۲.۱۸.۱۳۸۸

اختلال در سرويس پيک آسا

چندی پيش در گزارشی، خبر از راه‌اندازی نخستين پروژه کاربردی در شبکه تلفن همراه کشور، يعنی سرويس پيک‌آسا داديم. با شروع به کار سيستم پيک‌آسا، امکان ارسال نامه الکترونیکی(ايميل) و نيز پيغام آنلاين به کاربران اينترنت، از طريق تلفن همراه فراهم می‌شد. از آنجا که فعاليت این سرويس، مبتنی بر امکان ارسال پيام کوتاه در شبکه موبايل است، با گسترش اين امکان در شبکه موبايل کشورمان، استفاده از سيستم پيک‌آسا نيز هر چه بيشتر از طرف مشترکان تلفن همراه مورد توجه قرار گرفت.
در همان گزارش نيز از سوی مسئولين اين پروژه گفته شد که خدمات ديگری نيز در آينده نزديک به صورت رايگان به مشترکين ارائه خواهد شد.

اخيرا در عملکرد اين سرويس، اختلالاتی مشاهده می‌شود، همچنين خوانندگان ماهنامه و سايت نيز با ارسال پيام و ايميل در اين خصوص تذکر داده‌اند.
برای ارائه توضيح در مورد وضعيت فعلی پيک‌آسا، و بررسی علل اين اختلالات، حميد يوسف زاده مدير اين پروژه در گفت‌وگويی با دنيای کامپيوتر و ارتباطات شرکت کرده است.

اخيرا در استفاده از خدمات رايگان پيک‌آسا مشکلاتی به چشم می‌خورد، اين مشکلات از سوی خوانندگان ما نيز بارها تاييد شده است.

همين طور است، بسياری از کاربران خدمات پيک‌آسا که از اواخر ارديبهشت ماه راه‌اندازی شده است، متوجه اختلالاتی که اخيرا در اين خدمات پديد آمده است شده‌اند. اين اختلالات به دو شکل بروز کرده‌اند: بعضی اوقات پيغام‌هايی که کاربران به شماره سيم‌كارت موبايل پيك‌آسا (يعنی 09132807760 ) ارسال می کنند، به مقصد نمی رسد و يا با تاخير زمانی بسيار زيادی می رسد، و گاهی نيز به هيچ وجه نمی توان به اين شماره،SMS ارسال کرد و در هنگام ارسال، پيغام ارسال شده با fail مواجه می شود.

منشا اين اختلالات کجاست؟ مشکل در نرم‌افزار و سيستم شماست؟ يا از شبکه مخابراتی؟

با توجه به تلاش وافری که مسئولين و متخصصين گروه پيک‌آسا در توليد برنامه‌های هرچه کم‌اشکال‌تر و مطمئن‌تر داشته‌اند، اختلالات ذکر شده تنها در موارد بسيار محدود، و آن هم به صورت کوتاه مدت مربوط به نرم‌افزار مورد استفاده بوده است. اختلالات طولانی مدت (مانند اختلالی که در حال حاضر وجود دارد) مربوط به مرکز سوئيچ SMS (SMSC )مورد استفاده مخابرات است که در بسياری مواقع در ارائه خدمات پيک آسا وقفه ايجاد می کند. اين مشکل به قدری است که کاربران عادی سيستم پيام کوتاه (SMS) نيز فراوان با آن برخورد می کنند.

در باره اين مشکل توضيح دهيد.

مشکل ذکر شده به اين شکل است که به دليل نامعلومی، در بسياری از موارد، پيغام‌هايی که شما به مقصد يک موبايل ارسال می‌کنيد تا مدتی به اين موبايل تحويل نمی‌شوند (بدون دليل معقول، مثل اين که حافظه سيم کارت پر شده باشد، و يا موبايل در دسترس نباشد) ولی ناگهان تمامی پيغام‌های موبايل مورد نظر به سمت اين موبايل ارسال می‌شوند. به اين ترتيب برخی از پيغام‌ها با تاخير چندين ساعته تحويل می‌شوند که به هيچ وجه قابل قبول و توجيه نيست. اين مشكل تاكنون برای بسياری از كاربران سرويس SMS فعلی پيش آمده است.

يعنی مشکل سرويس پيک‌آسا، فقط همان مشکل موجود در سيستم پيام کوتاه کشور است؟

خير! مشکل عجيبی که به نظر می رسد تنها گريبانگير سيم کارت مورد استفاده برای خدمات پيک آسا می شود، اين است که مدتی پس از ايجاد اشکال بالا، SMSC تمامی SMSهايی را که به سمت اين شماره ارسال می شوند reject می کند و به هيچ وجه نمی توان به مقصد اين شماره موبايل، پيغام فرستاد!

در اين زمينه و برای رفع مشکل، با مسئولين مخابرات گفت وگو کرده اید؟

بار قبل که اين اشکال ايجاد شده بود، مسئله با کارشناسان مرکز SMSC در ميان گذاشته شد، اما با وجود همکاری و تلاش بسيار خوب اين متخصصين براي رفع مشکل، اين معضل به شکل عادی حل نشد، بلکه بعد از گذشت چند روز مشکل خود به خود حل شد و خدمات دوباره برقرار شدند.

و حالا چرا باز شاهد بروز اين اشکال در پيک آسا هستيم؟

اکنون به موازات افزايش اختلال در سيستم ارسال پيام کوتاه در شبکه موبايل، باز هم شاهد بروز اين اشکال در سرويس عمومی و رايگان پيک آسا هستيم. اين بار با توجه به اين موارد، تنها دليلی که مجموعا برای اين اختلالات می توان بيان کرد، اين است که SMSC عملکرد درستی ندارد و نمی توان مبتنی بر آن يک سرويس امن و هميشگی ارائه کرد، که البته اين نکته بسيار مهم و حساسی است، نتيجتا ضروری است که مسئولين مخابرات در اين زمينه، تدبيری بينديشند.
دست اندرکاران پروژه پيک آسا ضمن پوزش از كاربران اين خدمات، از مسئولين مخابرات تقاضا می کنند که براي رفع هر چه سريع تر اين مشکل، اقدامات لازم را به عمل آورند.
تلاش هميشگی گروه پيک آسا، فراهم آوردن يك سرويس امن و مطمئن برای كاربران بوده و اميدواريم با همکاری مسئولين شركت مخابرات ايران به اين هدف دست بيابيم


هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif