موفقيت در كسب بالاترين رتبه بندي در موتورهاي جستجوي بزرگ و معتبري چون گوگل اصلاً شانسي نيست. بسياري از طراحان سايت هاي وب - خصوصاً در ايران - بسادگي از كنار مقوله مهمي چون كسب رتبه بندي بالا در موتورهاي جستجو مي گذرند و سايت هاي مشتريان خود را بدون جذب بازديد كنندگان هدف و ترافيك بيشتر در «گرداب گسترده گيتي» رها مي كنند.
آيا مي دانستيد كه بيش از 95 درصد از ترافيك سايت شما بر روي اينترنت از طريق موتورهاي جستجو فراهم مي آيد؟ مطمئن باشيد كه چنين است. آخرين تحقيقات نشان مي دهد كه فهرست شدن، حضور يا به عبارت بهتر Listing در «موتورهاي جستجو» و كسب «بالاترين رتبه بندي» Ranking در آنها بيشترين ترافيك را براي سايت هاي اينترنتي فراهم مي آورد. اين يك واقعيت انكار ناپذير است.
مسلماً كسب يك رتبه بندي قابل قبول (قرار گرفتن حداقل در ده صفحه اول) در موتورهاي جستجو كاري نيست كه طراح يا مدير سايت شما بتواند يك شبه انجام دهد و اين مسلماً نيازمند كار مداوم و تست راه ها و شيوه هاي مختلف است چرا كه موتورهاي جستجو سياست هاي رتبه بندي هاي خود را هر از گاه عوض مي كنند و استراتژي، عامل يا عنصري كه امروز بخوبي كار مي كند حتماً براي هفته يا ماههاي آينده جواب نمي دهد. طراح و مدير سايت بايستي استراتژي ها، واژه هاي كليدي، عوامل و عناصر متعددي را پيش از معرفي URL سايت به موتورهاي جستجو مد نظر قرار دهد. هر صفحه را بايد به صورت جداگانه به موتور جستجو وارد كرد، در بعضي موارد و موتورهاي جستجو يك صفحه از يك بخش و يا تنها صفحه اصلي سايت كفايت مي كند و اينها همه و همه جزو نكاتي است كه مدير سايت بايستي از آنها مطلع باشد.
سايتي كه بازديد كننده اي ندارد درست مثل اين است كه اصلاً وجود ندارد. براي موفقيت در كسب بالاترين رتبه بندي در موتورهاي جستجو دهها استراتژي مختلف وجود دارد كه در اين مقاله ي كوتاه و مختصر، مجالي براي پرداختن به آنها نيست. اما تا همين حد مي توانم در اينجا نكته اي را گوشزد كنم و آن اين است كه سالهاي اول و دوم از حضور الكترونيكي شما بر روي اينترنت از مهمترين سالها به حساب مي آيد، برخي از موتورهاي جستجو حافظه خيلي خوبي دارند، آنهايي كه زماني نسبتاً طولاني از عمر و فعاليتشان بر روي اينترنت مي گذرد، اولين و ابتدايي ترين صفحات سايت شما را به خاطر مي سپارند و به اين سادگي ها نمي توانيد آنچه را كه در نزد آنها مكتوب شده است را از ميان ببريد. كار كردن با موتورهاي جستجو از نظر من در اين گرداب گسترده گيتي، كم از زندگي با موتورهاي جستجو ندارد. 95 درصد رقم بسيار فريبنده و جالبي است، تعداد بازديد كننده ي قابل توجهي است كه فكر نمي كنم مدير سايتي باشد كه بخواهد از روي قصد ناديده بگيرد. آنها كه از اين تعداد قابل توجه بسادگي مي گذرند، جاهلان عصر «حرفه اي بودن و سرعت عمل» هستند، چوب جهالت آنان را كارفرماياني مي خورند كه ندانسته گول ظاهر زيباي طراحي ها و رنگ و لعاب ها مي خورند و «سرمايه و زمان» با ارزش خود را به دست آنان مي سپارند.
از يكي از طراحان به نام سايت هاي اينترنتي در ايران پرسيدم : «خوب، شما براي كسب رتبه بندي سايت ... در اينترنت چه استراتژي و اقداماتي انجام داديد؟» وي شانه هايش را بالا انداخت و گفت : «آقاي خواجه نصيري! چه حرف ها مي زني، مگر اصلاً ما كاري هم بايد انجام بدهيم؟ ما نه خودمان را به اين درد سر ها مي اندازيم و نه سر مشتري مان را با اين حرف ها به درد مي آوريم.» مشتري هاي ما حالا حالا ها مانده است كه بيايند بنشينند ببينند ما چه كار مي كنيم، چه كار نمي كنيم. براي آنها مهم نيست كه كجا قرار بگيرند، اينجاي موتور جستجو يا آنجاي موتور جستجو ... چهار تا عكس و چند تا متن و مطلب از اين طرف آن طرف برايشان جمع و جور مي كنيم، اسمش را مي گذاريم «طراحي سايت» مي گذاريم روي اينترنت فكر مي كنند شده اند سي ان ان ... ما را به خير و آنها را به سلامت ...»
غير از استراتژي هاي مختلف، تعيين كليد واژه هاي مناسب براي سايت، حداقل «هشت» عامل بسيار مهم را بايستي پيش از معرفي سايت به موتورهاي جستجو در نظر داشت، كار روي هر يك از اين عوامل شايد چيزي حدود يك ماه وقت بگيرد و اين موضوعي است كه بسياري از كارفرمايان و مشتري هاي ما نمي دانند، به همين خاطر است كه بعضي از آنها انتظار دارند يك شبه همه كارها رو به راه شود و از فردايي كه سايتشان روي اينترنت رفت، فروش يا شهرتشان صد برابر شود. اگر چنين بود همه آنهايي كه اين روزها روي آورده اند به وب لاگ نويسي بالاخره سايت و صفحه اي دارند، بايستي تا حالا چند تا اسكار گرفته باشند - كه مي دانيم نگرفته اند!
آيا مي دانستيد كه بيش از 95 درصد از ترافيك سايت شما بر روي اينترنت از طريق موتورهاي جستجو فراهم مي آيد؟ مطمئن باشيد كه چنين است. آخرين تحقيقات نشان مي دهد كه فهرست شدن، حضور يا به عبارت بهتر Listing در «موتورهاي جستجو» و كسب «بالاترين رتبه بندي» Ranking در آنها بيشترين ترافيك را براي سايت هاي اينترنتي فراهم مي آورد. اين يك واقعيت انكار ناپذير است.
مسلماً كسب يك رتبه بندي قابل قبول (قرار گرفتن حداقل در ده صفحه اول) در موتورهاي جستجو كاري نيست كه طراح يا مدير سايت شما بتواند يك شبه انجام دهد و اين مسلماً نيازمند كار مداوم و تست راه ها و شيوه هاي مختلف است چرا كه موتورهاي جستجو سياست هاي رتبه بندي هاي خود را هر از گاه عوض مي كنند و استراتژي، عامل يا عنصري كه امروز بخوبي كار مي كند حتماً براي هفته يا ماههاي آينده جواب نمي دهد. طراح و مدير سايت بايستي استراتژي ها، واژه هاي كليدي، عوامل و عناصر متعددي را پيش از معرفي URL سايت به موتورهاي جستجو مد نظر قرار دهد. هر صفحه را بايد به صورت جداگانه به موتور جستجو وارد كرد، در بعضي موارد و موتورهاي جستجو يك صفحه از يك بخش و يا تنها صفحه اصلي سايت كفايت مي كند و اينها همه و همه جزو نكاتي است كه مدير سايت بايستي از آنها مطلع باشد.
سايتي كه بازديد كننده اي ندارد درست مثل اين است كه اصلاً وجود ندارد. براي موفقيت در كسب بالاترين رتبه بندي در موتورهاي جستجو دهها استراتژي مختلف وجود دارد كه در اين مقاله ي كوتاه و مختصر، مجالي براي پرداختن به آنها نيست. اما تا همين حد مي توانم در اينجا نكته اي را گوشزد كنم و آن اين است كه سالهاي اول و دوم از حضور الكترونيكي شما بر روي اينترنت از مهمترين سالها به حساب مي آيد، برخي از موتورهاي جستجو حافظه خيلي خوبي دارند، آنهايي كه زماني نسبتاً طولاني از عمر و فعاليتشان بر روي اينترنت مي گذرد، اولين و ابتدايي ترين صفحات سايت شما را به خاطر مي سپارند و به اين سادگي ها نمي توانيد آنچه را كه در نزد آنها مكتوب شده است را از ميان ببريد. كار كردن با موتورهاي جستجو از نظر من در اين گرداب گسترده گيتي، كم از زندگي با موتورهاي جستجو ندارد. 95 درصد رقم بسيار فريبنده و جالبي است، تعداد بازديد كننده ي قابل توجهي است كه فكر نمي كنم مدير سايتي باشد كه بخواهد از روي قصد ناديده بگيرد. آنها كه از اين تعداد قابل توجه بسادگي مي گذرند، جاهلان عصر «حرفه اي بودن و سرعت عمل» هستند، چوب جهالت آنان را كارفرماياني مي خورند كه ندانسته گول ظاهر زيباي طراحي ها و رنگ و لعاب ها مي خورند و «سرمايه و زمان» با ارزش خود را به دست آنان مي سپارند.
از يكي از طراحان به نام سايت هاي اينترنتي در ايران پرسيدم : «خوب، شما براي كسب رتبه بندي سايت ... در اينترنت چه استراتژي و اقداماتي انجام داديد؟» وي شانه هايش را بالا انداخت و گفت : «آقاي خواجه نصيري! چه حرف ها مي زني، مگر اصلاً ما كاري هم بايد انجام بدهيم؟ ما نه خودمان را به اين درد سر ها مي اندازيم و نه سر مشتري مان را با اين حرف ها به درد مي آوريم.» مشتري هاي ما حالا حالا ها مانده است كه بيايند بنشينند ببينند ما چه كار مي كنيم، چه كار نمي كنيم. براي آنها مهم نيست كه كجا قرار بگيرند، اينجاي موتور جستجو يا آنجاي موتور جستجو ... چهار تا عكس و چند تا متن و مطلب از اين طرف آن طرف برايشان جمع و جور مي كنيم، اسمش را مي گذاريم «طراحي سايت» مي گذاريم روي اينترنت فكر مي كنند شده اند سي ان ان ... ما را به خير و آنها را به سلامت ...»
غير از استراتژي هاي مختلف، تعيين كليد واژه هاي مناسب براي سايت، حداقل «هشت» عامل بسيار مهم را بايستي پيش از معرفي سايت به موتورهاي جستجو در نظر داشت، كار روي هر يك از اين عوامل شايد چيزي حدود يك ماه وقت بگيرد و اين موضوعي است كه بسياري از كارفرمايان و مشتري هاي ما نمي دانند، به همين خاطر است كه بعضي از آنها انتظار دارند يك شبه همه كارها رو به راه شود و از فردايي كه سايتشان روي اينترنت رفت، فروش يا شهرتشان صد برابر شود. اگر چنين بود همه آنهايي كه اين روزها روي آورده اند به وب لاگ نويسي بالاخره سايت و صفحه اي دارند، بايستي تا حالا چند تا اسكار گرفته باشند - كه مي دانيم نگرفته اند!
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر