۲.۱۲.۱۳۸۸

آشنایی با زبان جاوا (قسمت اول)

در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی زبان c++ كه يك زبان شیئ گرا بود ،جلودار زبانهای برنامه نویسی شد.در واقع به نظر می رسید که برنامه نویسان بالاخره زبان مورد علاقه خود را پیدا کرده اند .C++ زبانی بود که با استفاده از قدرت زبان C و کار آرایی بالای خود می توانست برای سطح وسیعی از برنامه ها به کار رود. ولی مانند گذشته ، افزایش تقاضاها باعث پیشرفت برنامه ها شد . طی مدت چند سال ، World Wide Web و اینترنت به طور گسترده ای پیشرفت کردند.این واقعه باعث انقلابی دیگر در برنامه نویسی شد: ایجاد جاوا java به وسیله James Patrick , Gosling Chris , Haughton Ed Frank و Mike Shridon در سال 1991 در لابراتوار شرکت Sun پایه ریزی شده و پس از 18 ماه اولین نسخه کاری آن ایجاد شد.این زبان در ابتدا Oak (به معنای بلوط) نامیده می شد. در بین پاییز 1991 تا بهار 1996 این زبان از نسخه اولیه Oak به زبان جاوا تغییر نام داده و به صورت عمومی ارائه شد هدف اولیه از ایجاد java ، یک زبان مستقل ازPlatform بود که توانایی ایجاد نرم افزارهایی برای استفاده در وسایل مختلف الکترونیکی مانند مایکروویو ها و کنترل کننده های بیسیم را داشته باشد . مشکل عمده زبانهایی مانند c و c++ این بود که برای ایجاد برنامه هایی در یک وسیله مشخص ایجاد شده اند.

می توان برنامه های c++ را بر روی هر نوع cpu کامپایل کرد، ولی این کار مستلزم طراحی یک کامپایلر c++ برای آن cpu است و ایجاد کامپایلر نیز عملی هزینه بر و زمان بر می باشد . بنابراین یک راه حل ساده تر و کم هزینه تر مورد نیاز است . برای رفع این مشکل Gosling و تیم کاری او ، کار بر روی یک زبان قابل حمل و مستقل از Platform را شروع کردند که توانایی ایجاد کدی را داشته باشد که بر روی هر نوع cpu ودر محیط های کاری مختلف قابل اجرا باشد. نتیجه کار این تیم در نهایت به ایجاد جاوا انجامید.پس می توان گفت هدف اولیه این زبان حل مشکل اتصال وسایل مختلف خانگی مایل به استفاده از این طرح نبود. سپس این زبان دوباره و با این هدف طراحی شد که بر روی تلویزیون های کابلی کار کند. این هدف نیز به علت عدم احساس نیاز کارخانه های سازنده به شکست انجامید.

موفقیت های java را می توان از سال 1994 و با فراگیر شدن world wide web عنوان کرد.هنگامیکه sun متوجه شد Java یک زبان ایده آل برای وب است . به این دلیل که جاوا توانایی ایجاد برنامه هایی را داشت که که بر روی هر سیستمی وبا هر سیستم عاملی قابلیت اجرا داشتند ودر Web نیز کابران مختلف با سیستم عاملهای مختلف حضور دارند. در واقع این نکته برای تیم طراحی جاوا آشکار شد که مشکلی که که این تیم در ایجاد یک کد در کنترلرهای وسایل مختلف با آن روبروست ، همان مشکلی است که در ایجاد کد برای اینترنت نیز وجود دارد و از همین راه حل می توان آنرا نیز حل کرد.از این پس طراحان جاوا توجه خود را از وسایل الکترونیکی به برنامه نویسی ا ینترنت معطوف کردند.

جاوا به طور گسترده از سال 1996 ارائه شد و از همان ابتدا به عنوان یک زبان مفید شناخته شد . نه به دلیل تبلیغ های پیرامون آن بلکه به دلیل نیاز به زبانی که دارای ساختارهای اینچنین بود . ولی آیا باید موفقیت های جاوا را تنها به دلیل توسعه وب دانست؟ یقیناً چنین نیست .هرچند وب نقشی عمده و کلیدی در توسعه جاوا داشت ولی جاوا را باید زبانی موفق برای تولید برنامه های کاربردی و وسایل الکترونیکی نیز به شمار آورد. در واقع می توان گفت اگر وب نبود جاوا یک زبان برنامه نویسی مفید ولی ناشناخته و برای وسایل الکترونیکی باقی می ماند.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif