۶.۰۷.۱۳۸۸

لپ تاپ های خانگی و دانشجویی

>

سرمايه , جلسه گذشته به دسته بندی کلی لپ تاپ ها اختصاص داشت و در ادامه آن به بررسی مشخصات فنی دسته اول یعنی لپ تاپک ها پرداختم. در این نشست درباره لپ تاپ های ارزان قیمت (دسته دوم) و اقتصادی می پردازم.اندر باب لپ تاپ های ارزان قیمت مدل های ارزان قیمت در بازار ایران بین 450 تا 690 هزار تومان قیمت دارند که مدل های ارزان تر از 600 هزار تومان اغلب از پردازنده های معمولی Intel Celeron و AMD Sempron بهره برده و مدل های گران تر از پردازنده های دوهسته ای Pentium Dual Core، Intel Core Duo، AMD Turion و گونه ارزان قیمت Core 2 Duo بهره می برند.

دیگر اینکه موتور گرافیکی این گونه چندان قوی نیست و اغلب در درون چیپ ست اصلی مادربورد قرار دارد و حافظه گرافیکی (VRAM) مورد نیاز خود را بالطبع از حافظه اصلی (RAM) دستگاه می ستاند که تابع محدودیت هایی نیز خواهد بود. نمایشگر ال سی دی مدل های این دسته از تکنولوژی معمول CCFL استفاده کرده و نباید انتظار استفاده از تکنولوژی فاخر ال ای دی داشت که یافت نمی شود. راستش درباره ابعاد نمایشگر استاندارد مشخصی وجود ندارد چرا که سازندگان محدودیت های بسیاری در ارائه امکانات دارند. بدین سان که اگر از پردازنده فاخر استفاده کنند، لاجرم برای جلوگیری از افزایش قیمت نهایی ناگزیرند از امکانات دیگر مانند ارتباط بلوتوث، ظرفیت هارددیسک و غیره صرف نظر کنند. از این رو مدل های دسته دوم در آشفته بازاری زندگی می کنند که آن سرش ناپیداست. علی ایحال آنگونه که پیداست اندازه نمایشگر اغلب مدل ها کوچک تر از 1/14 اینچ نیست و بسیاری از مدل های جدید در ابعاد 6/15 اینچ تولید می شوند. تمامی مدل های ارزان قیمت از حافظه DDR2 با سرعت 533 یا حداکثر 667 مگاهرتز استفاده کرده و میزان حافظه آنها بین یک تا دو گیگابایت است. هارددیسک این حضرات نیز بین 160 تا 250 گیگابایت ظرفیت دارد. از عامل وزن می توان به عنوان معضل اصلی این دسته نام برد که حداقل آن 2600 گرم است. اگروزن باتری و ملحقات دیگر را نیز در نظر بگیریم وزن کل بیش از 3200 گرم خواهد شد. بین خودمان بماند می توان عنوان لپ تاپ های خانگی را نیز بدین دسته اطلاق کرد. . ابتیاع مدل های کمتر از 600 هزار تومان چندان توصیه نمی شود.
اندر باب لپ تاپ های اقتصادی
دسته سوم لپ تاپ ها که اقتصادی خوانده می شوند از جنبه های مختلف برای استفاده مناسب بوده و بیشترین فروش لپ تاپ ها را به خود اختصاص می دهند. به طور معمول از پردازنده های دوهسته ای ارزان قیمت تا متوسط Core 2 Duo و البته مدل های درست و درمون AMD Turion X2 بهره می برند. بسیاری از آنها شامل یک فقره کارت گرافیکی مستقل هستند. هارددیسک آنها حداقل 250 گیگابایت و حداکثر 400 گیگابایت ظرفیت داشته و حافظه اصلی آنها بین سه تا چهار گیگابایت است. سیستم عامل اغلب این موجودات از گونه Vista Home Premium است اما دستگاه های بدون سیستم عامل (DOS) هم به سهولت قابل ابتیاع است. اغلب این مدل ها از نمایشگرهای 1/14 تا 4/15 اینچی بهره مند هستند اما نمایشگرهای 3/13 اینچی نیز در میان آنها قابل مشاهده است. برخی از مدل ها از تکنولوژی ال ای دی بهره برده و وزن این حضرات بین 1800 تا 2500 گرم متغیر است. برخی وب کم را روی نمایشگر نصب کرده و از شبکه های بی سیم پیشرفته مانند 802.11n پشتیبانی می کنند. خلاصه بگویم که بهترین گزینه برای خرید لپ تاپ را می توانید به سهولت در میان این دسته بیابید. این لپ تاپ ها هم برای استفاده در خانه و هم برای استفاده های آموزشی مناسب هستند. همچنین مدل های این دسته برای افرادی که توان مالی محدودی دارند، فوق العاده خواهد بود چرا که اغلب مدل های بالادستی این گونه از تکنولوژی روز بهره می برند که برای سال ها کفایت خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif