۹.۰۶.۱۳۸۷

قواعد مهم در مورد شماره هاي IP

در هنگام خريد سرويس هاي اينترنت ،مديران شبكه با انبوهي از معيارهايي كه فراهم كنندگان سرويس ازآنها براي نمايش اندازه كارآيي شبكه هاي IP خود استفاده مي كنند .
تعداد نقاط حضور ، تعداد كشور هاي پشتيباني شده ميزان بسته هاي (Packet) قابل حمل ، تعداد دامين هاي متصل . فراهم كنندگان سرويس با بيان اين معيارها ادعا مي كنند كه داراي بزرگترين يا گسترده ترين يا منسجم ترين backbone ها ي IP هستند .
اما آيا اين موارد واقعا ادعا هاي مطرح شده را براي مشتريان عملي مي سازند؟ تحليلگران صنعتي مي گويند ، بله و خير . طبق گفته متخصصان ، خريداران بايستي كميت ها يي كه شركت هاي فراهم كننده سرويس از آنها براي پيگيري شبكه هاي IP خود استفاده مي كنند را مد نظر قرار دهند ، اما آنها بايد در هنگام گزينش يك فراهم كننده سرويس ، نيازهاي خود را در نظر داشته باشند .
Browenlee Thomas ، يك تحليلگر ارشد در شركت Forrestor Resear ، پيشنهاد مي كند كه خريداران فراتر از پهناي باند و معيارهاي ترافيك را بنگرند تا در يابند كه فراهم كنندگان سرويس ، نيازها ي خود را چگونه طراحي و پيكر بندي نمو ده اند .
Thomas مي گويد : " براي من مهم نيست كه شما بيشترين POP را داريد ، بلكه قرار داشتن POPها در جايي كه به آنها نياز دارم برايم اهميت دارد ، به همين شكل مهم نيست كه شما گستر ده ترين مجراي ارتباطي را داريد ، بلكه حاضر بودن اين ماجرا هاي گسترده در جايي كه به آنها نياز دارم اهميت دارد . بين داشتن بزرگترين شبكه و داشتن بزرگترين شبكه براي پاسخگويي به نياز هاي من تفا وت وجود دارد " .
خريداران همچنين با يستي خبر داشته باشند كه هيچ متدولوژي استا نداردي براي شبكه هاي IP وجود ندارد . هيچ آژانس دولتي يا گروه صنعتي آماري در مورد اندازه و كارايي شبكه ، IP منتشر نساخته است . در عوض ، هر فراهم كننده سرويس ، كا ر آيي خود را در مقابل معيا رهاي دلخواه خود سنجيده و منتشر نمو ده است . از اين رو خريداران بايد دقت نمايند كه سيب را با پرتقال مقايسه نكنند .
Fred Briggs ، مدير عملياتي وتكنولوژي شركت MIC ، مي گويد : " هيچ انجمني وجود ندارد كه شركت هاي فراهم كننده سرويس در آن عضويت داشته باشند و تمام داده هاي خود را با يك متد ولوژي سازگار به اشتراك بگذارند " .
اغلب فراهم كنندگان سرويس بر روي دو نوع معيار تمركز مي كنند : آنهايي كه كارآيي شبكه را جستجو مي كنند . در موردنوع دوم نيز نگاهي خواهيم داشت به نحوه سنجش كار آيي شبكه از سوي شركت ها ي فراهم كننده سرويس .
اغلب شركت هاي فراهم كننده سرويس بزرگ ، داراي backbone مشابه (از لحاظ اندازه ) هستند ( لوله هاي OC-192 كه با سرعت 10 گيگا بيت در ثانيه مي كنند معمول هستند ) و آنها رو تر هاي top-of –the –line خود را از فروشندگاني همچون ، ركت Cisco Sys tem و شركت Juniper Networks تهيه مي كنند ، از اين رو پهناي باند يا اندازه روتر تمايز چنداني ايجاد نمي كنند . جايي كه خريداران با تمايز ايجاد مي شوند، دسترسي جغرافيايي شبكه هاي IP گونا گون است .
يك معيار كليدي كشور هايي است كه يك فراهم كننده سرويس مالك ، يا كنترل كننده پيگردي شبكه در آنهاست . فراهم كننده سرويس كه معمو لا در اين مورد برنده است Equant NV مي باشد ، كه سرويس هاي IP را در 145 كشور در دست دارد .
در اوايل ماه جاري Equant ، بدليل دسترسي عمومي به شبكه IP خصوصي Equant ، موفق به امضاي يك قرارداد عمده با فراهم كننده سرويس تلفن ماهوارهاي Globalstar Telecommunications گرديد .Globalstar از سرويس هاي IP VPN متعلق به شركت Equant در 15كشور واقع در آمريكاي شمالي ، آمريكا ي لاتين ،‌ اروپا ،آسيا ، خاور ميانه استفاده مي كند .
Macjeffery، مديرارشد بازاريابي در Globalstar كه عمليات هاي ارتش ايالات متحده در افغانستان و عراق را نيز بر عهده دارد ، مي گويد " توانايي Equant ناشي از دسترسي جهاني و قيمت هاي مناسب آن است . بزرگترين بزرگترين تجارت ما در دو نطقه افغانستان وعراق است ".
Jeffery مي گويد :Globalstar قصد دارد در طي سا ل آينده مناطق IP VPN را در پرتريكو ، آلاسكا و هند بيافزايد . او مي گويد :" ما مطمئنيم كه هر زمان قصد گسترش شبكه خود را داشته باشيم ،Equant مارا ياري خواهد داد ".
معيار ديگري كه شركت هاي فراهم كننده سرويس ادعا ي آن را دارند، تعداد POP ها ي IP در شبكه هاشان است . MCL همه جا فرياد مي زند كه شبكه IP عمومي آن POP 4500 را در شش قاره جهان تحت پوشش دارد . اين تصويري است كه MCL از آن براي تبليغ خود به عنوان بزرگترين IP backbone در دنيا استفاده مي كند .
Briggs مي گويد : " چيزي كه از ديدگاه يك مشتري اهميت دارد ،تعداد POP است كه شما در جهان داريد . اين معيار نشان دهنده تعداد مكان هايي است كه من مي توانم بر روي شبكه شما در يافت كنم و شما مي توانيد قابليت هايي را براي من فراهم آوريد " .
دسترسي به يك شبكه فراهم آورنده سرويس ، ( جه به عنوان POP وچه به عنوان تعداد شهر هاي پشتي باني شده در نظر گرفته شود )داراي اهميت است ، چرا كه اغلب توافق هاي سطح سرويس (SAL ) با مشتري بر روي شبكه حامل وجود دارد ، نه در يك شبكه داراي دسترسي محلي .
Briggs مي گويد :" هنگامي كه آنه به شبكه ما دسترسي پيدا كردند ، به توافق هاي SAL كه ما ارائه مي دهيم ، مناسب و مرتبط مي شوند ، شركت هايي كه كار توليد يا اعمال سرويس مشتري در سرتاسر دنيارا انجام مي دهند مي توانند يك كيفيت سازگار از سرويس را دريافت كنند " .
براي خريداران شركتي ، دارا بودن امكان دسترسي اينترنتي از يك كشور مخصوص بيش از هر چيز ديگري اهميت دارد . اخيرا شركت هاي فراهم كننده سرويس بزرگ ، در حال رقابت با يكديگرهستند تا بدانند با چه كساني توانايي عرضه سرويس Multi-protocol Label Switching (MPLS) در اكثر كشورها را دارند .
Christine Sorenson ، يك مشاور تكنو لوژي در شركت AT&T ، مي گويد :"اين ها تنها POP ها نيستند كه اهميت دارند ، چيزي كه مهم است جايي است كه شما مي توانيد سرويس مورد نياز خود را دريافت نماييد . شما نيازمند آن هستيد كه در مورد تعداد POP قابل استفاده با يك MPLS VPN پرسو جو نماييد " .
معيار ديگري كه شركت ها ي فراهم كننده سرويس ار آن براي توصيف اندازه شبكه هاي IP استفاده مي كنند ، ميزان ترافيك بسته قابل حمل است .
به عنوان مثال شركت AT&T اظهار مي دارد كه IP backbone آن در آمريكا ي شمالي بر يك پايه ماهانه بيشترين ترافيك را حمل مي نمايد. سال گذشته ، AT&T در كسب بالاترين جايگاه در يك راي گيري ترافيك اينترنت كه توسط نمايشگاه تحقيقات ارتباطات RHK برگزار گرديد ، از MCI پيشي گرفت .
Craig Uthi، رئيس مديريت محصول شبكه IP در AT&T ، مي گويد :" دليل اينكه ما به ميزان حمل ترافيك توسط خود مي باليم آن است كه اين امر يكي از شاخص هاي اقتصادي است . حدود 3/1 پتا بايت داده در هر روز از شبكه ما عبور مي كند ".
AT&T مي گويد: كميت هاي مربوط به ترافيك مهم هستند، چرا كه اين كميت ها نشاندهنده ميزان استفاده گسترده از شبكه IP شركت AT&T است .
Sorenson مي گويد : " اين موضوع بر مي گرددبه قانون Metcalfe، كه بيان مي كند ارزش يك شبكه با تعداد گره ها (node) افزايش مي يابد ، اگر بر روي يك شبكه ترافيك بيشتري وجود داشته باشد ، افراد بيشتري سعي دارند به يك ديگر دسترسي داشته باشند ، بر روي آن شبكه حضور خواهند داشت ، و ترافيك در آنجا بيشتر خواهد شد ".
در اين اثنا ، MCI از معيار ديگري براي جلب مشتري استفاده مي نمايد ( تعداد اتصالات شبكه سيستم مستقلي كه دارد ) تا ارزش شبكه IP backbone خود را نشان دهد . MCI براساس اين معيار مقام نخست را نظر TeleGeography Research كسب نمود، مي گويد : اين آمار بيانگر ميزان اتصال يك شبكه IP به ساير قسمت هاي اينترنت است .
Briggs مي گويد :" ما از گذشته به اغلب دامين هامتصل بوده ايم ". او مي افزايد اين معيار مهمي است ، چرا كه نشانگر اتصال MCI با اغلب فراهم كننده سرويس دنيا است .
Brayn Van Dussen ، مدير استراتژي ارتباطات در Yankee Group ، مي گويد : نحوه اتصال يك شبكه IP backbone مهم است ، زيرا اين امر بر سرعت ارتباطات ميان شركت هاي فراهم كننده سرويس تا ثير مي گذارد .
Van Dussen مي گويد :" اگر من يك خريدار شركتي بودم ، از فراهمكنندگان سرويس مي پرسيدم كه چه تعداد مسير را منتشرمي كنند ، و از آنها مي خواستم كه شما ره هاي سيستم مستقل سيستم مستقل خود را به من نشلن دهند. سپس من تعداد زيادي تست Ping انجام مي دادم تا متوجه شوم كه چه تعداد hop در ارتباطات من درون اينتر نت انجام مي شود ".
با اينكه سرويس دهندگان بزرگ اينتر نت ، ميزان زيادي وقت و انرژي خود را صرف بحث در مورد اينكه شبكه آنها بر طبق معيارهاي خاصي بزرگترين است مي كنند ، اما خريداران شركتي ، معمولا كار آيي شبكه را بيشترازاندازه مد نظر قرار مي دهند .
Briggs مي گويد :" زمان انتظار ، قابليت دسترسي و از بين رفتن بسته ها : اين هاچيزي است كه مشتري مي ببيند و آن را مي سنجد ".نگاه دقيق تر به اين سه موضوع كليدي براي كار آيي شبكه IP و نيز چند مورد جديد كه در هنگام خريد سرويس هاي نو ظهور همچون VoIPمفيد واقع مي شوند ، اهميت خاصي دارند .

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif