۶.۲۷.۱۳۸۹

اعتماد به نفس یعنی چه؟

اعتماد به نفس یعنی چه؟


آیا تا کنون اندیشیده‌اید که اعتماد به نفس بالا تا چه اندازه می‌تواند موجب موفقیت و پیشبرد امور در زندگی شود؟
بدون شک در اطراف شما نیز اشخاصی هستند که پیشرفت بسیاری در زمینه‌های گوناگون زندگی خود داشته و به موفقیت‌های بسیاری دست یافته‌اند. این مقاله به بررسی نقش اعتماد به نفس در زندگی اشخاص می‌پردازد.
● فواید اعتماد به نفس بالا
اشخاصی که اعتماد به نفس بالایی دارند، ارزش خود را برای دوست داشتن دیگران و مورد علاقه واقع شدن از سوی آنان حفظ می‌کنند. خود را شایسته توجه دانسته و دیگران را نیز مورد توجه قرار می‌دهند. حرف‌های دیگران را می‌شنوند. ارزش خود را برای شناخت خود و اطرافیان حفظ می‌کنند. خود و دیگران را تشویق به انجام کارهای خوب کرده و برای خوب بودن و شناخت دیگران به عنوان انسان‌های خوب تلاش می‌کنند.
شخصیتی خلاق دارند، آنها توانایی خود را برای موفقیت در مدرسه، محل کار و جامعه به بهترین نحو به دست می‌آورند. این اشخاص توانایی حل مشکلات و خطر کردن را دارند، دید مثبتی نسبت به زندگی و دست‌یابی به اهداف شخصی دارند. آنها در راهنمایی مردم و تبادل با آنها مهارت دارند. به دیگران وابسته نیستند و این توانایی را دارند که رابطه‌ای را ارزیابی کنند. تفکر سالمی‌دارند و درک آنها از خودشان در تطابق با تصویری که از خود به دیگران ارایه می‌دهند، هماهنگ است. آنها این توانایی را دارند که به وضوح بگویند چه کسی هستند، توانایی آینده آنها چیست و در زندگی چه کاری انجام داده‌اند. آنها می‌توانند به وضوح اظهار کنند که در زندگی مستحق دریافت چه چیز هستند. نتایج و مسوولیت اعمال‌شان را می‌پذیرند و به سرزنش متوسل نمی‌شوند و از دیگران به عنوان قربانی برای اعمالی که نتایج منفی پیدا می‌کنند، استفاده نمی‌کنند.
افراد با اعتماد به نفس بالا نوع‌دوست بوده و علاقمند به شاد کردن دیگران هستند. آنها در دیدگاه خود نسبت به زندگی خود پرست نیستند و مسوولیت دیگران را به شیوه‌ای بیش مسوولانه قبول می‌کنند. آنها کمک می‌کنند دیگران هم مسوولیت اعمال خود را بر عهده بگیرند. گرچه آماده‌اند تا هر کس را که نیازمند کمک یا راهنمایی است، کمک کنند. مهارت‌های مدیریتی سالمی‌دارند و قادرند استرس را به روشی خلاق در زندگی خود هدایت کنند. آنها می‌توانند مسایل، نگرانی‌ها و درگیری‌های خود را حل کنند. آنها شوخ طبع هستند و قادرند در زندگی میان کار و تفریح تعادل برقرار کنند. آنها رویاها، آرزوها و امیدهایی برای آینده دارند.
به آینده با هیجان نگاه می‌کنند و حسی ماجراجویانه و امیدوارانه دارند. آنها پتانسیل خود را برای موفقیت می‌دانند و موفقیت‌شان را در آینده ترسیم می‌کنند. این اشخاص هدف‌گرا هستند و برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند. آنها می‌دانند از کجا آمده‌اند، الان کجا هستند و به کجا می‌روند.
مضرات اعتماد به نفس پایین
ویژگی‌هایی که نام بردیم درخصوص افراد دارای اعتماد به نفس پایین صدق نمی‌کند. برخلاف افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند، خود را گمشده می‌پندارند و برای مورد توجه واقع شدن، خود را بی‌ارزش می‌کنند. این اشخاص کمتر خطر می‌کنند و به علت ترس از رد شدن کاری را انجام می‌دهند. آنها اغلب در رفتار خود با دیگران کم‌رو هستند و از درگیری با دیگران می‌ترسند.آنها گرسنه تایید دیگران و حل‌کننده ضعیف مشکلات هستند. به افکار و عقاید غیرمنطقی تمایل دارند. نمی‌توانند خود را به‌طور مثبت تشویق کنند.
● روش‌های تقویت اعتمادبه‌نفس
▪ ۴ توصیه به نوجوانان
۱) توسعه حس نداشتن وابستگی فردی و خود را مستقل از خانواده ساختن
۲) توجه خود را از خانواده به سمت جامعه جدیدی مانند دانشگاه و محیط کارسوق دادن
۳) فراگیری مهارت‌های شخصی به‌عنوان مدیر خانه
۴) ارتباط با والدین به عنوان بزرگسال
● توسعه یک هویت کاری و فراگیری تطبیق با دنیای بزرگسالان.
▪ توصیه به جوانان
۱) تعهد عمیق به کار و ازدواج و افزایش خلاقیت در محیط کار و خانواده و گسترش ارتباط طبیعی‌تر
۲) ساخت الگوهای با معنی از تصمیم‌گیری، حل مشکل و توزیع قدرت
۳) توسعه شبکه اجتماعی
۴) فراگیری رویارویی با استرس در زندگی زناشویی
۵) افزایش ارتباطات صمیمانه
۶) ایجاد آمادگی برای بازنشستگی و فقدان همسر
۷) فراگیری ایجاد ارتباط با دیگران به منظور اجتناب از تنهایی
● ارزیابی موفقیت، شکست و جستجو برای اهداف آینده
▪ ۳ توصیه به میانسالان
۱) ارزیابی ساختار زندگی خود
۲) بررسی و ارزیابی پیشرفت در زندگی
۳) اصلاح شبکه اجتماعی

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif