۶.۲۲.۱۳۸۹

چهار تنظيم امنيتي که هر کاربر گوگل بايد بداند

چهار تنظيم امنيتي که هر کاربر گوگل بايد بداند

تقريباً همه ما روزانه به شکلي از امکانات شرکت گوگل استفاده مي‌کنيم و آن را يکي از مؤثرترين و امن ترين سرويس هاي اينترنتي مي دانيم. اما در گوگل و سرويسهاي مختلف آن هم تنظيماتي هستند که شايد ظاهراً مهم نباشند، اما اعمال هر کدام از آن‌ها به نوعي در استفاده بهتر و امن‌تر از سرويس هاي مختلف اين شرکت، ضروري است.
1-پيش‌نمايش اتوماتيک تصاوير ضميمه ايميل‌هاي دريافتي از ليست دوستان تان را غيرفعال کنيد
جي‌ميل، به صورت پيش‌فرض، پيش‌نمايش تصاويري که از طرف افراد ناشناس و يا منابع نا مشخص براي شما ارسال شده باش را به شما نشان نمي‌دهد، اما از جولاي 2009 کساني که حداقل يک بار برايشان ايميلي ارسال کرده باشيد، در ليست تماس جي‌ميل شما قرار مي‌گيرند. حال اگر شما ايميلي که شامل يک فايل تصويري ضميمه باشد، از افراد ليست خود دريافت کنيد، آن تصوير به نمايش در مي‌آيد.

براي اينکه اين پيش‌نمايش را غيرفعال کنيد، بايد در جي‌ميل خود به صفحه Settings مراجعه کرده و در برگه General در قسمت External Content گزينه دوم (Ask before displaying externa
l content) را انتخاب کنيد و سپس کليد Save را در پايين صفحه براي ذخيره تنظيمات فشار دهيد. بدين ترتيب پيش نمايش تصاوير ضميمه تمامي ايميل‌هاي تان تنها در صورتي به نمايش در مي‌آيند که لينک Display images below را در بالاي هر ايميل کليک کنيد. بدين ترتيب ديگر مجبور نيستيد که حجم زيادي از وقت و پهناي باندتان را صرف خواندن ايميل دوستاني بنماييد که علاقه خاصي به استفاده از عکس‌هاي با کيفيت بالا در ايميل شان هستند. و البته با جلوگيري از نمايش عکس‌هاي با منبع ناشناس، يکي از باگ هاي بزرگ امنيتي سيستم تان را رفع نموده ايد.

2- قابليت هاي Chat، Labs و Buzz را خاموش کنيد
اين سه سرويس گوگل که در جي‌ميل قابل دسترس هستند، علي‌رغم مزاياي شان، معايب زيادي هم دارند. براي مثال Labs با اينکه مجموعه‌اي کاربردي از ابزارها براي جي‌ميل را در اختيارتان مي گذارد، سرعت صندوق پست الکترونيکي شما را کم کرده و ممکن است شما را عصبي کند و چت هم که مرتب حواس شما را پرت خواهد کرد و حجمي از صفحه نمايش را هم اشغال مي کند. از معايب گوگل باز هم که احتمالاً آگاه هستيد و مي‌دانيد با وجود تغييراتي که گوگل در اين سرويس داده، براي حفظ حريم خصوصي و ليست دوستان خود، بهتر است حداقل فعلاً از اين سرويس صرفنظر کنيد.

براي خاموش کردن گوگل باز و سرويس چت گوگل در جي‌ميل، مي‌توانيد پس از ورود به جي‌ميل، به پايين صفحه رفته و مطابق شکل، کليد هاي turn off chat و turn off buzz را بزنيد. بدين ترتيب از شر پنجره چت خلاص مي‌شويد و منوي Buzz که در زير Inbox قرار دارد، ناپديد مي‌شود. البته شما مي‌توانيد در صورت نياز دوباره با مراجعه به اين قسمت از صفحه جي‌ميل و زدن کليد turn on اين دو سرويس را به جي‌ميل خود برگردانيد.



اگر هم به نظرتان سرعت جي‌ميل‌ کم شده يا حتي گاهي ارتباط آن قطع مي‌شود، مي‌توانيد با خاموش کردن Labs به‌ بهبود اين وضع کمک کنيد. وقتي سرعت کم است اگر از لينک زير براي باز کردن جي‌ميل استفاده کنيد، جي‌ميل‌تان بدون Labs باز خواهد شد:
https://mail.google.com/mail/?labs=0#

با اين لينک جي‌ميل در حالت Safe Mode باز مي‌شود. شما مي‌توانيد اين آدرس را بوک مارک کنيد تا از طريق آن به جي‌ميل خود سر بزنيد و سرعت و پايداري بيشتر جي‌ميل را شاهد باشيد.

3-پاک کردن تاريخچه جستجوها و لاگين ها
اگر شما در گوگل يا جي‌ميل يا هر کدام از سرويسهاي اين شرکت لاگين کرده باشيد، گوگل جستجوهاي شما را ذخيره کرده مي‌کند. حتي اگر لاگين نباشيد، اين احتمال وجود دارد که گوگل مواردي را که قبلاً تايپ و جستجو کرده‌ايد، پيگيري کند. با استفاده از آدرس زير، شما مي‌توانيد تاريخچه جستجوهايي که در گوگل انجام داده‌ايد را به کلي پاک نماييد:
https://www.google.com/accounts/DeleteService?service=hist

اين قابليت براي همه‌ي کاربران فعال است، اما اگر از طريق آن نتوانستيد نتيجه مناسبي بگيريد، ابتدا وارد اکانت گوگل تان شويد و سپس اين لينک را امتحان کنيد:
http://www.google.com/history/

در اينجا ليست کامل نتايج جستجوي خود را به تقکيک روز مي‌توانيد مشاهده و مديريت کنيد. قابليت جالبي که گوگل براي اين سرويس خود در اختيار کاربران قرار داده، ايست موقتي و حتي کامل اين سرويس است. حتي شما مي‌توانيد اين سرويس را براي مدت زماني مشخص غيرفعال نماييد. همچنين مي‌توانيد با استفاده از کليد Remove Items در سمت چپ، برخي موارد را از ليست جستجوي خود حذف کنيد.

در صورتي که شما جستجوهاي خود را در حالتي که لاگين نبوده ايد انجام مي داده ايد، به دنبال لينک Web history در گوشه سمت راست صفحه بگرديد. در اينجا شما مي‌توانيد هر آنچه که گوگل در کامپيوتر (و مرورگر شما) پيگيري کرده، بيابيد و نتايج را براي خودتان سفارشي کنيد.

4- مطمئن شويد که گوگل قابليت https را براي شما فعال کرده باشد
قبلاً در نگهبان گفتيم که گوگل براي امنيت بيشتر کاربرانش شيوه ارتباط تمامي کاربران جي‌ميل را از http به https تغيير داده است، اما متأسفانه مواردي مشاهده شده که اين کار انجام نگرفته است. پس لطفاً حتماً از طريق صفحه تنظيمات جي‌ميل (setting) اين مورد را کنترل کنيد تا مطمئن شويد که ارتباط تان با سرورهاي گوگل به صورت امن است.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif