۲.۰۵.۱۳۸۸

شبکه چيست ؟


شبکه چيست ؟
شبکه به ارتباط بين کامپيوترها گفته ميشود که در ابتدايي ترين حالت ميتواند دو کامپيوتر به يکديگر متصل شود شايد اين سوال پيش بيايد که با قدرت امروزي کامپيوتر ها شخصي ما چرا از شبکه استفاده مي کنيم ؟ جواب اين سوال در يک جمله ميتواند خلاصه شود : افزايش بهروري و کاهش هزينه ها . شبکه هاي کامپيوتري به وسيله راه هاي زير ما را به اين اهداف ميرسانند:

1. اشتراک اطلاعات و داده ها ( به طور مثال حساب مربوط به امور مشتريان بانک )
2. اشتراک سخت افزار و نرم افزارها(مثل اشتراک چاپگر يا برنامه واژه پرداز)
3. مديريت و پشتيباني مرکزي ( نظارت مستقيم و مرکزي برروي اطلاعات و کارکنان)

البته شبکه ها ميتوانند کارهاي ديگر ازقبيل انتقال پيام ، تصوير و غيره را انجام دهند ولي بيشترين کاربرد اشتراک اطلاعات و به روزرساني داده ها در شبکه کامپيوتري مي باشد البته مسئله امنيت در شبکه ها نيز به خودي خود قابل اهميت مي باشد به طور مثال اگر قرار بود اطلاعات از طريق ديسکت منتقل ميشد ممکن بود ديسکت گم شود دزديده شود و حتي خراب شود در ضمن در شبکه هاي بزرگ مثل شبکه بانکها چه قدر طول ميکشيد تا اين ديسکت از آن سوي کشور به سوي ديگري برده شوده حال که به اهميت وجود شبکه هاي کامپيوتري پي برديم به بحث درباره انواع شبکه از لحاظ وسعت ، شکل ، کاربرد مي پردازيم .

دو نوع اصلي شبکه ها : LAN و WAN
شبکه ها کامپيوتري را از لحاظ اندازه و عملکرد به دو گروه اصلي تقسيم ميکنند .(البته گروه هاي ديگري نيز وجود دارد ) گروه اول LAN (local area network) به شبکه هاي محلي اطلاق ميشوند که به حوزه جغرافيايي مثل ساختمان ، شهر و غيره محدود ميشوند ولي در گزوه دوم WAN (wide area network) به منطقه جغرافيايي محدود نميشود در اين گروه از شبکه ها کامپيوتر ها و قطعات از نقاط مختلف دنيا به يکديگر وصل شوند حتي اين شبکه ميتوانند ازچندين LAN تشکيل شده باشند مثل اينترنت که يک نوع شبکه نامحدود ميباشد .

شبکه WAN


شبکه LAN



البته در اين ميان تقسيم بندي هاي ديگر نيز وجود دارد كه از جمله مهم ترين آنها ميشه به شبكه هاي شهري يا MAN نيز اشاره كرد
Local Area Network (LAN)
Wide Area Network (WAN)
Metropolitan Area Network (MAN)
Storage Area Network (SAN)
System Area Network (SAN)
Server Area Network (SAN)
Small Area Network (SAN)
Personal Area Network (PAN)
Desk Area Network (DAN)
Controller Area Network (CAN)
Cluster Area Network (CAN)

پيکربندي شبکه
شبکه ها عموما ازقطعات و اجزايي تشکيل شده اند که وظايف به خصوصي را انجام مي دهند
• Servers : کامپيوترهايي که اشتراک منابع (shared resources) را براي کاربران فراهم ميسازند يا به عبارت ساده تر کامپيوترهايي که به ارائه خدمات درشبکه مي پردازند .
• Clients: کامپيوترهايي که از منابعي (Resources) که Server آماده ساخته استفاده مي کنند .
• Media : به سيم هايي که مسئول ارتباط فيزيکي شبکه هستند .
• Shared data : فايل هايي که توسطServer در کل شبکه به اشتراک گذاشنه مي شوند يا به عبارت ديگر فايل هايي که توسط Server براي استفاده Client آماده ميشود
• Shared printers and other peripherals : به منابع (Resources) اضافي که توسط Server فراهم مي شود مثل چاپگر يا هر وسيله ي جانبي ديگر .
• Resources : هر سرويس يا وسيله اي مثل فايل ، چاپگر و .... که براي عضوهاي شبکه قابل دسترسي باشد .


شبکه ها از اجزاي مختلفي تشکيل شده اند


شبکه ها از لحاظ نوع منطقي و کار به 2 دسته عمده تقسيم ميشوند :
• Peer-to-peer networks
• Server-based networks

]
Peer-to-peer networks


Server-based networks

اين نوع تقسيم بندي فقط از لحاظ منطقي( نرم افزاري ) فقط مورد بررسي قرار ميگرد و هيچ گونه ارتباطي به حالت فيزيکي ندارد به همين دليل تشخيص آن فقط با ديدن نوع ارتباط کامپيوتر ها مشخص ميشود و نميتوان با ديدن اجزاي ظاهري يک شبکه نوع آن را مشخص کرد . تفاوت ميان اين دو نوع شبکه بسيار مهم ميباشد زيرا هر کدام داراي قابليت هايي مخصوص به خود ميباشند که به معرفي اجمالي بعضي از قابليت ها مي پردازيم

Peer-to-Peer Network
در شبکه هاي Peer-to-Peer هيچ گونه سرور ( Server ) اختصاصي وجود ندارد و هيچ گوته سلسله مراتبي وجود ندارد در نتيچه تمام کامپيوتر ها از لحاظ دسترسي به اطلاعات با هم برابر مي باشند هر کامپيوتر هم وظيفه Client و هم وظيفه Server را با هم به عهده دارد . نام ديگر اين شبکه "workgroup" ميباشد اين نوع شبکه براي شبکه ها کوچک و کمتر از 10 کامپيوتر مناسب است درست کردن اين نوع شبکه آسان و ازآ نجايي که احتياج به سرور و تجهيزات قدرتمند ندارند معمولا از لحاظ هزينه ارزانتر از شبکه هاي Server-based ميباشند البته اين نوع شبکه ها به علت عدم وجود مديريت مرکزي از امنيت بالايي برخوردار نيستند همچنين بيشتر براي محيط هايي که تعداد کامپيوتر ها محدود ميباشد مناسب است .
Server-based Network
بيشتر براي شبکه هايي با تعداد کامپيوتر هاي بالاي 10 تا به کار مي روند در اين شبکه معولا حداقل يک کامپيوتر قوي وجود دارد که خاصيت فقط سروري دارند و اصلا عمل Client را انجام نميدهند و آنها فقط مسئوليت تأمين احتياجات Client ها و حفظ امنيت شبکه ها را به عهده دارند. البته در شبکه هايي با ترافيک بالا بيشتر از يک سرور استفاده ميکنند و به هر سرور وظيفه اي خاص (Specialized Servers ) ميدهند به طور مثال File and Print Servers که فقط مسئول مديريت چاپگر و فايل ها ميباشد يا Mail Servers ، Fax Servers و .....

Specialized servers

در اين نوع شبکه ها مديريت مرکزي ميباشد به همين دليل مدير شبکه ميتواند بر تمام منابعي که share شده اند نظارت کند همينطور عمل Backup (عملي کپي برداري از اطلاعات براي بازيابي اطلاعات ) به سادگي انجام ميشود زيرا همه اطلاعات و دادها در يک جا جمع شده اند برخلاف peer-to-peer که اطلاعات در کامپيوتر هاي مختلف پخش بودند .اين نوع شبکه باز هم به علت وجود يک مديريت مرکزي از لحاظ امنيتي بسيار قوي تر ازPee-to-Peer ميباشد در ضمن اين نوع شبکه ميتوانند هزاران کاربر داشته باشند وهمين طور کاربران معمولا به سخت افزار هاي قوي از قبيل hard disk با ظرفيت بالا احتياج ندارند زيرا اطلاعات خود را در سرور ذخيره ميکنند

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif