۱.۳۱.۱۳۸۹

داستان سیستم عاملی كه ملقب به ویندوز اشتباهات شد

مایكروسافت در سپتامبر سال 2000 ویندوز هزاره یا ME را معرفی كرد. این ویندوز در حقیقت نسخه به روزرسانی شده از ویندوز 98 بود كه برخی امكانات چندرسانه ای و قابلیت های دسترسی به اینترنت آن بهبود یافته بود.

در این نسخه از ویندوز برای اولین بار قابلیت System Restore هم معرفی شده بود كه كاربران با استفاده از آن می توانستند تاریخ سیستم خود را به نقطه مورد نظر برگردانند.

این قابلیت به خصوص در صورت پاك شدن برخی اطلاعات حساس و مهم یا ویروسی شدن سیستم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا در صورتی كه كاربران سیستم را به تاریخی در گذشته برگردانند، می توانند مشكلاتی از این دست را رفع كنند. در ویندوز Me اولین نسخه از نرم افزار هم معرفی شد. این نرم افزار یك ابزار ساده تدوین و ویرایش فایل های مختلف بود.

مایكروسافت ویندوز Me را یك پروژه یك ساله سریع و موقت می دانست كه قرار بود فاصله زمانی میان عرضه ویندوز 98 و ویندوز XP را پر كند. كاربران ویندوزهای قدیمی تر هم قادر بودند اكثر امكانات تازه گنجانده شده در ویندوز Me را با مراجعه به سایت ویندوز آپدیت مایكروسافت بر روی رایانه هایشان نصب كنند. البته دو ویژگی كه در بالا به آنها اشاره شد، از این طریق در دسترس نبودند. با عنایت به همین نكات بود كه ویندوزMe به عنوان یك ویندوز كاملا جدید و متمایز مطرح نشد.

ویندوز Me به علت پایداری اندك، مشكلات فنی و خطاهای مكرر در حین اجرا و عدم پشتیبانی مناسب از داس مورد انتقادهای گسترده قرار گرفت. كار به جایی رسید كه برخی به شوخی این ویندوز را Mistake Edition یا نسخه اشتباهی نامیدند و اظهار داشتند كه Me مخفف Many Errors یا اشتباهات فراوان است.

این ویندوز آخرین ویندوز مایكروسافت بود كه بر اساس كرنل Windows 9x و داس طراحی شده بود. این نسخه آخرین نسخه 32 بیتی از ویندوز هم بود كه فاقد كدفعال سازی بود.

* بازگشت به دوران طلائی با ویندوز XP

مایكروسافت با عرضه ویندوز XP در حقیقت خطوط تولید ویندوزهای 95/98/Meو NT/2000 را با هم ادغام كرده بود. در این ویندوز از كرنل Windows NT 5.1 استفاده شده بود كه باعث شد عصر ویندوزهای كم قدرت 16 و 32 بیتی به پایان برسد و ویندوزهای قدرتمند 32 و 64 بیتی بازار را در كنترل خود بگیرند.

در اولین ماه های عرضه ویندوز XP انتقادهای متعددی متوجه مایكروسافت شد و به خصوص امنیت پایین آن سروصدای زیادی را موجب شد. هكرها با سوءاستفاده از آسیب پذیری های پایان ناپذیر ویندوز XP به طور مكرر به رایانه های شخصی حمله كرده و دردسرهای فراوانی برای كاربران به وجود می آوردند.

در نتیجه مایكروسافت مجبور به عرضه سه بسته نرم افزار به روزرسان موسوم به Service Pack برای حل این مشكلات شد. اولین بسته با نام اختصاری SP1 در سپتامبر سال 2002 ، SP2 در آگوست سال 2004 و SP3 در آوریل 2008 برای بارگذاری و نصب در دسترس عموم قرار گرفت.

در میان تمامی این بسته های نرم افزاری Service Pack 2 از همه مهم تر و بهتر بود و عرضه آن كه بسیاری از مشكلات ویندوز XP را برطرف می كرد، كاربران را به خرید این سیستم عامل ترغیب كرد. این ویندوز از سال 2001 تا 2007 حاكم بی چون و چرای دنیای سیستم های عامل بود و ركورد استفاده از تمامی نسخه های این سیستم عامل را شكست.


نسخه های عرضه شده از این ویندوز عبارت بودند از :

1- Windows XP Home Edition برای كاربران خانگی و لپ تاپ ها


2- Windows XP Professional برای صاحبان مشاغل


3- Windows XP Media Center Edition (MCE) برای رایانه های شخصی و نوت بوك ها با تاكید بر امكانات تفریحی خانگی


4- Windows XP Tablet PC Edition برای رایانه های كوچك Tablet


5- Windows XP Embedded


6- Windows XP Starter Edition برای رایانه های كوچك و ضعیف در كشورهای در حال توسعه


7- Windows XP Professional x64 Edition برای سیستم های خانگی و workstation كه مجهز به پردازنده های 64 بیتی بود.


8- Windows XP 64-bit Edition كه مشابه با نسخه بالا با برخی تغییرات برای اجرای سخت افزاری بود.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif