۱۱.۲۶.۱۳۸۷

آیا رویای گوگل درایو حقیقت پیدا می کند؟!

سال 2007 بود که صحبت های ضد و نقیض مبنی بر اینکه گوگل به دنبال ایجاد فضایی نامحدود برای ارائه خدمات خود به کاربرانش است ، شنیده می شد.از طرفی دیگر برای کاربران گوگل جای سوال وجود داشت که آیا گوگل می تواند فضایی نامحدود و رایگان در اختیار کاربرانش قرار دهد که بتوانند فایل های مورد نظر خود را بر روی آن قرار دهند و از هر نقطه از جهان به انها دسترسی داشته باشند!؟

از آن زمان بود که فضای Gmail و Picasa Web Albums و سرویس های دیگر گوگل بیشتر و بیشتر شد و این شاعبه را بیشتر به یقین تبدیل می کرد که گوگل توانسته است فضایی نامحدود ، برای کاربرانش ایجاد کند!

g-drive

اما این روزها صحبت از ارائه سرویس جدید گوگل ، GDrive در میان است و گوگل اول قدم را در معرفی رسمی آن برداشته است.

جزئیات ابتدایی گوگل درایو توسط برایان آسری پیدا و منتشر شد.این جزئیات را می توان در گوگل پک مشاهده کرد. نوشته ای که در فایل http://pack.google.com/cistrings.js قابل دسترسی است ، گوگل درایو را چنین توصیف می کند:

"Online file backup and storage... GDrive provides reliable storage for all of your files, including photos, music and documents... GDrive allows you to access your files from anywhere, anytime, and from any device - be it from your desktop, web browser or cellular phone".

شاید این تصور کمی سخت باشد که چگونه ممکن است گوگل درایو کلیه اطلاعات کامپیوتر شما را در خود جای دهد و باعث شود که شما بتوانید ، هر زمان و در هر نقطه از جهان به آنها دسترسی داشته باشید ، البته باور آن شاید برای ما کاربران ایرانی با وضعیت فعلی اینترنت کشور بسیار سخت تر از کاربران کشور هایی باشد که وضعیت اینترنت آنها کاملا پایدار و با کیفیت است.

Google Web Drive

گوگل درایو مثل خیلی از سرویس ها و نرم افزار های دیگر ، چالش هایی را در پیش رو دارد. یکی از آنها نکته ای است که پیشتر به آن اشاره شد. سرعت اینترنت در کشور های مختلف ، متفاوت است و اگر گوگل بخواهد فایل های کامپیوتر های کاربران مختلف در هر گوشه از دنیا را به سرور های خود منتقل کند ، باید به فکر حل این مشکل باشد. تصور کنید که همین الان شما بخواهید فایلی با حجمی حدود 100 مگابایت را به یکی از سرور های رایگان و یا سرور شخصی خود بر روی اینترنت منتقل کنید ، به نظرتان این کار برای چند درصد از کاربران ، با صرف چه مقدار زمان و هزینه امکان پذیر است؟!

از همین رو گوگل به دنبال راه های است تا با استفاده از آن بتواند وضعیت اینترنت در کشور های مختلف را کاملا مورد بررسی و سنجش قرار دهد.

glasnot results

مسئله ای دیگر که اکثر مواقع در مورد اینگونه از سرویس ها مطرح می شود ، رعایت حریم خصوصی کاربران است. عده ای عقیده دارند که بسیاری از سرویس های گوگل باعث می شود که فشار برخی از گروه ها و سازمان های کشور های مختلف بر روی گوگل مبنی بر دسترسی به برخی از اطلاعات مورد نیازشان ، بیشتر شود. هر چند گوگل تا به حال در برای این فشار ها ایستادگی کرده است ، اما این مسئله می تواند چالشی بسیار مهم و بزرگ برای سرویس های همچون گوگل درایو باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif