۱۱.۲۴.۱۳۸۷

نصب ‌‌ويندوز ‌7‌ ‌بدون‌‌ اعمال‌‌ تغييرات در ‌ويندوز‌ فعلي شما

از دريافت تا نصب

بي‌شك تاكنون خبرهايي از ويندوز 7 شنيده‌ايد. ويندوز 7 نسخه جديدي از سيستم‌عامل ويندوز است كه توسط مايكروسافت براي كاربران خانگي در نظر گرفته شده. هفته گذشته نسخه آزمايشي ويرايش 7000 اين سيستم‌عامل براي تست و استفاده كاربران توسط سايت مايكروسافت در اختيار عموم قرار گرفت.

نسخه آزمايشي يا همان بتا يعني اين‌كه سيستم‌ عامل ممكن است اشكال و خطا داشته باشد كه تا پيش از رفع آنها نمي‌توان نسخه نهايي را ارائه كرد. به همين خاطر در سه مورد پيشنهاد مي‌كنيم به‌هيچ‌وجه از نرم‌افزارهاي آزمايشي استفاده نكنيد. اين سه مورد عبارتند از: سيستم‌عامل‌هاي آزمايشي، فايل‌هاي به‌روز‌رسان آزمايشي و نرم‌افزارهاي امنيتي همچون ويروس‌ياب‌ها و ديواره‌هاي آتش (فايروال‌ها.)

اگر شما هم جزو آن دسته از كاربران عجول هستيد و دوست داريد قبل از آماده شدن نسخه نهايي، با ويندوز 7 آشنا شويد و نصب آن را آغاز كنيد، قصد داريم راه‌حلي مطمئن و ساده را به شما آموزش دهيم تا به‌راحتي با استفاده از آن و بدون اعمال هيچ‌گونه تغييراتي در سيستم‌عامل فعلي رايانه‌تان، اين ويندوز جديد را نيز امتحان كنيد و با روش دريافت ويندوز 7 از سايت مايكروسافت، مراحل دريافت كد فعال‌سازي آن و چگونگي نصب آن در يك رايانه به‌طور مجازي آشنا شويد.

‌ ‌توجه: پيش از هر كار مطمئن شويد كه رايانه‌تان از پردازنده يك گيگاهرتز يا بالاتر و نيز حافظه رم بيشتر از يك گيگابايت برخوردار است. سپس مراحل زير را دنبال كنيد.

گام نخست: دريافت

اولين مرحله از نصب ويندوز 7 دريافت فايل‌هاي مورد نياز از سايت مايكروسافت است. براي دانلود هر يك از نسخه‌هاي 32 و 64 بيتي از اين سيستم‌عامل مي‌توانيد به لينك‌هاي زير مراجعه كنيد:

‌ bit32-7http://tinyurl.com/win‌

نسخه 32 بيت با حجم 2.5 گيگابايت

bit64-7http://tinyurl.com/win

‌‌نسخه 64 بيت با حجم 3.2 گيگابايت

‌ ‌نكته: اگر به‌طور دقيق نمي‌دانيد از كدام نسخه استفاده كنيد، پيشنهاد مي‌كنيم نسخه 32 بيت را برگزينيد.

گام دوم: كد فعال‌سازي

پس از دانلود فايل‌هاي مورد نياز براي نصب سيستم‌عامل، مي‌بايد سريال فعال‌سازي آن را نيز دريافت كنيد. از آنجا كه اين نسخه از ويندوز 7 براي تست كاربران به‌طور رايگان توسط سايت مايكروسافت منتشر شده، سريال فعال‌سازي آن نيز توسط سايت مذكور در اختيار كاربران قرار مي‌گيرد. براي دريافت اين سريال مي‌بايد طبق مراحل زير عمل كنيد:

1– با ورود به نشاني زير وارد سايت ‌Microsoft TechNet‌ شويد:

http://technet.microsoft.com

2– در قسمت بالا و سمت راست اين سايت روي گزينه ‌Sign In‌ كليك كنيد.

3– با وارد كردن جزييات كاربري خود در سرويس ‌Hotmail‌ يا سرويس ‌Windows Live ID‌ به صفحه كاربري خود وارد شويد. (چنانچه در هيچ‌يك از اين سرويس‌ها عضويت نداريد، مي‌توانيد با كليك روي گزينه ‌Sign up‌ يك عضو جديد براي خودتان ايجاد كنيد)

4– پس از ورود به بخش كاربري مربوط به خودتان، نشاني زير را در نوار آدرس مرورگر مربوط به همان صفحه كپي كرده و كليد اينتر را فشار دهيد:

‌ code32-7http://tinyurl.com/win

‌مربوط به كد فعال‌سازي نسخه 32 بيت

‌ code64-7http://tinyurl.com/win‌

‌‌مربوط به كد فعال‌سازي نسخه 64 بيت

مشاهده مي‌كنيد كه با باز شدن اين صفحه سريال مورد نياز براي نصب ويندوز 7 به‌طور قانوني در اختيار شما قرار مي‌گيرد.

گام سوم: دانلود نرم‌افزار مجازي‌سازي

همان‌طور كه گفتيم، در اين آموزش قصد داريم ويندوز 7 را به روشي نصب كنيم كه هيچ تغييري روي سيستم‌عامل فعلي شما رخ ندهد. به‌همين خاطر از نرم‌افزار ‌VirtualBox‌ براي نصب اين سيستم‌عامل به‌طور مجازي كمك مي‌گيريم.

اين نرم‌افزار رايگان است و مي‌توانيد آن را از نشاني زير دريافت كنيد:

http://www.virtualbox.org/

wiki/Downloads

گام چهارم: تنظيمات مجازي

پس از دريافت و نصب نرم‌افزار ‌VirtualBox‌ بايد تنظيماتي را در آن مشخص كنيد. براي اعمال اين تنظيمات مراحل زير را به‌ترتيب انجام دهيد:

1– نرم‌افزار را اجرا كرده و گزينه ‌New‌ را انتخاب كنيد.

2– در پنجره باز شده گزينه ‌Next‌ را انتخاب كنيد.

3– در بخش نام، ‌7 Windows‌ را وارد كنيدو از بخش ‌Operating System‌ گزينه ‌Microsoft Windows‌ را انتخاب كرده و در نهايت نيز از ميان نسخه‌هاي مختلف گزينه ‌Other Windows‌ را انتخاب كنيد.

4– با توجه به ميزان حافظه رم سيستم، مقدار حافظه رم مربوط به رايانه مجازي را مشخص كنيد. توجه داشته باشيد كه در اين مرحله مي‌بايد حداكثر ميزان حافظه رم را كه مي‌توانيد به ويندوز 7 اختصاص دهيد تا استفاده از آن براي شما راحت‌تر و سريع‌تر باشد.

5– كليد ‌New‌ را فشار دهيد تا رايانه مجازي شما ايجاد شود.

6– در پنجره جديد گزينه ‌Next‌ را انتخاب كنيد.

7– گزينه ‌Dynamically expanding storage‌ را انتخاب كرده و روي ‌Next‌ كليك كنيد.

8– ميزان فضاي ‌ديسك‌سخت رايانه مجازي را مشخص كنيد. در اين بخش مي‌توانيد مقدار 10گيگابايت را مشخص كنيد، همچنين اگر ‌ديسك‌سخت فضاي خالي بيشتري دارد، بهتر است فضاي بيشتري را در اين قسمت مشخص كنيد.

9– مراحل باقي‌مانده را با انتخاب گزينه‌هاي ‌Next‌ يا ‌Finish‌ پشت سر بگذاريد تا مراحل ايجاد رايانه مجازي به پايان برسد.

10– مطمئن شويد كه در ستون سمت چپ موجود در برنامه ‌VirtualBox‌ گزينه ‌7 Windows‌ انتخاب شده است سپس روي آيكون ‌Settings‌ در بخش بالايي برنامه كليك كنيد.

11– پس از باز شدن پنجره تنظيمات، گزينه ‌CD/DVD-ROM‌ را انتخاب كرده و قسمت ‌Mount CD/DVD Drive‌ را فعال كنيد. در نهايت نيز روي آيكون كوچك موجود در كنار بخش ‌ISO Image File‌ كليك كنيد.

12– در اين جا پنجره ‌Virtual Media Manager‌ باز مي‌شود. روي گزينه ‌Add‌ كليك كنيد و فايل دانلود شده مربوط به ويندوز 7 در گام اول را در آن فراخواني كنيد. ‌ ‌

13– پس از پيمودن مرحله 12 دوباره پنجره تنظيمات براي شما نمايش داده مي‌شود. گزينه ‌Network‌ را از اين بخش انتخاب كنيد و پس از فعال كردن ‌Enable Network Adapter‌ گزينه ‌ MT Desktop 1000Intel PRO/‌ را از ليست موجود، انتخاب كنيد.

14– سرانجام روي ‌Ok‌ كليك كنيد تا پنجره تنظيمات بسته شود.

گام پنجم: نصب ويندوز 7

با طي كردن مراحل قبل، فايل مورد نياز براي نصب سيستم‌عامل دانلود شده، سريال آن را دريافت كرده‌ايد و يك رايانه را نيز به‌طور مجازي براي اين ويندوز آماده ساخته‌ايد. در اين مرحله مي‌خواهيم ويندوز 7 را روي اين رايانه مجازي نصب كرده و به استفاده از آن بپردازيم. براي انجام اين كار مي‌بايد رايانه مجازي را روشن كنيد تا مراحل بوت و نصب ويندوز آغاز شود. براي روشن كردن رايانه ابتدا گزينه ‌7 Windows‌ را از برنامه ‌VirtualBox‌ انتخاب كرده سپس روي آيكون ‌Start‌ در منوي بالاي برنامه كليك كنيد.

مشاهده مي‌كنيد كه رايانه مجازي روشن مي‌شود و مراحل نصب ويندوز 7 نيز همزمان با آن آغاز مي‌شود.

توجه داشته باشيد كه مراحل نصب را طبق مراحل زير پشت سر بگذاريد:

1– تنظيمات صفحه‌كليد و زبان ويندوز را مشخص كنيد.

2– پس از پذيرفتن شرايط نصب، هنگام انتخاب نوع نصب گزينه ‌Custom (Advanced)‌ را انتخاب كنيد.

3– درايو مورد نظر براي نصب را برگزينيد و جزييات مربوط به نام كاربر رايانه و نام رايانه را نيز مشخص كنيد.

4– سريالي كه در گام دوم دريافت كرديد را وارد كنيد.

‌ ‌5– ديگر تنظيمات موجود را نيز مشخص كرده و منتظر بمانيد تا مراحل نصب به پايان برسد.

با اتمام مراحل نصب ويندوز 7 اين سيستم‌عامل به‌طور پيش‌فرض نسخه ‌Ultimate‌ را روي رايانه مجازي شما نصب مي‌كند.

توجه داشته باشيد كه سريال‌ دريافت شده از سايت مايكروسافت به شما اين اجازه را مي‌دهد كه تا ماه آگوست سال 2009 از اين سيستم‌عامل به‌طور كاملا رايگان و قانوني استفاده كنيد.

از جمله تغييرات قابل توجه در اين نسخه از سيستم‌عامل‌هاي مايكروسافت وجود تصوير يك ماهي به‌عنوان تصوير پيش‌فرض دسكتاپ و عدم امكان تغيير منوي استارت به حالت كلاسيك است.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif