۸.۲۸.۱۳۸۷

هکر کیست؟

هکر از قدیم الایام کامپیوتر به کسانی گفته میشه که به علم رایانه و ساختار و روش کار کامپیوترها علاقه و اشتیاق وافری دارن و فعالیت و وقت زیادی رو صرف استفاده از کامپیوتر برای مسایلی غیر از حرفه و کار عمومی و عادی میکنن. بررسی و مطالعهء رایانه نه بخاطر اینکه مجبور به اینکار هستن، بلکه بخاطر علاقه و افزایش مهارت شخصی خودشون.
اگر به یک دیکشنری یا دائرت المعارف معتبر و تخصصی مراجعه کنید مطمئنا این تعریف رو درش پیدا خواهید کرد.
اونها از طرز کار هرچیزی میخوان سردربیارن و بهش تسلط پیدا بکنن و تغییر و اصلاح ایجاد میکنن درش و شاید گاهی بنظر بیاد که فقط دستکاری و انگولک میکنن یه چیزی رو!

از این رو هکرها در طول تاریخچهء رایانه افرادی دانشمند، ماهر و سخت کوش و مورد احترام بوده و هستن. ضمن اینکه شخصیت هکرها شامل کمک و همیاری به همدیگر و جامعه، و دراختیار گذاشتن علم و اطلاعاتشون برای استفادهء دیگران میشه (به این میگن جامعهء هکرها).
چون اونها اغلب علم رو بخاطر علم و لذت بردن صرف ازش میخوان و نه بخاطر پول و منافع شغلی و تجاری دیگه؛ اکثر هکرها از کمک و همیاری به همدیگه و در اختیار گذاشتن رایگان و آزاد دستاوردها و اطلاعات خودشون با دیگران لذت میبرن. هکرهای اصیل انسانهای مورد احترامی هستن. گنو/لینوکسی که رایگان و آزاد در اختیار من و شما هست و میتونیم ازش استفاده کنیم و لذت ببریم و یاد بگیریم و خودمون هم به سطوح بالای مهارت و برنامه نویسی و استقلال علمی ارتقا پیدا کنیم، بخش بزرگی از اون، دستاورد جنبش نرم افزار آزاد و همیاری و همکاری جامعهء هکرها و مابقی علاقمندان و فعالان سراسر جهان، مثل محققان و دانشجوها و استادان و حتی فعالان شخصی و غیره هست. چیزی که مشخصه اکثر اینها به جایگاه و شخصیت هکرها واقف بودن و هستن و احترام میذارن.

و اما در طول این تاریخچه افرادی پیدا شدن که دیگران اونها رو هکر میدونستن، و این افراد کارهای خلافی کردن (مثل هر دانشمند ورزیده ای که میتونه از علمش سوء استفاده کنه و یا در راه درست بکار ببره) و بتدریج اصطلاح هکر در بین عوام به افرادی اطلاق شد که به سیستمهای رایانه ای نفوذ کرده و/یا خرابکاری میکنن. البته متخصصین و مطلعان همیشه میدونن که معنای صحیح هکر چی هست! خود هکرهای واقعی از اینکه اسمشون رو روی یک مشت اراذل و اوباش گذاشتن که اکثرا حتی نصف سواد اونها رو هم ندارن ناخشنود هستن و سعی کردن که تفکر عوام رو اصلاح و قضیه رو روشن بکنن (متون اونها در مقالات و منابعشون پیدا میشه در اینمورد).
اما این کلمه همچنان معنای دوم خودش رو که بعدها براش ساخته شد (مسلما نه در جامعهء هکرها) حفظ کرده (شاید چون واژهء مناسب دیگه ای براش پیدا نشد). اما در فرهنگ تخصصی (و بخصوص در دنیای نرم افزار آزاد) معنای اصلی هکر همون معنای اصلی و مثبتش هست.

شاید حتی اغلب کسانی به رایانه ها نفوذ کردن که هکر نبودن، ولی بازهم مردم بهشون گفتن هکر. چون سواد و اطلاعات اینطور کارها رو اغلب تنها هکرها داشتن یا کسانی که اون سیستمها رو طراحی کرده بودن (که بسیاری از اونها درواقع هکر بودن و خودشون رو هکر میدونستن و میدونن و بهش افتخار هم میکنن). خیلی از مردم عادی دیگه تفاوت بین یک جوجهء کاملا بی سواد رو که روی یک سیستم ساب سون نصب میکنه (یک نرم افزار آماده - چیزی که هکرها باعث مدعی شدن خیلی از کسانی میدونن که واقعا خودشون هیچ سوادی ندارن، و اینطور افراد رو مسخره میکنن و بین خودشون بهشون میخندن) با کسی که از روی علم و تسلط عمیق رخنه ای رو در یک پروتکل یا نرم افزار شبکه ای کشف میکنه و به این وسیله داخل شبکه میشه (بهرحال دخول بدون اجازه گرچه فقط برای بررسی حفره های امنیتی باشه اکثر وقتها کار غیرقانونی ای بحساب میاد)، تشخیص نمیدن.

البته بعضی از هکرها هم گهگاه در سیستمها و یا شبکه های رایانه ای نفوذ میکردن، و کاری جز این نداشتن که مثلا داشتن طرز کار یک شبکه رو بررسی و آزمایش میکردن؛ یا نقص امنیتی ای رو که در شبکه حدس زده بودن یا دیده بودن امتحان میکردن (خیلی وقتها حتی پس از اینکار به صاحبان اون سیستمها اطلاع میدادن که سیستمهاشون رو ایمن کنن!).
این کار رو هکرها از روی خباثت و خلافکار بودن انجام نمیدادن، بلکه از روی کنجکاوی و علاقه (حتی علاقه به کمک (شاید به روش غلط) به دیگران!) و یا در بدبینانه ترین شکل بگیم مقداری با شیطنت و خودنمایی انجام میدادن؛ گرچه هکرهای بزرگ که دانشمندانی واقعی هستن و خیلی هاشون تحصیلات بالای دانشگاهی هم دارن (درواقع یک دسته از هکرها دانشجو و یا استاد دانشگاه بودن و هستن) اینطور نیت ها رو ویژهء جوجه های مدعی و یک ضعف شخصیتی میدونن، و اونها رو لایق مقام و نام هکر نمیدونن و بخاطر بدنام کردن هکرها ازشون دل خوشی ندارن.

بهرحال فراموش هم نکنید که زمانی شبکه ها و رایانه ها و اینترنت اینطور خصوصی و با قوانین و قواعد و حد و مرزهای مشخص و سدهای امنیتی فعلی نبوده (دورانهایی که هکرهای قدیمی همیشه ازش بعنوان دوران خاطره انگیز و مورد علاقشون یاد میکنن) و محیط کاملا علمی و هکری (اشتراک و کمک به همدیگه) بوده. بعدها محدودیتها ایجاد شده و شکل اینترنت و محیط فعالیت رایانه به مرور تغییر کرد (که ظاهرا یک دلیل مهمش بخاطر وارد شدن تجارت عمومی و شخصی به این حوزه و آغاز بهره برداری از رایانه و شبکه های رایانه ای برای بهره برداری اقتصادی خالص بوده).
در این میان جامعهء هکری دیگه رو به زوال بود و بسیاری از هکرها به استخدام کمپانیهای تجاری جدید یا تحول یافته دراومدن و مجبور به تن دادن به قرارداد و رفتار انحصاری برای دسترسی محدود به امکانات و اطلاعات و محیط کار و تحقیقات بودن، بخاطر اینکه نرم افزارها و سیستم عاملها رو دیگه آزادانه در اختیار هکرها نمیگذشتن و محیطشون روز به روز محدودتر میشد؛ اما با جنبش نرم افزار آزاد و پروژهء گنو به رهبری ریچارد استالمن (یک هکر قوی شناخته شده و مورد احترام) جان تازه ای در این کالبد دمیده شد.

منبع:p30download

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif