در اين مقاله با ۲۵ نكته كاربردي براي استفاده بهتر از موتور جستجوي گوگل آشنا مي شويد. 2 - نوار ابزار گوگل 3 - چه كسي به سايت شما لينك داده است 4 - كاربردهاي تجاري 6 - نتايج مطلوبتر 7 - فقط صفحات جديد 8 - مستثني كردن كلمات 9- Wildcardها 10 - عناوين صفحات 11 - شركت در گروههاي خبري 12 - جستجوي خودكار 13 - جستجوگر اخبار 14 - ماشينحساب گوگل 15 - معني كلمات 16 - ترجمه كنيد 17 - تصويرياب 18 - پرسش و پاسخ 19 - نمايش پنجره تنظيمات 20 - آمار استفاده از گوگل 21 - جستجو در دستهبنديها 22 - براي بلاگرها 23 - جستجوي داخل فايلها 24 - كلمات عمومي 25 - موتورهاي جستجوي تخصصي
1 - همهچيز در نحوه نوشتن
با اطلاع از چگونگي نوشتن عبارات جستجو در موتورهاي جستجو، ميتوانيد اطلاعات موردنيازتان را به راحتي پيدا كنيد. به عنوان مثال دستور <كلمه مورد نظر: Inurl> باعث ميشود تا موتور جستجوي گوگل، همه صفحاتي كه در آدرس url آنها، كلمه مورد نظر وجود داشته باشد را برايتان فهرست كند.
با اضافه كردن نوار ابزار گوگل به مرورگرتان، از اين پس ميتوانيد كار جستجو را با سرعت و راحتي بيشتري انجام دهيد. يكي ديگر از امكانات اين نوار ابزار، جلوگيري از نمايش پنجرههاي تبليغاتي است.
براي دريافت اين برنامه و كسب اطلاعات بيشتر به نشاني toolbar.google.com مراجعه كنيد.
بسياري از مديران سايتها علاقهمندند بدانند چه كساني (از سايت خود) به سايت آنها لينك داده است.
گوگل به اين سوال پاسخ ميدهد. ميتوانيد در قسمت جستجو، عبارت <نشاني سايت:link> را وارد كرده و كليد Enter را بزنيد. نتيجه اين درخواست، فهرست سايتهايي است كه به سايت شما لينك دادهاند.
دو موتور جستجو فرعي گوگل كه به تازگي راهاندازي شدهاند و هنوز واژه كالاهاي تجاري، مورد استفاده قرار ميگيرند. موتور froogle.google.com فهرست محصولات فروشگاههاي online را تهيه ميكند و موتورcalatogs.google.com براي نمايش و درخواست كاتالوگ محصولات بهكار ميرود.
5 - نگاهي به آينده
مديران گوگل هميشه نيمنگاهي به آينده دارند. اگر ميخواهيد بدانيد چه در سر آنها ميگذرد و قرار است در آينده چه كارهايي انجام دهند، بهتر است سري به آزمايشگاه آنها بزنيد و خود از نزديك با خدمات و محصولات آتي گوگل آشنا شويد. آدرس آزمايشگاه گوگل labsl.google.com/gvs.html ميباشد.
در اغلب موارد، زماني كه جستجويي را با گوگل انجام ميدهيد، نتيجه آن هزاران سايت و وبلاگ و نشاني ميباشد كه در واقع بسياري از آنها كاربرد چنداني ندارند و با موضوع موردنظرتان هماهنگ نيستند. يكي از روشهاي مؤثر در كاهش حجم نتايج جستجو، تعيين بازههاي تاريخي است. مثلاً زماني كه بازهاي را بين سالهاي 2002 تا 2004 تعريف ميكنيد، گوگل با تبعيت از آن، فقط آن دسته از صفحاتي كه دربازه مذكور ايجاد يا روزآمد شدهاند را برايتان فهرست ميكند (براي تعريف بازههاي تاريخي به گزينه <جستجوي پيشرفته> مراجعه كنيد).
جستجو بدون ذكر تاريخ، نتايج بيشماري در پي دارد. انبوه نتايج، نه تنها به يافتن مطلب موردنظرتان كمكي نميكند، بلكه موجب سردرگميتان نيز ميشود. علاوه براين اگر بعد از يك بررسي طولاني بين نتايج جستجو، به اطلاعات موردنظرتان رسيديد و متوجه قديمي بودن آنها شديد، چطور؟ اگر به دنبال اطلاعات جديد و روزآمد هستيد، در قسمت جستجوي پيشرفته، عبارات <3>، <6> و حتي <يكسال> را در مقابل گزينه Date وارد كنيد تا گوگل بسته به تاريخ ذكر شده، فقط فهرست صفحات جديد را برايتان نمايش دهد. مثلاً اگر عبارت <3> را انتخاب كنيد، گوگل تمامي صفحاتي كه در سه ماه گذشته ايجاد يا بروز شدهاند را جستجو و آنهايي كه با موضوع موردنظرتان منطبق هستند را نمايش ميدهد.
با مستثني كردن كلمات، علاوه بر كاهش حجم نتايج جستجو، ميتوان به اطلاعات موردنظر نزديكتر شد. با گذاشتن علامت <-> قبل از كلمه دلخواه، گوگل آن كلمه را استثنا قلمداد كرده و از نمايش صفحاتي كه حاوي چنين كلمهاي باشند، پرهيز ميكند. مثلاً نتيجه عبارت ، همه صفحاتي كه مربوط به ايران هستند و از تهران نامي نبردهاند را شامل ميشود.
زماني كه بهطور كامل از كلمات موضوع مورد جستجو آگاهي نداريد، بهتر است از كاراكتر كمكي ستاره <*> استفاده كنيد. كاراكتر <*> معني <هرچيز> ميدهد. مثلاً عبارت ميتواند نتايجي نظير
، و يا نتايجي از اين دست را حاصل شود.
معمولاً همه صفحات وب، عنوان دارند. گاهياوقات استفاده از اين عناوين، به شما در پيدا كردن مطالب مورد نيازتان كمك شاياني ميكند. مثلاً عبارت <كلمه مورد نظر: intitle>، گوگل را بر آن ميدارد تا فقط عناوين صفحات را براي يافتن كلمه ذكر شده، جستجو كند.
اينترنت فراتر از ايميل و صفحات وب است. به عنوان مثال گروههاي خبري (News group) يكي ديگر از خدماتي است كه از طريق اينترنت ارايه ميشود. گروههاي خبري گوگل، گروههاي معروف و معتبري هستند كه شركت در آنها، به نوبه خود، كار لذتبخشي است. آدرس گروههاي خبري گوگل از اين قرار است: groups.google.com
جستجو در اينترنت، قصه سوزن و انبار كاه است. گاهياوقات ممكن است عليرغم صرف وقت زياد، باز هم به نتيجه دلخواه نرسيد. بنابراين هر ابزاري كه در اين پروسه، از اتلاف وقت جلوگيري كند، بسيار باارزش است. يكي از اين ابزارها، <پيغامدهنده> گوگل نام دارد. اين ابزار با دريافت آدرس ايميل و عبارت مورد جستجو، به طور خودكار و روزانه، جستجويي را براساس عبارت دريافتي ترتيب داده و هر زمان كه اطلاعات جديدي را يافت نمايد، آدرس آن را برايتان ايميل ميكند. آدرس پيغامدهنده گوگل به اين ترتيب است: www.googlealert.com
اين ابزار نيز همانند پيغامدهنده گوگل، مشخصات اخبار موردنظر را به همراه آدرس ايميل دريافت كرده و روزانه (بنا به درخواست كاربر، قابل تنظيم است). براساس عبارت دريافتي، جستجويي را در سايتهاي خبري ترتيب ميدهد و در صورت يافتن اطلاعات مناسب، آن را برايتان ايميل ميكند. آدرس اين ابزار www.google.com/newsalerts است.
گوگل براي حل معادلات رياضي هم، ابزاري دارد كه بسيار سريع و با دقت عمل ميكند. اين ابزار علاوه بر حل معادلات رياضي، قابليت تبديل انواع واحدها به يكديگر را نيز دارد. براي آشنايي بيشتر با اين ابزار كارآمد به آدرس زير مراجعه كنيد: www.google.com/help/features.htm#calculator
اگر معني يا بهتر بگوييم، تعريف كلمهاي را نميدانيد، در كادر جستجو <كلمه موردنظر: define> را نوشته و كليدEnter را بزنيد.
در جواب اين جستجو، علاوه بر تعريف كلمه، لينكي نيز نمايش داده ميشود كه با كليك روي آن، به جزييات بيشتري ميرسيد.
در حال حاضر، ماشين ترجمه گوگل ميتواند انگليسي را به 5 زبان زنده دنيا ترجمه كند (امكان ترجمه بالعكس نيز وجود دارد). براي استفاده از اين مترجم ماشيني به آدرس www.google.com/lauguage-tools برويد.
من شخصاً هميشه گوگل را به خاطر ابزار تصويرياباش ستودهام. اين ابزار با دريافت كلمه يا عبارتي، تصاوير موجود روي اينترنت را جستجو كرده و در نهايت آنهايي را كه با عبارت دريافتي منطبق هستند، فهرست ميكند. براي استفاده از اين ابزار به آدرس www.google.com/imghp مراجعه نماييد.
تحقيق و جمعآوري مطالب از اينترنت، كار وقتگيري است. اگر براي انجام اينكار وقت كافي در اختيار نداريد. سري به آدرس answers.google.com/answers بزنيد و با مطرح كردن سوالاتتان و بررسي جوابها، سريعتر به هدفتان برسيد.
گوگل به شما اين امكان را ميدهد تا نحوه نمايش نتايج را مطابق ميلتان تنظيم كنيد. به عنوان مثال با مراجعه به آدرس www.google.com/preferences ميتوانيد تعداد نمايش نتايج در هر صفحه را تعيين نماييد. علاوه براين در قسمت تنظيمات امكانات ديگري نظير Safe Searching نيز وجود دارد. با فعال كردن اين گزينه، گوگل از نمايش سايتهايي كه به هر دليلي غيرمجاز هستند، پرهيز ميكند.
در سايت www.google.com/press/zeitgeist.html آمار جهاني استفاده از گوگل موجود است. در اين سايت جزيياتي از چگونگي استفاده ملل مختلف از گوگل و الگوهاي جستجوي آنها وجود دارد.
علاوه بر جستجوي كلي وب، گوگل امكان جستجو در دستهبنديها (Categories) را نيز ميدهد. به عنوان مثال براي يافتن اطلاعاتي درباره هنر، تجارت، ورزش و ... ميتوانيد ضمن مراجعه به نشاني www.google.com/dirhp، جستجويي را در دستهبنديهاي گوگل ترتيب بدهيد و سريعتر به هدفتان برسيد.
وبلاگ داشته باشيم يا نه؟ ايده داشتن يك وبلاگ شخصي، بسيار جالب است و اينكه با در اختيار داشتن يك وبلاگ شخصي حرف دلمان را به گوش جهانيان برسانيم، فكر بسيارخوبي است. براي ساخت يك وبلاگ شخصي، به آدرس www.blogger.com/start مراجعه نماييد. اين سايت متعلق به گوگل است.
با كمك گوگل ميتوان داخل فايلهاي مشخصي را براي يافتن كلمهاي دلخواه جستجو كرد. مثلاً عبارت:
گوگل را برآن ميدارد تا تمامي فايلهاي doc (مربوط به برنامه Microsoft word) را به منظور يافتن واژهي Iran جستجو كرده و آنهايي كه داراي چنين كلمهاي هستند را فهرست كند.
برخي كلمات عمومي نظير the ،to ،at و غيره، زماني كه در عبارت مورد جستجو ذكر ميشوند، توسط گوگل ناديده انگاشته ميشوند و تاثيري در نتيجه ندارند. حال اگر ميخواهيد چنين كلماتي در نتيجه جستجو موثر باشند كافي است يك علامت <+> در مقابل آنها بگذاريد.
با اين ترفند ميتوانيد ضمن معرفي منابع موردنظرتان به گوگل، از آن بخواهيد كه نتايج جستجو را فقط از همان منابع بياوريد. مثلاً براي جستجو در سايت مايكروسافت به روش زير عمل ميشود
۳.۰۸.۱۳۸۸
كشف اسرار گوگل
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
۱ نظر:
با سلام بنده وب شما را لینک کردم
اگر مایل بودید وب ما را هم لینک کنید
بهترین های موبایل
www.mobiletalaiy.nikblog.com
ارسال یک نظر