۹.۰۷.۱۳۸۷

راه های مصونيت از خطرات اينترنتی

آيا هرگز شده است با پلاکاردی که مشخصات شخصی شما، مثل نام، آدرس و شماره تلفن روی آن نوشته شده است در خيابان های شهر قدم بزنيد.
با اين حال بسياری از مردم از روی سهل انگاری زمانی که در اينترنت هستند، اين اطلاعات را در اختيار ديگران قرار می دهند.
اما اگر احتياط نکنيد ممکن است رايانه شما به ويروس آلوده شود، يا اطلاعات شخصی شما در اختيار خيلی ها قرار گيرد و جعبه پست الکترونيکی شما از آگهی های ناخواسته تبليغاتی پر شود.
اما برای مصون ماندن از اين خطرات و مشکلات، راه های ساده ای پيش رو داريد.
يکی از ساده ترين راه های پرهيز از مشکلات، خودداری در استفاده از نرم افزارهای مرورگر شرکت "مايکروسافت" است.
حساب های جداگانه پست الکترونيکی می تواند به خصوصی ماندن فعاليت های شما کمک کند .
برنامه های مايکروسافت به اين دليل هدف سوء استفاده قرار می گيرد که عموميت دارند. اکثريت قريب به اتفاق ويروس های رايانه ای و تخلفات، نقاط آسيب پذير مرورگرهای مايکروسافت را هدف می گيرند و اگر استفاده از آن را کنار بگذاريد از بسياری از آنها پرهيز کرده ايد.
در صورتی که روی رايانه خود سيستم عامل مکينتاش يا "لينکس" را نصب کنيد، حداکثر محکم کاری را به خرج داده ايد.
اما همين که برای خواندن ای ميل ها، گردش در اينترنت يا اداره يک "وب سرور" (web server) از برنامه های مايکروسافت استفاده نکنيد گام بزرگی برداشته ايد.
جايگزين های زيادی هست که می توان به جای برنامه "اينترنت اکسپلورر" (Internet Explorer)، "اوت لوک" (Outlook) و "آی آی اس" ( Internet Information Server) به کار برد که به همان خوبی کار می کند.
بسياری از اين برنامه ها رايگان و از طريق اينترنت قابل دسترسی است.
اگر نمی توانيد يا نمی خواهيد برنامه های مايکروسافت را کنار بگذاريد، حداقل اطمينان حاصل کنيد که آخرين پيوست های امنيتی "اينترنت اکسپلورر"، "اوت لوک" و "آی آی اس" را نصب می کنيد.
همچنين حتما بايد نرم افزار ضد ويروس روی رايانه داشته باشيد و آن را مرتبا روزآمد کنيد.
همچنين اگر از ارتباط "باند پهن" (اينترنت با سرعت بالا) استفاده می کنيد بايد حتما برنامه های معروف به "فاير وال" (ديوار دفاعی) را نصب کنيد که رايگان هستند.
اگر نگران فراموش کردن کلمات رمز يا نگران فاش شدن آنها هستيد، بهتر است برای نگهداری آنها از برنامه ای به نام صندوق ايمنی کلمات رمز استفاده کنيد.
اين برنامه، کلمات رمز را در نقطه ای از رايانه نگهداری می کند و خود به وسيله يک کلمه رمز محافظت می شود.
استفاده از پست الکترونيکی نيز با خطرات زيادی همراه است. اصل بنيادی در استفاده از پست الکترونيکی اين است که نسبت به هر پيام غيرمنتظره مشکوک باشيد.
روی پيام هايی که از غريبه ها دريافت می کنيد و دارای پيوست است کليک نکنيد و بلافاصله آن را پاک کنيد. بسياری از موفق ترين ويروس ها در داخل فايل های پيوست پنهان می شوند.
همچنين مفيد است برای خصوصی ماندن فعاليت های خود، برای کارهای مختلف از آدرس مختلف پست الکترونيکی استفاده کنيد.
رمز عبور خود را در مکان امنی قرار دهيد
مثلا برای تبادل پيام با افراد نزديک به خود از يک آدرس استفاده کنيد و برای استفاده از سيستم پيام های فوری ( instant messaging) آدرس ديگری را به کار گيريد.
اگر در جعبه پست الکترونيکی خود آگهی های ناخواسته دريافت می کنيد، می توانيد آدرس پست الکترونيکی خود را عوض کنيد.
مهم ترين چيزی که بايد به هنگام مرور اينترنت به خاطر داشته باشيد اين است که نبايد اطلاعات شخصی خود را مگر در صورت لزوم واگذار کنيد.
تقضا برای دريافت اطلاعات شخصی از سوی بانک ها و واگذرکنندگان کارت های اعتباری منطقی است، اما بسياری از سايت ها هستند که اين اطلاعات را طلب می کنند، اما در ازای آن خدمات ارزشمندی ارائه نمی کنند.
سايت هايی وجود دارد که به شما می گويد مرورگری که شما از آن استفاده می کنيد چه اطلاعاتی از شما را در اختيار ديگران می گذارد. همين سايت ها ابزاری برای پيشگيری از نشت اطلاعات شخصی شما عرضه می کنند.
يکی از مفيدترين ابزارها، برنامه هايی است که به شما اجازه می دهد "کوکی"های (Cookies ) خود را مشاهده و اداره کنيد. کوکی، فايلی است که وب سايت ها روی رايانه شما نصب می کنند تا در دفعات بعدی شما را شناسايی کنند.
اکثر کوکی ها ابزار مفيدی هستند و به اينترنت سرعت می بخشند اما برخی نيز برای نظارت بر عادات اينترنتی شما طراحی شده اند.
همچنين برای خريدهای خود از طريق اينترنت، يک کارت اعتباری که منابع آن محدود است باز کنيد تا در صورتی که شماره آن در اختيار ديگران قرار گرفت، سرقت از حد کمی تجاوز نکند.
منبع:دودل

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif