۲.۱۶.۱۳۸۸

مدرسه الکترونيک

در 200 سال گذشته منافع توسعه صنعتي و فناوريهاي پيشرفته جهان عمدتاً در خدمت كشورهاي غني بوده‌است. نسبت كشورهاي فقير به ثروتمند در سال 1800 ميلادي يك به سه و در سال 1990 به يك به 60 رسيده است.

شبكه سازي بين تمام اجزاي تشكيل دهنده يك نظام گسترده بدون بكارگيري فناوريهاي مدرن اطلاعاتي و ارتباطي كه اصلي‌ترين آنها اينترنت است ناممكن است. فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات به ابزار و روشهايي اطلاق مي‌شود كه به نحوي اطلاعات در اشكال مختلف (صدا، تصوير، متن) جمع‌آوري، ذخيره، بازيابي، پردازش و توزيع مي‌كند.

فناوري هاي ارتباطي نيز ابزار و روش هايي هستند كه به منظور ايجاد ارتباط و انتقال پيام مورد استفاده قرار مي‌گيرند.. قابليت هاي فناوري هاي مدرن اطلاعاتي و ارتباطي (ICT) در ارائه خدمات بيشتر و بهتر شامل اطلاع رساني، آموزش، مشاوره و حمايت هاي تجاري و فني با استفاده از روش هاي مختلفي كه تنها با استفاده از اين فناوري ها مقدور مي‌شود مانند روش هاي غير همزمان ارتباط و گفتگو مانند گروه هاي خبري، پست الكترونيكي وكنفرانس هاي اينترنتي و يا روش گفتگو همزمان (Chat) لزوم استفاده از اين فناوري ها را نشان مي‌دهد.

اگر تا ديروز آموزش تنها از معلمان و مربيان سود مي‌برد و كتاب بعنوان اصلي‌ترين منبع اطلاعاتي در امر آموزش محسوب مي‌گشت. امروزه آموزش با روش ها و ابزارها و محيط هاي جديد ارتباطي روبرو شده است. پيشرفت هاي اخير در صنعت كامپيوتر و اطلاع رساني؛ ورود و ظهور شبكه‌هاي اطلاع رساني محلي، ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي به ويژه اينترنت؛ چند رسانه‌اي‌ها، فن‌آوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي، ابزارها و روش هاي جديد را پيش روي طراحان، برنامه‌ريزان و مديران و مجريان برنامه‌هاي آموزشي قرار داده است.

نفوذ فن‌آوريهاي جديد به مراكز آموزشي (از مدارس تا دانشگاه) و حتي منازل، روابط ساده معلمي و شاگردي را به طور كلي دگرگون ساخته است. به اين ترتيب الگوهاي سنتي يادگيري متحول شده‌اند و كاربران با حجم گسترده‌اي از اطلاعات و دانش مواجه هستند.در حال حاضر بسياري از كشورهاي پيشرو در زمينه ارتباط از راه دور، در حال ايجاد و راه‌اندازي مدارس، دانشگاهها و كلاسهاي الكترونيكي و به اصطلاح كلي آموزشهاي مجازي يا توسعه نظامهاي آموزشي سنتي خود هستند. ايجاد و راه‌اندازي اين مؤسسات فوايد بسياري از قبيل افزايش

تعداد دانش‌آموز، حذف بسياري از موانع فيزيكي وجغرافيايي، دسترسي سريع و مؤثر به منابع اطلاعاتي دنيا، امكان برقراري ارتباط بيشتر و گسترده تر بين معلمان و دانش‌آموزان ، جذب معلمان و اساتيد و نيروي انساني زبده و متخصص مورد نياز از سراسر دنيا، حذف يا كاهش موانع و محدوديتهاي دست وپا گير اداري مي‌باشد.

مدارس يا دانشگاههاي الكترونيكي يا بطور كلي آموزش مجازي از طريق امكانات كامپيوتري از طريق اينترنت محل مناسبي براي بروز استعدادها، خلاقيت و نوآوري خواهند بود. از مهمترين دستاوردهاي آن مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

- افزايش كيفيت يادگيري و آموخته‌هاي دانش‌آموزان و دانشجويان

- سهولت دسترسي به حجم بالايي از اطلاعات و دانشهاي موجود در جهان

- دسترسي سريع و به موقع به اطلاعات در زمان بسيار اندك

- كاهش برخي از هزينه‌هاي آموزشي

- بالا بردن كيفيت، دقت و صحت مطالب درسي و علمي

- ارتقاي علمي دانش‌آموزان و دانشجويان

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif