۸.۳۰.۱۳۸۷

امکان ردیابی مسیر ویروس های اینترنتی


امکان ردیابی مسیر ویروس های اینترنتی سه محقق از دانشگاه کالیفرنیا واقع در برکلی و موسسه تکنولوژی جورجیا واقع در آتلانتا روش تازه ای را برای ردیابی مسیر ویروس های اینترنتی ابداع کرده اند که می تواند منشاء اولیه ی رها شدن ویروس در شبکه را مشخص کند. روز 20 مارس سال 2004 کرمی به نام Witty Worm ( کرم بذله گو ) موفق شد تنها در مدت 10 ثانیه پس از رها شدن در شبکه ی اینترنت ، 110 کامپیوتر مربوط به یک پایگاه نظامی آمریکا در اروپا را مورد حمله قرار داده، و از طریق این کامپیوتر ها در مدت 75 دقیقه، 12 هزار کامپیوتر مختلف را در سراسر جهان آلوده کند .

این سه نفر، روشی را برای ارزیابی نحوه ی توزیع و گسترش ویروس اینترنتی ابداع کرده اند که «تحلیل تلسکوپی» نام دارد. در این روش به بخش هایی از شبکه ی اینترنت توجه می شود که معمو لاً ترافیک زیادی درآن برقرار نیست ، اما براثر عبور ویروس ، برای یک لحظه به صورت جرقه وار روشن می شود.

آزادشدن ویروس در شبکه، نظیر درخشیدن یک جرقه در تاریکی یا ظهور یک ابر نواختر در پهنه ی کیهان و در فاصله ای بی نهایت دور از آسمان بی کران است .

درست همان گونه که اخترشناسان با گرداندن تلسکوپ خود در جهاتِ مختلف کیهان با این اختران نوظهور که برای مدت کوتاهی پرتوافشانی می کنند وسپس ناپدید می شوند ، برخورد می کنند ، افرادی نیز که وظیفه ی مقابله با تبهکارانِ اینترنتی را دارند، با بررسی بخش های مختلف شبکه به دنبال این جرقه های ناگهانی می گردند. به گفته ی محقق ارشد موسسه ی «سیمانتک» که در زمینه ی تولید نرم افزارهای ضد ویروس فعالیت دارد ، روش اخیر شیوه ی مفیدی برای ردیابی ویروس هاست، به ویژه زمانی که سایتِ خودِ محققان، هدف حمله ی این گونه ویروس ها قرارگیرد.

● اخطار پلیس در مورد سوء استفاده از اینترنت

پلیس شهر وینی پگِ کانادا برای چندمین بار به والدین کودکان هشدار داد تا به هنگام استفاده ی کودکان شان از اینترنت مراقب اعمال آنان باشند و براین مساله نظارت کافی داشته باشند. به گزارش دفتر اطلاع رسانی تحقیقات و توسعه ی ناجا ، این هشدار ها پس از چند مورد سوء استفاده ی اینترنتی از کودکان صورت می گیرد.

پلیس محلی به والدین توصیه کرده که برای جلوگیری از وقوع هر مشکلی برای فرزندان شان در حین استفاده از کامپیوتر و اینترنت اقدامات زیر را انجام دهند :

▪ آشنایی با کامپیوتر وگذراندن دوره های آموزشی در این زمینه و در صورت لزوم یادگیری برخی نکات از کودکان.

▪ صحبت با کودکان در مورد نحوه ی استفاده از کامپیوتر از سوی آنان و خطراتی که در هنگام ورود به اینترنت ممکن است آنان را تهدید کند.

▪ قراردادن کامپیوتر در محلی از منزل که فعالیت های کودک را به آسانی بتوان تحت نظر قرارداد .

▪ محدود کردن زمان استفاده ی کودکان از کامپیوتر در صورتی که وی از تماس های اجتماعی خود کاسته باشد.

▪ استفاده ی بیش از حد از کامپیوتر معمولاً نشانگر وجود یک مشکل است

▪ همراهی با کودکان در هنگام حضور آنان در گپ خانه های اینترنتی و بررسی نامه های الکترونی کودکان وحذف پیام های نامناسب.

▪ استفاده از نرم افزارهای فیلتر کننده برای جلوگیری از مشاهده ی محتویات نامناسب. چنین نرم افزارهایی هم چنین می توانند نشانی تمامی سایت هایی را که کودک به آن ها سرزده، ثبت کنند. البته هیچ یک از این نرم افزارها نمی توانند جایگزین همراهی والدین با کودکان شوند.

▪ جست وجوی گاه به گاه کلیه ی فایل هایی که از پسوندهای گرافیکی برخوردارند . مشاهده ی این فایل ها نشان می دهد که کودک در حین استفاده از اینترنت چه اقداماتی را انجام داده و چه چیزهایی را ذخیره کرده است.

● اخلال شرکت های شبکه ای در نظام اقتصادی کشور

با وجود سابقه ی فعالیت شرکت های شبکه ای خارجی مانند «پنتا گونا» و استمرار این فعالیت در قالب شعب داخلی ، این شرکت ها علی رغم ممنوعیت های شرعی و قانونی موجود برای فعالیت شان که موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور می شود، هنوز به اشکال مختلف به حیات شان ادامه می دهند.

در این رابطه و طی چند سال اخیر، شرکتهای شبکهای خارجی مانند «گلدکوئیست» ، «ای بی ال»، و ... با سوء استفاده از ناآگاهی مردم ، و به کارگیری روش های مبتنی بر روانشناسی و جامعه شناسی و اطلاع از وضعیت اقتصادی کشورمان ، سودهای کلانی را به جیب زده اند.

این قبیل شرکت ها و اعضای آن ها فعالیت های خود را در پناه بازاریابی شبکه ای توجیه نموده و معتقدند کسب سود بیشتر در سایه ی فعالیت و پشتکار اعضا مقدور خواهد بود و سعی دارند ضرر و زیان بیش از 90 درصد از اعضای خود را ناشی از تنبلی و سستی آن ها در انجام معاملاتِ محوله بدانند.

این در حالی است که در جلسات عضوگیری این شرکت ها کسب سود بیشتر به اعضاء القاء شده و از احتمال ضرر و زیان متقاضیان صحبتی به میان نمی آید. هرچند برخی از دست اندرکاران این شرکت ها ، این گونه فعالیت ها را برای توجیه اقدامات خود، مصداق تجارت الکترونیکی می دانند، اما به نظر اکثر کارشناسان اقتصادی داخلی و خارجی این گونه فعالیت ها نه تنها در راستای تجارت الکترونیکی نیست، که اخلال در این سیستم است.

آن چه که فعالیت شرکت های مذکور را غیر شرعی ، ناموجه و مصداق کلاه برداری ساخته ، سوء استفاده از ناآگاهی مردم و به کارگیری شیوه هایی است که در راستای تجارت الکترونیک نبوده و شرکت های مذکور با روش های خاص خود از این فرصت سوء استفاده کرده اند.

این روند موجب تصویب فوریت طرح ممنوعیت فعالیت شرکت های مذکور توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده و ضرورت اطلاع رسانی به مردم را گوشزد می نماید.

● سود و زیان خرید از اینترنت

خرید اینترنتی اگر با اعمال نظارت مرجعی رسمی انجام شود، می تواند باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شود. البته این نوع خرید و فروش به دلیل تازگی در ایران مثل هر فعالیت ناشناخته ی دیگری دچار معضل کلاه برداری شده است. عده ای از کلاه برداران سودجو، اخیراً با ایجاد ففروشگاه مجازی در اینترنت به نام یک فروشنده ی اینترنتی اقدام به دریافت شماره حساب کاربرانِ خود، و در پی آن، دریافت وجه از حساب آن ها کرده اند.

این اقدام تا جایی پیش رفته است که بانک صادرات ایران نسبت به فعالیت شبکه های اینترنتی و غیر قانونی ارایه ی خدمات نوین بانکی هشدار داده است. این بانک طی اطلاعیه ای در سایت خبری خود اعلام کرده است:"از آن جا که برخی افراد سودجو با راه اندازی شبکه های اینترنتی غیر قانونی در قالب ارایه ی خدمات نوین بانکی اقدام به اخذ شماره ی حساب و رمز مشتریان کرده و از این طریق از حساب مشتریان، وجه برداشت می کنند، از اعلام کردنِ اطلاعات مربوط به حساب سپرده ی خود از جمله شماره ی حساب، شماره ی مشتری، شماره ی کارت و رمز عبور خودداری کنند."

این بانک، سایتی چونwww.aber-bank.com را غیر قانونی می داند، و فعالیت های آن را خارج از تایید بانک مرکزی و بانکِ صادرات ایران خوانده است.

● لوله کشی دیجیتال

خانه ی هوشمند، خانه ای است که در آن می توان با فشار دادن یک دکمه به کنترل کردن سیستم روشنایی، امنیتی، صوتی و تصویری منزل پرداخت. هدف اصلی از طراحی خانه ی هوشمند، استفاده از فن آوری مدرن در سیستم گرمایشی، روشنایی و امنیتی منازل است، به طوری که در آینده ی نزدیک می توان به سادگی تلفن را در دست گرفت و با گرفتن شماره ی یکی از شرکت های دیجیتالی از آن ها درخواست نمود تا لوله کشی دیجیتالی منزل تان را انجام دهند.

به این ترتیب می توانید دستگاه های مختلف منزل خود را به یک دیگر متصل کرده و صاحبِ یک خانه ی هوشمند شوید.

در حال حاضر بزرگ ترین مانع بر سر راه هوشمند کردن خانه ها، هزینه ی گزاف آن است. هم اکنون قیمت پایه ی یک لوله کشی دیجیتالی در انگلیس حدود 27 هزار پوند است که شهروندان عادی فعلاً از عهده ی پرداخت آن برنمی آیند.

ماهنامه کامپیوتر

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif