۹.۰۲.۱۳۸۷

گوگل از ابتدا تا به امروز

بسیارى از كاربران براى یافتن جواب هر مسئله اى به سراغ موتور جست وجوگر گوگل مى روند. و این جست وجوگر به سرعت جاى خود را در بین كاربران اینترنت پیدا كرده و طرفداران بسیارى را جذب كرده است. موتور جست وجوى هوشمند و سریع گوگل تمام رقیبان قدر خود را در مدت زمان كوتاهى پشت سر گذاشته و خود را یكه تاز میدان كرده است. چندى پیش نشریه نیویورك تایمز تصویر طنزى را به گوگل اختصاص داده بود كه نشان مى داد تا چند سال آینده مى تواند حتى درون مغز شما را نیز برایتان جست وجو كند.


گوگل از ابتدا تا به امروز
یك ؛ جلوش صد تا صفر

گوگل (google) نامى است كه این روزها با اینترنت یكى شده و شاید بتوان گفت اینترنت بدون گوگل، معنایى ندارد.

بسیارى از كاربران براى یافتن جواب هر مسئله اى به سراغ موتور جست وجوگر گوگل مى روند. و این جست وجوگر به سرعت جاى خود را در بین كاربران اینترنت پیدا كرده و طرفداران بسیارى را جذب كرده است. موتور جست وجوى هوشمند و سریع گوگل تمام رقیبان قدر خود را در مدت زمان كوتاهى پشت سر گذاشته و خود را یكه تاز میدان كرده است. چندى پیش نشریه نیویورك تایمز تصویر طنزى را به گوگل اختصاص داده بود كه نشان مى داد تا چند سال آینده مى تواند حتى درون مغز شما را نیز برایتان جست وجو كند.
كلمه گوگل در حقیقت از لغت (googol) گرفته شده است كه به معناى عدد یك با صدصفر در جلوى آن است. این كلمه توسط خواهرزاده ریاضیدان معروف «ادوارد كسنر» در یكى از كتاب هاى معتبرش به كار رفت و از آن پس به صورت اصطلاح شناخته شده اى بین دانشجویان رواج پیدا كرد. گوگل دلیل استفاده از این كلمه را تعداد بى نهایت و نامحدود اطلاعات موجود در دنیاى اینترنت و هدف شركت را امكان در اختیار قرار دادن این حجم اطلاعات براى علاقه مندان و كاربران آن توضیح داده است.
برخلاف تصور بسیارى از افراد، گوگل اصلاً شركت قدیمى و باسابقه اى نیست و شاید بتوان گفت كه آغاز شكل گیرى آن به سال هاى ۱۹۹۵ یا ۱۹۹۶ بازمى گردد. موسس هاى این شركت یعنى «لرى پیچ» و «سرگئى برین» در آن زمان فقط ۲۴ و ۲۳ سال سن داشتند. و به طور كاملاً تصادفى یكدیگر را در دانشگاه استنفورد كالیفرنیا ملاقات كرده بودند. لرى كه فارغ التحصیل دانشگاه میشیگان بود، براى بازدید از دانشگاه استنفورد آمده بود و سرگئى كه ۲۳ سال بیشتر نداشت، به او محیط دانشگاه و دانشكده ها را نشان مى داد و در عین حال با هم مشغول بحث بر سر مسائل مختلف و علاقه مندى ها و تصمیمات شان بودند. در همان روز بود كه هر دو متوجه شدند یكى از اهداف و شاید مسائل فكرى مشترك شان این است كه چگونه مى توان اطلاعات مرتبط به هم را از میان انبوهى از اطلاعات موجود در كامپیوتر استخراج كرد؟ اوایل ژانویه سال ۱۹۹۶ بود كه آنها همكارى خود را براى ساختن یك موتور جست وجو با نام «Back Rub» آغاز كردند. این نام در حقیقت اشاره اى بود به اینكه موتور جست وجوى آنها مى توانست لینك هایى را كه به یك وب سایت مشخص مى رسند، آنالیز كند. لرى كه به شدت عاشق تعمیر وسایل مكانیكى و برقى و سروكله زدن با این گونه ابزار و ماشین آلات بود تصمیم گرفت كه با سرهم كردن كامپیوترهاى معمولى خانگى از آنها به جاى یك سرور قوى و نیرومند كه هزینه بالایى هم به آنها تحمیل مى كرد، استفاده كند. جالب است بدانید كه لرى به خاطر اینكه توانسته بود از قطعات كوچك اسباب بازى خاصى، یك دستگاه پرینتر بسازد كه واقعاً مى توانست پرینت كند، بسیار مشهور شده بود. البته آنها براى تهیه همان كامپیوترهاى معمولى نیز دچار مشكل بودند و براى تهیه آن هر روز بارها به دفتر دانشگاه مراجعه مى كردند تا به اصطلاح با لنگر انداختن در آنجا موفق به دریافت تعدادى كامپیوتر شوند. بعد از مدت حدوداً یك سال بود كه نوآورى منحصربه فرد آنان در توانایى دنبال كردن لینك هاى مرتبط به هم، كسانى كه موتور جست وجوگر «Back Rub» را دیده بودند به شگفتى واداشت و خبر دهان به دهان مى گشت و منتشر مى شد.
اوایل سال ۱۹۹۸ بود كه آنها توانستند یك هارددیسك با ظرفیت یك ترابایت (یعنى ده به توان دوازده) را به صورت ارزان از حراجى تهیه كنند و در اتاق لرى در خوابگاه دانشجویى شروع به ساختن كامپیوتر سرور موردنظرشان كردند. این اتاق در اصل اولین مركز جمع آورى اطلاعات براى گوگل به حساب مى آید. در همان ایام «سرگئى» تصمیم گرفت تا یك دفتر كار كوچك راه اندازى كند. و به همین دلیل به دنبال افرادى مى گشت تا به پروژه آنها علاقه مند بوده و مایل به سرمایه گذارى با آنها باشند. آنها با یكى از موسسین یاهو به نام «دیوید فیلو» صحبت كردند و او با اقرار به اینكه تكنولوژى آنها بسیار منحصربه فرد است به آنها پیشنهاد تاسیس یك شركت مستقل براى موتور جست وجویشان را داد و گفت هر زمان كه آن را به طور كامل راه اندازى كرده و گسترش دادید دوباره با هم صحبت خواهیم كرد.
در اصل «فیلو» بهترین پاسخ را به آنها داد، زیرا سایر افراد تقریباً هیچ علاقه اى به كار آنها نشان ندادند و بسیارى از مدیران شركت هاى معتبر آنها را كاملاً مایوس و ناامید كرده بودند. «سرگئى» و لرى ناامید از همه جا تصمیم گرفتند كه پروژه دكتراى خود را براى مدتى معلق گذاشته و در عوض به ساختن و نوشتن یك برنامه كارى و مالى خود بپردازند. پس از آن به سراغ دوست یكى از اساتید دانشگاه شان رفتند و موضوع را با او در میان گذاشتند. و البته یك نمونه از كارشان را نیز به او ارائه كردند. او بدون اینكه تمایل به شنیدن جزئیات بیشترى راجع به طرح آنها داشته باشد به آنها پیشنهاد داد كه برایشان یك چك به مبلغ صد هزار دلار و به نام شركت گوگل بنویسد و این كار را هم انجام داد. اما مشكل آنها این بود كه عملاً شركتى به نام گوگل اصلاً ثبت نشده بود و آن چك به هیچ وجه قابل وصول نبود. هر چند كه از دید آنها این مقدار سرمایه واقعاً ناچیز به نظر مى رسید. بعد از چندین هفته آنها تصمیم گرفتند تا شركت گوگل را با كمك سرمایه گذارى هاى دوستان، فامیل و آشنایان خود ثبت كنند. و مبلغ سرمایه گذارى اولیه براى شروع به كار كمپانى گوگل، رقم یك میلیون دلار بود. اولین دفتر كار آنها در حقیقت یك اتاق متصل به پاركینگ خانه یكى از دوستانشان بود و آنها كار خود را به همراه كارمند تازه اى به نام «سیلوراشتین» كه در حال حاضر مدیر بخش فناورى گوگل است، آغاز كردند.
گوگل كه آن زمان نسخه آزمایشى یا بتاى خود را ارائه كرده بود، در روز به حدود ۱۰ هزار تقاضا براى جست وجو پاسخ مى داد و علامت Beta نیز به همراه لوگوى گوگل در سایت آن به چشم مى خورد. همان زمان بود كه نشریات مختلف و اخبار به پخش خبرهایى راجع به این شركت تازه تاسیس و جادویى آنها یعنى موتور جست وجوى گوگل پرداختند. نشریه معتبر PC World در اواخر سال ۱۹۹۸ نام گوگل را به عنوان یكى از صد سایت برتر سال شناخت و معرفى كرد و به این ترتیب گوگل پله هاى ترقى را به سرعت پیمود. اوایل سال ۱۹۹۹ آنها توانستند از آن دفتر كوچك به یك دفتر كار مناسب تر در نزدیك دانشگاه استنفورد نقل مكان كنند. در آن زمان كارمندان كمپانى گوگل تقریباً سه برابر شده بودند. و نیز گوگل در روز به حدود پانصد هزار تقاضا براى جست وجو پاسخ مى داد. شركت معروف «Red Hat» سازنده سیستم عامل لینوكس، اولین شركتى بود كه به عنوان مشترى سرویس جست وجوى گوگل به آنها پیوست و گوگل نیز از آن زمان به بعد، سرورهاى خود را روى سیستم عامل لینوكس منتقل كرد. اوایل ژوئن سال ۱۹۹۹ با توجه به اینكه حجم كار در كمپانى گوگل خیلى بالا رفته بود، آنها اقدام به استخدام نیروهاى جدید كردند. یكى از نكات مهم براى آنان مسئله تجارى و اقتصادى قضیه بود و دو شركت مالى- اعتبارى معتبر، آنها را تا حدود ۲۵ میلیون دلار پوشش دادند. این موضوع باعث شد تا افرادى كه در سایر شركت هاى كامپیوترى مشغول به كار بودند به سراغ آنها بیایند. یك ایرانى به نام امید كردستانى كه براى كمپانى «Net Scape» كار مى كرد از آنجا بیرون آمد تا به عنوان مدیر ارشد قسمت فروش به آنها بپیوندد. و افراد مهم دیگرى نیز به بدنه این كمپانى پیوستند. آنها به كارمندان زیادى احتیاج داشتند و به سرعت دفتر كارشان به قدرى شلوغ شده بود كه اگر كسى مى خواست از پشت میزش بلند شود حتماً باید سایر اطرافیان، صندلى هاى خود را جابه جا مى كردند. بنابراین دفتر گوگل به ساختمانى در شهر «مونتین ویو» در كالیفرنیا منتقل شد كه در حال حاضر این ساختمان، دفتر مركزى كمپانى گوگل است. شركت معتبر AOL با میلیون ها كاربر نیز گوگل را به عنوان موتور جست وجوى خود ثبت كرد و به این ترتیب بیش از ۳ میلیون نفر كاربر به گوگل افزود. در نهایت در ۲۱ سپتامبر سال ۱۹۹۹ گوگل نسخه كامل شده خود را به روى اینترنت فرستاد و كلمه Beta براى همیشه از نام آن حذف شد. گوگل بزرگ و بزرگ تر شد و شركت هاى معتبر دیگرى به آن اضافه و ملحق مى شدند. و در اواخر سال ۱۹۹۹ گوگل جزء ۱۰ سایت برتر دنیا انتخاب شد و به گفته بسیارى از افراد گوگل نه تنها یك موتور جست وجوى منحصربه فرد بود، بلكه محیط ادارى و فضاى كارى آن نیز كاملاً از سایر دفاتر متمایز بود. فضاى باز، امكانات تفریحى و ورزشى و طراحى بسیار مناسب به كارمندان كمك مى كرد تا در محیطى جذاب تر كار خود را انجام دهند و بنابراین كارایى بیشترى داشته باشند. ارائه طرح ها و ابتكارات مختلف از طرف كارمندان به جهانى تر شدن گوگل كمك مى كرد كه شروع انتشار گوگل به ۱۰ زبان مختلف در آن زمان، از جمله آنها محسوب مى شود. در سال ۲۰۰۰ گوگل توانست جایزه«Webby» را هم از طرف مردم و هم از طرف خود موسسه Webby از آن خود سازد. در همین سال كمپانى گوگل امكاناتى را فراهم كرد تا كسانى كه داراى وب سایت بودند، بتوانند از موتور جست وجوى گوگل در سایت خود استفاده كنند. این ایده به شدت از طرف كاربران اینترنت و صاحبان وب سایت ها مورد استقبال قرار گرفت. در اوایل سال ۲۰۰۰ گوگل و جست وجوگر یاهو قرارداد همكارى با هم امضا كردند تا گوگل بتواند به حدود ۱۸ میلیون تقاضاى جست وجو در روز پاسخ دهد. در قدم بعدى گوگل تصمیم گرفت تا به كاربران مختلف امكان قرار دادن لینك هاى تبلیغاتى كه خود گوگل آنها را سازمان دهى مى كرد، بدهد و این امكان جدید را تحت عنوان «Adwords» براى شركت هاى تبلیغاتى و «AdSense» براى ناشران ارائه كرد. Adwords همان لینك هایى است كه وقتى دنبال عبارتى مى گردید، در سمت راست صفحه نتایج جست وجو به عنوان «ponsored Links» قرار مى گیرد و Adsense همان لینك هایى است كه تحت عنوان «Ads By google» در سایت هاى مختلف مشاهده مى كنید.
در اواخر سال ۲۰۰۰ میلادى هم اولین نگارش Toolbar معروف گوگل براى كاربران ارائه شد، این Toolbar كمك كرد تا بدون مراجعه به وب سایت گوگل و با نصب آن بر روى كامپیوتر خود مستقیماً به گوگل متصل باشید و نیز با انتخاب كردن لغات در وب سایت هاى مختلف یا كلیك راست مى توانید از گوگل بخواهید كه به دنبال مطالب بیشترى راجع به آن بگردد. در پایان سال ۲۰۰۰ گوگل بیشتر از صد میلیون تقاضاى جست وجو را پاسخ مى داد. در آن زمان مدیران گوگل به این فكر مى كردند كه راهى دائمى را براى در دسترس بودن براى كاربران پیدا كنند. این مسئله كه افراد همیشه پشت كامپیوتر نیستند آنها را بر آن داشت تا امكان جست وجو بر روى تلفن هاى همراه و سایر لوازم بى سیم مانند PDAها (دستیاران دیجیتالى) را فراهم كنند و این گونه بود كه در نیمه اول سال ۲۰۰۱ میلادى كاربران شبكه هاى مخابراتى بى سیم هم به جمع كاربران گوگل پیوستند. در همان ایام نیز توانایى جست وجو بین زبان هاى دیگر را به ۲۶ زبان افزایش دادند. اواخر سال ۲۰۰۱ میلادى قسمت جست وجوى تصاویر (Image Search) با توانایى جست وجو بین ۲۵۰ میلیون تصویر به جست وجوهاى گوگل اضافه شد و البته به صورت نسخه آزمایشى بر روى اینترنت رفت. از سال ۲۰۰۲ كمپانى گوگل تلاش كرد تا ابداعات خود را به صورت كامل تر و بهتر و در ضمن كاربردى تر ارائه كند. افزودن قابلیت هاى مختلف به Toolbar ایجاد تغییرات در نحوه ارائه لینك هاى تبلیغاتى، تكمیل روبات گوگل براى بهتر و سریع تر شناسایى كردن وب سایت هاى به روز شده، مطابقت دادن لینك هاى تبلیغاتى با موضوعى كه كاربر دنبال آن جست وجو كرده است، از جمله این تغییرات به حساب مى آید. شاید مهمترین اتفاق در سال ۲۰۰۲ افزودن بخش اخبار به گوگل بود. googlenews در اواسط سال ۲۰۰۲ با قابلیت جست وجو در ۴۵۰۰ منبع اصلى خبر با سر و صداى زیادى شروع به كار كرد و در اواخر همین سال نیز سرویس «froogle» كه براى جست وجو در بین محصولات مختلف در نظر گرفته شده بود به گوگل اضافه شد. البته این سرویس در كشور ایران و چند كشور دیگر به علت عدم دسترسى به سیستم پرداخت پول از طریق اینترنت قابل استفاده نیست.

سال ۲۰۰۳ سال وبلاگ و وبلاگرها بود و گوگل كه این موضوع را به خوبى فهمیده بود، سرویس مشهور «Blogger» را خریدارى كرد و نسخه شماره دو از Toolbar گوگل نیز در این سال ارائه شد و گوگل به عنوان شركت نمونه و برتر در سال ۲۰۰۳ میلادى انتخاب شد و شبكه خبرى ABC آمریكا به موسسین گوگل لقب «مردان سال» را داد.
و اما سرویس «Local Search» گوگل كه اواسط سال ۲۰۰۴ به آن اضافه شد بسیار مورد توجه قرار گرفت، به خصوص براى ساكنان آمریكا، كانادا و چندین كشور اروپایى. با استفاده از این سرویس، افراد مى توانستند آدرس دقیق اماكن مورد نظرشان را جست وجو كنند. البته این سرویس قبلاً توسط شركت هاى دیگرى از جمله یاهو و «Map Qaest» ارائه شده بود. امكان دیگرى به نام «جست وجوى شخصى» هم در همین سال به جمع سرویس هاى گوگل اضافه شد. با ثبت نام در این سرویس كاربران مى توانستند با جمع آورى تاریخچه هایى از تمام جست وجوهایى كه در گوگل انجام داده اند به گوگل امكان هر چه دقیق تر كردن جست وجوهاى آنها را بدهند. گوگل با توجه به مطالبى كه كاربر در گذشته به دنبال آنها گشته بود مى توانست لینك هاى بهترى را در اختیار كاربر قرار دهد.
در اول آوریل سال ۲۰۰۴ گوگل خبر پروژه تحقیقاتى جدید خود بر روى كره ماه را اعلام كرد. پروژه تحقیقاتى گوگل كوپرنیكس نام داشت و با هدف ایجاد یك مركز تحقیقاتى در سطح كره ماه براى ساماندهى اطلاعات موجود در دیتا و در دسترس همگان قرار دادن این اطلاعات كار خود را آغاز كرد و در حال حاضر گوگل مشغول مصاحبه و انتخاب افراد مناسب براى این كار است. گوگل گفته است كه این پروژه كار خود را در بهار سال ۲۰۰۷ میلادى آغاز خواهد كرد. مركز تحقیقاتى گوگل قرار است كه ۳۵ مهندس، ۲۷ هزار Webserver ارزان قیمت و دو نفر ماساژ دهنده! خوب و حرفه اى و البته تعدادى كارمند دیگر را در خود جاى دهد. در همان اوایل ماه آوریل بود كه گوگل خبر سرویس اى میل خود به نام Gmail كه در آن زمان رایگان بود را منتشر كرد. این سرویس كه براساس ارسال دعوت نامه به سایرین مى توانست مورد استفاده قرار گیرد و جالب تر اینكه تقریباً ۲۰ برابر پست الكترونیكى یاهو حجم و ظرفیت داشت به سرعت جاى خود را در میان كاربران اینترنت باز كرد. در جولاى سال ۲۰۰۴ كمپانى گوگل با توجه به اهمیتى كه عكس و تصویر و مدیریت تصاویر پیدا كرده بودند نرم افزار پیكاسا را خریدارى كرد و به صورت رایگان در اختیار كاربران خود قرار داد.
برگزارى مسابقه «jamcode» هم در همان سال توسط گوگل بین برنامه نویسان كامپیوتر انجام شد كه جایزه اول آن مبلغ ۱۰ هزار دلار آمریكا بود. ۱۴ اكتبر سال ۲۰۰۴ روزى بود كه گوگل اولین نسخه جست وجوگر دسك تاپ را ارائه كرد. نرم افزارى كوچك با قابلیت هاى بسیار چشمگیر كه مى تواند مانند یك موتور جست وجوگر داخل كامپیوتر شما به جست وجوى اطلاعات مورد نظر شما بپردازد. قابلیت بسیار خوب و قابل توجه دیگرى كه به سرویس گوگل اضافه شد، قابلیت جست وجوى سه بعدى در نقشه جهان بود. اگر به دنبال آدرسى در گوگل بگردید، علاوه بر نقشه آن مكان مى تواند تصاویر ماهواره اى آن منطقه را با قدرت بزرگ نمایى قابل توجهى به شما نشان دهد. این قابلیت به قسمت «Local Search» افزوده شده است و با نام «گوگل ارث» «google earth» شناخته مى شود. در همان سال لرى پیج به عنوان عضوى از آكادمى ملى مهندسى آمریكا درآمد و نام سرگئى نیز در كنار نام افرادى چون «تیم برنرزلى» و «مت كلف» به عنوان كاندیداى جایزه ماركنى در سال ۲۰۰۴ مشاهده شد.
گوگل قصد داشت تا دفاتر خود را در سایر كشورهاى دنیا گسترش دهد و سال ۲۰۰۴ به صورت بسیار جدى این كار را آغاز كرد. شهرهاى لندن، توكیو، دوبلین و سوئد در حال حاضر نقاطى هستند كه كمپانى گوگل كار خود را در آنجا شروع كرده است. برنامه گوگل پرینت هم كه در حال حاضر نسخه آزمایشى یا بتاى آن راه اندازى شده است سرویس بسیار خوبى براى استفاده از كتاب هاى موجود در كتابخانه هاى دانشگاه هاى استنفورد، هاروارد، میشیگان، آكسفورد و نیویورك است.
محصولاتى كه در سال ۲۰۰۵ به گوگل اضافه شد، براى كاربران اینترنت در ایران چندان شناخته شده نیست، شاید دلیل عمده آن عدم دسترسى به آنها و نیز كاربردى نبودن آنها در ایران است. گوگل ویدئو، گوگل مینى و google Store از جمله این برنامه هاى خوب است. آخرین نسخه دسك تاپ گوگل نیز در سال ۲۰۰۵ ارائه شد و در همین سال برنامه google talk نیز به صورت آزمایشى عرضه شد. براى گوگل توقف معنایى ندارد، روز به روز محصولات جدید و خلاقیت هاى منحصر به فرد باعث شده كه مدت ها این سرویس معتبر در صدر اخبار IT در جهان قرار گیرد. مدیران ارشد گوگل از طرح هاى آینده خود چیزى نمى گویند تا در این بازار پر رقابت همیشه یكه تاز باقى بمانند و بدون شك در سال ۲۰۰۶ نیز نوآورى هاى خود را همچون سال هاى قبل ارائه مى دهند تا باز هم خبرساز باشند و جنجال بیافرینند.

منبع: www.softestan.com

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif