۶.۱۴.۱۳۸۸

شکایت از پروژه کتابخانه آنلاین گوگل



دولت آلمان که به شدت با پروژه عظیم ایجاد بزرگترین کتابخانه مجازی آنلاین دنیا مخالف است از گوگل به دادگاه فدرال نیویورک شکایت کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، به اعتقاد دولت آلمان این پروژه قوانین آلمان درباره حق مولف و حمایت از حریم شخصی برای کاربران اینترنت را نقض می کند. به خصوص وزارت دادگستری آلمان مخالفت خود را با توافقی که اکتبر گذشته بین گوگل و مولفان و ناشران آمریکا برای اسکن و فروش کتابهای دیجیتال آنلاین به امضا رساند اعلام کرد.

گوگل و ناشران آمریکایی به مدت چهار سال برای اجرای این پروژه با یکدیگر در جنگ بودند و در پایان این جنگ، گوگل 125 میلیون دلار به انجمنهایی که از حقوق مولفان و ناشران آمریکا حمایت می کنند پرداخت کرد.

به اعتقاد وزارت دادگستری آلمان این توافق به گوگل اجاز می دهد که بر روی قوانین آلمان که از مولفان و ناشران در مقابل دیجتیالی کردن، نشر و توزیع حمایت می کنند سرپوش گذارد.

براساس گزارش لس آنجلس تایمز، به همین منظور این وزارت از دادگاه فدرال نیویورک برای مقابله و توقف این پروژه گوگل تقاضای استیناف کرد.

گوگل تاکنون 10 میلیون کتاب (در مقابل 15 میلیون کتاب پیش بینی شده) را از کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان و اسپانیا دیجیتالی کرده است. از این میان 5/1 میلیون اثر همچنان تحت حفاظت حق مولف هستند.

هفته گذشته نیز بزرگترین موتور جستجوی دنیا با کتابخانه ملی فرانسه به منظور دستیابی به یک توافق وارد مذاکره شد.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif