۱۱.۲۸.۱۳۸۷

گوگل شيوع آنفلوآنزا را رديابي مي‌کند

سازمان خيريه گوگل، Google.org، سايت جديدي ايجاد کرده است که با استفاده از واژه‌هايي که کاربران گوگل، آن را در سايت موتور جستجوي گوگل جستجو مي‌کنند، به رديابي موارد آنفلوآنزا مي‌پردازد.

اين سيستم، نتايج جستجو به دنبال واژه‌ها و اصطلاحات مربوط به بيماري آنفلوآنزا را گردآوري مي‌کند و بر پايه منطقه جغرافيايي که جستجو در آن صورت گرفته، اقدام به توليد يک نقشه مي‌كند.

اين روش که درست بودن آن، با استناد به يافته‌هاي مربوط به شيوع آنفلوآنزا در مرکز کنترل بيماري‌ها در آمريکا (CDC) تأييد شده، داده‌هايي توليد مي‌کند که بالقوه دو هفته جلوتر از اطلاعات منتشر شده از سوي دولت روند شيوع اين بيماري را آشکار مي‌کنند.

اين سايت که استفاده از آن مجاني است، اطلاعات به دست آمده را در اختيار CDC قرار مي‌دهد.

براي گسترش اين مدل، از صدها ميليارد مورد جستجوي انجام شده در سايت گوگل از سال 2003 تاکنون استفاده و سپس اطلاعات به دست آمده با يافته‌هاي مرکز کنترل بيماري در آمريکا مقايسه شده است.

گوگل در وبلاگ رسمي خود درباره اين موضوع نوشته است: تيم ما دريافت که هر سال در فصل سرما و شيوع آنفلوآنزا، جستجو درباره برخي واژه‌هاي خاص بسيار بيشتر مي‌شود.
ما با مقايسه دريافتيم که رابطه نزديکي ميان تناوب اين موارد جستجو و تعداد افرادي که از عوارض بيماري‌هايي شبيه به آنفلوآنزا رنج مي‌برند، وجود دارد.

روش‌هاي سنتي مورد استفاده نهادي همچون مرکز کنترل بيماري‌ها (CDC) به دو هفته زمان نياز دارد تا دقيق موارد شيوع يک بيماري را رديابي کنند و گوگل اميدوار است اطلاعات اين شرکت بتواند به عنوان يک سيستم هشدار سريع براي CDC عمل کند.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif