۸.۳۰.۱۳۸۷

نسل جديد USB از راه رسيد


29 آبان 1387 - ايسنا- استاندارد جديد USB ‌٣.0 كه به صورت تئوري تا ‌١٠ برابر USB ‌٢.0 از سرعت انتقال داده‌ها پشتيباني مي‌كند روز گذشته معرفي شده و راه را براي سازندگان قطعات و سازندگان به منظور به‌كارگيري اين استاندارد جديد هموار كرد.
افزايش ‌١٠ برابري سرعت انتقال داده‌ها در استاندارد جديد USB به اين معني است كه درياي وسيعي از دستگاه‌هاي USB از كم كوردهاي HD گرفته تا هارددرايوها و دستگاه‌هاي پخش موسيقي قادر خواهند بود آهنگ، ويديو، عكس و اطلاعات ديگر را با سرعت بيش‌تري منتقل كنند.
استاندارد جديد كه نخستين ارتقاي استاندارد USB ظرف هشت سال گذشته محسوب مي‌شود همچنين بهره‌وري در مصرف برق را بيش‌تر كرده و قابليت شارژ مجدد دستگاه‌هاي متنوع متعددي را امكان‌پذير مي‌كند و احتمالا به معني مرگ استاندارد رقيب معروف به فايرواير خواهد بود.
براي درك بهتر افزايش سرعت كافي است بدانيم اگر انتقال ويديوي كيفيت بالاي ‌٢٧ گيگابايتي كه حجم يك ديسك بلوري استاندارد است با استاندارد فعلي USB ‌٢.0 حدود ‌١٠ دقيقه طول بكشد با USB ‌٣.0 تنها حدود يك دقيقه زمان مي‌برد.
اين نخستين ارتقاي بزرگ براي فن‌آوري USB طي تقريبا هشت سال گذشته است يعني از زماني كه استاندارد USB در سال ‌١٩٩٦ معرفي شد و روش تعامل با رايانه‌ها را تغيير داد.
USB كه مخفف عبارت Universal Serial Bus است به همه‌ي دستگاه‌ها از كي‌بوردها و موس‌ها گرفته تا تلفن‌هاي هوشمند PDA، چاپگرها، دوربين‌هاي ديجيتالي و دستگاه‌هاي پخش موسيقي امكان مي‌دهد تنها با استفاده از يك سوكت استاندارد واحد به رايانه متصل شوند.
همچنين USB روند نصب و برداشته شدن دستگاه‌هاي جانبي را خودكار كرده و دستگاه‌ها مي‌توانند بدون نياز به راه‌اندازي مجدد رايانه ميزبان وصل و جدا شوند و براي بسياري ازدستگاه‌ها اين امكان را فراهم كرده تا بدون اين كه در ابتدا به نصب درايو دستگاه شخصي نياز باشد از طريق سوكت USB شارژ شوند.
تعجب‌آور نيست كه سادگي استفاده از USB و قابليت‌هاي آن به حضور فراگير آن منتهي شده است. بر اساس برآورد موسسه‌ي تحقيقاتي In-Stat، بيش از ‌٦/٢ ميليارد دستگاه مجهز به USB در سال ‌٢٠٠٧ به فروش رفتند و ستاره USB همچنان به درخشش ادامه خواهد داد.
انتظار مي‌رود تا سال ‌٢٠١٢ نزديك به چهار ميليارد دستگاه مجهز به USB به فروش روند. اين امر به روشني به اين معني است كه برخي از سازندگان از پورت‌ها و پلاگ‌هاي USB براي شارژ مجدد دستگاه‌هايي مانند هدست‌هاي بلوتوثي و تلفن‌ها استفاده مي‌كنند.
استاندارد جديد تمامي كمبودهاي USB ‌٢.0 مانند سرعت كند، استفاده از نيروي ناكافي و توان وات كم را جبران مي‌كند و از انتقال اطلاعات با سرعت ‌٨/٤ گيگابيت در ثانيه پشتيباني مي‌كند كه نزديك به ‌١٠ برابر سريع‌تر از سرعت ‌٤٨٠ مگابيت در ثانيه استاندارد فعلي و شش برابر سريع‌تر از فايرواير ‌٨٠٠ است؛ همچنين ‌٤٠٠ برابر سريع‌تر از ‌١٢ مگابيت در ثانيه نخستين نسل USB يعني USB ‌١.0 خواهد بود.
USB ‌٢.0 به USB سرعت بالا معروف است در حالي كه نسل جديد اين استاندارد به‌عنوان USB فوق سرعت شناخته خواهد شد.
كانكتورها و دستگاه‌هاي USB ‌٣.0 جديد با پورت‌هاي USB قديمي در دستگاه‌هايي كه از USB ‌٢.0 و USB ‌١.0 استفاده مي‌كنند سازگار خواهند بود اما به سرعت كندتر پورت‌هاي قديمي‌تر محدود خواهند بود.
به گفته‌ي تحليلگران، نخستين دستگاه‌هاي USB ‌٣.0 احتمالا تا قبل از پايان سال ‌٢٠٠٩ يا ابتداي سال ‌٢٠١٠ به بازار روانه نخواهند شد.
USB ‌٢.0 از معماري مبتني بر تاييدجويي استفاده مي‌كند يعني رايانه‌ي ميزبان به طور مداوم گذرگاه را براي وصل شدن دستگاه‌ها يا انجام كار توسط دستگاه‌هاي جانبي بررسي مي‌كند در نتيجه رايانه‌ي ميزبان همواره مشغول بوده و برق را حتي هنگامي كه مورد نياز نيست مصرف مي‌كند.
USB ‌٣.0 استاندارد بهتري براي مديريت مصرف برق است و همچنين با ‌٩٠٠ ميلي آمپس در مقايسه با ‌١٠٠ ميلي آمپس توان خروجي بهتري دارد.
با اين كه دستگاه‌هاي USB ‌٣.0 به‌زودي از راه مي‌رسند اما مصرف‌كنندگان به‌زودي مزاياي آن را نخواهند ديد. به گفته‌ي تحليلگر گارتنر، كاربران تنها زماني سرعت USB ‌٣.0 را دريافت خواهند كرد كه يك دستگاه USB ‌٣.0 به ديگري وصل شود.
بنابراين دستگاه‌هاي مجهز به USB ‌٣.0 كه به رايانه‌هاي قديمي‌تر كه با USB ‌٢.0 كار مي‌كنند وصل مي‌شوند سرعت انتقال داده كندتري را تجربه خواهند كرد.
بر اساس اين گزارش USB ‌٣.0 احتمالا مرگ استاندارد فاير واير/ IEEE1394 را رقم مي‌زند. بسياري از دستگاه‌ها از هر دو استاندارد USB ‌٢.0 و فاير واير پشتيباني مي‌كنند با اين حال يك استاندارد واحد مناسب‌تر خواهد بود.
منبع:/itiran.com

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif