۲.۱۰.۱۳۸۹

اینترنت و هوش اجتماعی

اینترنت و هوش اجتماعی

باهوش اجتماعی کسی است که می‏تواند در شرایط مختلف و با آدم‏هایی با شخصیت‏ها و علاقه‏های متفاوت درست ارتباط برقرار کند روان‏شناسان می‏گویند که از همین چت کردن بد نام می‏توان برای پرورش هوش اجتماعی استفاده کرد بعضی از آنها حتی می‏گویند کسانی که «خوش‏چت»(!) هستند و با اولین پی‏.امی که می‏فرستند شما را به خودشان جذب می‏کنند نوعی هوش اجتماعی دارند که تا قبل از ظهور چت اصلاً امکان بروزش وجود نداشته است به هر حال از ارتباطات اینترنتی می‏توان این استفاده‏های باهوشانه (از نوع اجتماعی‏اش) را داشت.

اینترنت و هوش اجتماعی

۱- ذخیره کن و تامل کن!

فضای مجازی برخلاف فضای واقعی که در آن حرف‏ها باد هوا هستند و نمی‏شود به آنها ارجاع داد به ما امکان ذخیره کردن می‏دهد وقتی که شما دارید با کسی چت می‏کنید حرف‏ها و شکلک‏های یک متر بالاتر‏(!) هم هنوز جلو چشمانتان است.

اینترنت و هوش اجتماعی

بنابراین هم می‏توانید به حرف‏های قبلی ارجاع دهید و خودتان دیالوگ خودتان را تحلیل کنید و هم اینکه وقتی به سلامتی مکالمه‏تان تمام شد می‏توانید با کامپیوترتان خلوت کنید و ببینید که کجا دسته گل به آب داده‏اید و کجا دسته گل را از آب گرفته‏اید این‏جوری می‏توانید نقاط ضعف ارتباطی خودتان را بشناسید و در مکالمه‏های بعدی اصلاحش کنید.

البته معمولاً نوسنالژ بازها از این امکان فضای مجازی دقیقا همان استفاده‏ای را می‏کنند که یک عاشق ۲۰۰۰ سال قبل با نامه نگاری‏های معشوقش.

فقط فرقش این است که هم گیرنده و هم فرستنده هر دو نامه با هم قاتی شده است و فرستاده شده است!

۲- تامل کن و ذخیره کن!

اینترنت این امکان را به ما می‏دهد که سخنان‏مان را سنجیده‏تر بگوییم. البته این سنجیده سخن گفتن اصلاً به معنی نادیده گرفتن صراحت نیست اما به هر حال وقتی کسی چیزی را برای ما می‏نویسد یا تصویری را برای ما می‏فرستد، ما فرصت داریم که اول تأمل کنیم بعد جواب دهیم برخلاف ارتباطات رو در رو در فضای واقعی که توقع پاسخ فوری یک قرارداد نانوشته است، در فضای مجازی این سطح توقع خیلی پایین‏تر است ضمن اینکه نوشته طرف مقابل جلوی چشمانتان است و می‏توانید بیشتر به آن فکر کنید تا جواب در خورتری دهید این امکان تامل می‏تواند به تدریج هوش اجتماعی شما را افزایش دهد چون جواب‏های سنجیده‏تر و خلافانه‏تر طرف مقابلتان را به وجود می‏آورد و شما کم‏کم به آدم خوش مشرب‏تری تبدیل می‏شوید.

اینترنت و هوش اجتماعی

۳- ناظر باش و پندگیر

خیلی از شبکه‏های اجتماعی به شما امکان را می‏دهند که مکالمه دو نفر ناآشنا را با هم ببینید بیشتر وبلاگ‏ها هم امکان خواندن کامنت‏های دیگران را به شما می‏دهند. در دنیای واقعی معمولاً آدم‏ها دوست ندارند یک آدم ناآشنا حتی به تعامل غیر خصوصی‏شان زل بزند به هر حال دیدن این تعامل مجازی می‏تواند چندین اثر در هوش اجتماعی شما داشته باشد؛ اول اینکه شما شیوه‏های متفاوت برخورد دیگران با یک نوشته واحد را می‏توانید ببینید و این در درک تنوع شخصیت‏ها به شما کمک می‏کند دوم اینکه شیوه‏های متفاوت تعامل آدم‏ها با یکدیگر را هم می‏توانید شاهد باشید، شیوه‏هایی که شاید خودتان اصلاً به فکرتان نرسیده باشد ضمن اینکه نتیجه شیوه‏های تعاملی مثبت و منفی را می‏توانید به عینه در این فضاهای اجتماعی مجازی مشاهده کنید.

برگرفته از همشهری

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif