ در آمريكا توسط “چاد هورلي”، “جواد كريم” و “استيون چن”
ميزان مراجعه: ۱۰۰ ميليون كليپ در روز
نوع سرويسدهي: سايت اشتراك ويدئويي
كارمندان سابق شركت eBay فكر آن را نميكردند كه با راهاندازي اين وبسايت در فوريهي ۲۰۰۵ آن را به يكي از محبوبترين سايتهاي اينترنتي تبديل كنند، به طوري كه اكنون روزانه ۱۰۰ ميليون كليپ آن مورد تماشاي كاربران قرار ميگيرد؛ نمايش ويديوهاي موسيقي قديمي و رخدادهاي ورزشي قرن هفدهم از امكانات ويژهي آن است و علاوه بر آن،”يوتيوب” محلي شناخته شده براي بروز استعداد كارگردانهاي آماتور است.
۵- blogger.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۹ در آمريكا توسط “ايوان ويليامز”
تعداد اعضا: ۵/۱۸ ميليون نفر
نوع سرويسدهي: سيستم راهاندازي وبلاگ
در حال حاضر تعداد دقيق بلاگهاي موجود در جهان مشخص نيست، اما ميليونها بلاگ اكنون كاربران را وارد خانههاي شخصي آنلاين كرده است و در هر دقيقه يك بلاگ راهاندازي ميشود و اين انقلاب اينترنتي را بايد مديون blogger دانست كه ايدهي اوليهي بلاگ را در ذهن كاربران ايجاد كرد.
۶- Friendsreunited.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۱ در انگليس توسط استيو و جولي پانك هورست
تعداد اعضا: ۱۵ ميليون نفر
نوع سرويسدهي: وب سايتي براي گردهم آوردن همكلاسيهاي قديم
گرچه در ابتداي راهاندازي تعداد مراجعان به اين سايت به زحمت دو رقمي ميشد، اما محبوبيت آن چنان سريع افزايش يافت كه در سال ۲۰۰۱ به علت ميزان بالاي مراجعه تنها سرور آن از كار افتاد؛ هم اكنون هزاران كاربر بطور همزمان از آن استفاده ميكنند و اين نتيجهي تلاش زوجي است كه براي راهاندازي آن ۱۸ ساعت در روز سختي كشيدند.
۷- Drudgereport.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۴ در آمريكا توسط “مت دراج”
ميزان مراجعه: ۸ تا ۱۰ ميليون صفحه در روز
نوع سرويسدهي: سايت خبري
درابتدا تنها به عنوان بولتن خبري ايميل كار خود را آغاز كرد، اما اكنون به يكي از پرنفوذترين رسانههاي خبري در سياستگذاري آمريكا تبديل شده و در طول ۱۲ ماه گذشته بيش از ۵/۳ ميليارد مراجعه داشته است و اولين منبع آنلاين اخبار فوري به شمار ميآيد.
۸- Myspace.com
راهاندازي: سال ۲۰۰۳ در آمريكا توسط “تام اندرسون” و “كريس دي ولف”
تعداد كاربران: ۱۰۰ ميليون نفر
نوع سرويسدهي: سايت شبكهي اجتماعي
از محبوبيت “ماي اسپيس” همين كافي كه ميزان مراجعه به آن در انگليس از شبكهي خبري BBC نيز بيشتر است. اين وب سايت ۱۰۰ ميليون عضوي تمامي ويژگيهاي جوامع اينترنتي را دارد و به كاربران امكان برنامهريزي براي رخدادها را ميدهد. “ماياسپيس” اكنون چهارمين وبسايت پربيننده در جهان است كه امكان آپلود و گوش كردن به موسيقي را ميدهد و اكنون ۲/۲ ميليون گروه موسيقي و خواننده جذب آن شدهاند.
۹- Amazon.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۴ در آمريكا توسط “جف بزوس”
تعداد كاربران: بيش از ۳۵ ميليون نفر از ۲۵۰ كشور جهان
نوع سرويسدهي: فروشگاه اينترنتي، عمدتا كتاب، CD , DVD
بزرگترين فروشگاه كتاب جهان است كه ابتدا “كادابرا” نام داشت، اما نام آمازون به عنوان چيزي غير قابل توقف و بزرگ براي آن انتخاب شد كه اكنون درآمد هفت ميليارد دلاري آن در سال به خوبي اثبات كنندهي نام آن است؛ موفقيت آمازون تا جايي پيش رفت كه موسس آن در سال ۱۹۹۹ از سوي مجلهي آمريكايي “تايم” مرد سال جهان لقب گرفت.
۱۰- Slashdot.org
راهاندازي: سال ۱۹۹۷ توسط “راب مالدا”
تعداد كاربران: ۵/۵ ميليون نفر در ماه
نوع سرويسدهي: وبسايت اخبار فنآوري
يكي از پرمراجعهترين وبسايتهاي جهان كه امكان گفتوگو و بحث براي متخصصان و دانشمندان را فراهم ساخته و منبع مرجع اخبار فنآوري محسوب ميشود؛ بيشتر قسمتهاي سايت توسط كاربران نوشته و تنظيم ميشود و برخي مواقع اظهارنظرهاي كاربران در خصوص يك موضوع مورد بحث از ۱۰ هزار مورد نيز ميگذرد.
۱۱- Salon.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۵ در آمريكا توسط “ديويد تالبوت”
تعداد كاربران: ۵/۲ ميليون تا ۵/۳ ميليون بازديدكننده در ماه
نوع سرويسدهي: مجلهي اينترنتي
اولين وبسايت جهان كه بهدست چند روزنامهنگار و با هدف ترويج روزنامهنگاري آنلاين راهاندازي شد؛ مقالات و يادداشتهاي اين سايت در خصوص مرگ پرنسس دايانا و رسوايي اخلاقي بيل كلينتون همچنان در يادها زنده است و استفاده از آن به صورت حق اشتراك است.
۱۲- Craigslist.org
راهاندازي: سال ۱۹۹۵در آمريكا توسط “كريك نيومارك”
تعداد كاربران: چهار ميليارد صفحه در ماه
نوع سرويسدهي: يك وبسايت ويژه براي جوامع شهري آنلاين
يكي از سادهترين وبسايتهاي اينترنت است و البته يكي پرقدرتترين آنها؛ سادگي آن از اين جهت است كه تنها يك تابلوي اعلانات رايگان است، اما محبوببيت آن است كه قدرتاش را چشمگير ساخته است؛ اجارهي آپارتمان، فروش خودرو، پيدا كردن كار، گذراندن اوقات فراغت وغيره؛ در اين سايت به همگي سوالات پاسخ داده ميشود و به طور كلي اين سايت زندگي شهري را در آمريكا متحول كرده است.
۱۳- Google.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۸ در آمريكا توسط “لري پيج” و “سرگئي برين”
ميزان مراجعه: يك ميليارد جستوجو در روز
نوع سرويسدهي: جستوجوي اينترنتي، منبع خبري و …
هم اكنون نام گوگل به لطف شهرت بينظير آن به عنوان فعل در لغتنامهي آكسفورد قرار داده شده است؛ گوگل بزرگترين موتور جستوجوي اينترنتي در جهان است كه سريعترين رشد را در ميان ساير شركتهاي جهان داشته و ارزش سهام آن اكنون فراتر از ۱۳ ميليارد دلار است؛ سرويسهاي متعدد پست الكترونيك (Gmail)، سرويس نقشه (google map)، مقايسهي قيمت (froogle)، تلفن رايگان (Google Talk) وغيره آن را به دومين وبسايت پرمراجعهي جهان تبديل كرده است.
۱۴- Yahoo.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۴ در آمريكا توسط “ديويد فليو” و “جري يانگ”
تعداد كاربران: ۴۰۰ ميليون نفر
نوع سرويسدهي: پورتال اينترنت و سازمان رسانهاي
ياهو با ۴/۳ ميليارد صفحه مراجعه در روز، بالاترين تعداد بازديدكنندهي اينترنت را در جهان دارد؛ سرويسهاي پيام فوري، اخبار و ايميل آن در جهان بالاترين سطح محبوبيت را دارند و گوگل تنها رقيب جدي ياهو محسوب ميشود.
۱۵- Easyjet.com
راهاندازي: سال ۱۹۹۵ در انگليس توسط “هاجي لوآنو”
تعداد كاربران: ۳۰ ميليون مسافر در سال گذشته
نوع سرويسدهي: هزينهي خطوط هوايي
اولين مكان آنلاين براي رزرو بليط هواپيما كه در ابتدا تصور نميشد بتواند تعداد كافي مسافر براي پروازهواپيماها تهيه كند؛ در اين سايت علاوه بر رزرو بليط، ميتوان هتل محل اقامت، اجارهي خودرو در شهر مقصد و ديگر خدمات مربوطه را به صورت آنلاين انجام داد.
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر