۵.۲۳.۱۳۸۸

محدودیت سازی کاربران

خیلی از اوقات پیش آمده است که بخواهید دسترسی کاربری را به فولدری محدود کنید. و یا اینکه اطلاعات محرمانه ای دارید که می خواهید به هر دلیلی از دسترس سایر افرادی که به سیستم شما دسترسی دارند مخفی بماند.
حتما خیلی وقتها سراغ برنامه هایی رفته اید که با رمز گذاری روی فایلهای و فولدرها این کار را برای شما انجام میدهند. ولی عیب بزرگ این برنامه ها این است که باید در حافظه مقیم باشند و دوما اینکه در صورتیکه خود شما پسورد را فراموش کنید احتمال بازگشت بسیار کم خواهد بود.
اما جالب است بدانید در خود ویندوز خصوصیتی وجود دارد که برای شما اینکار را انجام میدهد. البته باید بدانید که دسترسی فردی را که محدود می کنید آن فرد نباید یک کاربر حرفه ای باشد و یا اینکه این آموزش را خوانده باشد.
ابتدا به My computer رفته و از گزینه Tools قسمت Folder Option را انتخاب کنید. سپس به گزینه View رفته و به دنبال عبارت Use simple file sharing (Recommended) گشته و آن را غیر فعال کنید.
حالا اگر که یک فولدری را که قصد دارید دسترسی آن را محدود کنید انتخاب کنید و روی آن کلیک راست کنید گزینه properties را انتخاب کنید. می بینید که تاثیر عملکرد مرحله قبل اضافه شدن زبانه ای به نام security است. روی آن کلیک کنید. صفحه ای مانند شکل زیر مشاهده می کنید.
در این صفه در قسمت Group or user name کاربران سیستمی را مشاهده می کنید که اجازه دسترسی به این فولدر را دارند.
اینجا لازم به ذکر است که اولین کاربر هر سیستم Administrator آن و دومین کاربر ، کاربری است که موقع نصب ویندوز آن را تعریف کرده اید. باید بدانید که این دو کاربر روی تمام فولدرها دسترسی دارند و به عبارت دیگر بر روی تمام شاخه ها ارث بری دارند. برای اینکه این خصوصیت را حذف کنید و بتوانید دسترسی Admin را هم ، حذف کنید ( شاید سیستم شما یک کاربره است و همه با admin یا همان اولین کاربر log in می کنند) باید روی گزینه advanced کلیک کنید. تا صفحه زیر را مشاهده کنید.(در صورتیکه می خواهید کاربران محدود را از لیست حذف کنید نیازی به این کار نیست)
چک مارک جلوی عبارت Inherit from parent…. را بردارید و پنجره ای که باز می شود را با انتخاب گزینه copy ببندید. Ok را انتخاب کنید.
حالا میتوانید هر کدام از کاربرانی را که مایل هستید Remove کنید. برای مثال کلیه کاربران اعم از Admin و اولین کاربر را حذف کنید. تغییرات را با گزینه OK تایید نمایید.
حالا اگر سعی کنید داخل آن فولدری شوید که تغییرات را روی آن اعمال کرده اید با پنجره زیر روبرو می شوید.
بله با خطای Access is denied روبرو می شوید. و اگر یک کاربر معمولی با سیستم شما در حال کار باشد فکر میکند که عیب از ویندوز است و چاره ای غیر از کلیک بر روی OK ندارد.
حالا اگر دوباره روی فولدر کلیک راست کنید گزینه Properties و سپس زبانه Security را انتخاب کرده و گزینه Add را بزنید می توانید کاربران مورد علاقه خود را که لازم است حق دسترسی به فولدر را داشته باشند را ، اضافه کنید.
اگر نام کاربران را نمیدانید می توانید با کلیک بر روی گزینه Advanced و کلیک بر روی گزینه Find now کلیه کاربران را مشاهده کنید. هر کدام که مورد نظر بود را انتخاب و گزینه OK را انتخاب کنید. لازم به ذکر است در این لیست شما علاوه بر کاربرانی که خود ساخته اید کاربران سیستمی دیگری را نیز می بینید که جزو لاینفک ویندوز هستند. مثل ASPNET یا Help Assistant .
توصیه می شود فولدرهایی را که نمیدانید کاربرانش (به خصوص کاربران سیستمی ) چه کاری را انجام میدهند ، دسترسی آنها را محدود نکنید. چون این کار باعث از کار افتادن احتمالی آن برنامه ای خواهد شد که با آن فولدر کار میکند.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif