۶.۲۷.۱۳۸۹

از تصمیم گیری تا اعتماد به نفس در زندگی

از تصمیم گیری تا اعتماد به نفس در زندگی


یکی از بزرگ ترین موانع بر سر راه تحقق آرزوها و رسیدن به اهداف در زندگی، مشکل در تصمیم گیری برای برداشتن نخستین گام است. قدرت تصمیم گیری مهم ترین مولفه ای است که نداشتن و یا حتی ضعف در آن می تواند مسیر زندگی را تغییر دهد و حتی در حال و هوای داشتن یک زندگی ایده آل خدشه وارد کند. نویسنده ای گمنام درباره افرادی که در تصمیم گیری ضعف دارند، گفته است: «آنها او را پازل می نامند. زیر هر بار که با مشکلی مواجه می شود، خرد و تکه تکه می شود.»
اما مشکل در تصمیم گیری خود معلول است، معلول علتی به نام نداشتن اعتماد به نفس درونی. این مشکل از روی اضطراب مفرط و سهل انگاری فرد ظاهر می شود. آنهایی که دارای کمبود اعتماد به نفس هستند زندگی محدودتری دارند و دنیای شخصی آنها بسیار کوچک و محدود به استعداد بالقوه آنهاست. در حالی که به محض اینکه به ارزش های خود واقف شویم، در موقعیتی قرار می گیریم که می توانیم افق دید خود را گسترش دهیم. ما به جستجوی افرادی می پردازیم که ارزش های مشترکی با ما دارند و یا آن قدر قابل اطمینان هستند که تفاوت های موجود را بپذیرند.
البته بدیهی است که برای متزلزل نبودن در تصمیم گیری، انتخاب و اقدام به برقراری هر ارتباطی بهتر است ابتدا خودمان را به درستی بشناسیم و چارچوب های اصلی و مهم در زندگی خود را مشخص کرده باشیم تا در نخستین باری که شروع به انجام کاری بزرگ می کنیم دچار سردرگمی نشویم. شاید برایتان پیش آمده باشد که در ابتدای کاری متوجه شده اید که بنای کار تا چه حد در هم و برهم و بی پایه است و به طور ناخودآگاه با معجون درهمی از ارزش ها نسبت به پدر و مادر، معلمان، رهبران دینی، سیاستمداران، روسا، همسر، دوستان و سایر اشخاص مهم زندگی تان پیش رو دارید. ارزش هایی که اغلب با هم در تضادند و در نهایت اثرات تضعیف کننده ای در قالب یک جنگ درونی پایان ناپذیر دارند. چنین درگیری فکری می تواند تحت تاثیر ترس از طرد شدن باشد. بنابراین باید در ازای داشتن یک سیستم ارزشی بهای آن را پرداخت.
گیل لیندن فیلد در کتاب اعتماد به نفس برتر می نویسد: «اگر می خواهیم واقعا اعتماد به نفس داشته باشیم باید این عادت را که همیشه می خواهیم دیگران را از خودمان راضی نگهداریم را از بین ببریم.»
می بینید که بحث از تصمیم گیری آغاز شد اما چون به اعتماد به نفس و نداشتن آن ختم شد موضوعات بی شمار دیگری را در بر می گیرد زیرا نداشتن اعتماد به نفس بر بسیاری از ضعف هایی که ما بدان ها خو گرفته ایم چنبره زده است که یکی یکی باید از بین برود تا ما به اعتماد به نفس دست یابیم و بتوانیم در راه اهداف عالیه زندگی خود گام برداریم. در این راه خود شناسی مهم است زیرا کمک می کند تا کنترل بیشتری در خود احساس کنیم و از وقتمان استفاده بهینه کنیم و حتی از خود مراقبت کنیم زیرا با شناخت نقاط ضعف خود می توانیم آن بخش ها را تقویت کنیم و هدف های واقعی برای خود ترسیم کنیم و بهتر نیز خواهیم توانست در مقابل انتقادهای معقول و نامعقول از خود دفاع کنیم.
بهرحال فراموش نکنی که داشتن اعتماد به نفس در جامعه ما بسیار با ارزش است و درنتیجه کسانی که با کمبود اعتماد به نفس مواجه اند در واقع در ارزش وجودی خود تردید پیدا کرده اند، و احساس بی ارزشی آنها مرتبا در دنیایی که آنها را به چشم آدم های «ضعیف النفس» می نگرند تقویت می شود و این موضوع مهم بر اضطراب آنها برای اتخاذ تصمیمات اساسی در زندگی شان می افزاید. چرخه ای که با ایجاد تنش، قدرت، نیرو و حتی فضایل اخلاقی فرد را نیز نابود می کند. در این باره باز هم خواهیم نوشت.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif