۲.۰۵.۱۳۸۸

تصحيح محل حروف فارسي درکي‌برد

تصحيح محل حروف فارسي درکي‌برد

آموزش کار با نرم افزار Keyboard Layout Manager

مقدمه

متأسفانه در حال حاضر، بد تايپ کردن، مانند بد خط نوشتن، به امري عادي و روزمره تبديل شده است. از همين روست که گاهي اوقات با متون تايپ شده‌اي مواجه مي‌شويم که تايپيست و خالق آن، به نظر خود، متني کامل و تايپ شده را تحويل داده، اما در هنگام مطالعه و بررسي آن، همان حس دلزدگي و ناراحت کننده‌اي به ما دست مي‌دهد که در هنگام مطالعه يک متن دست نويس بدخط به ما دست مي‌داد. سعي ما بر اينست که با کمک نرم افزار معرفي شده در اين مقاله، راحتتر و سريعتر تايپ نماييم.

همچنين احتمالا با ويندوزهايي برخورد کرده ايد که در آنها مثلا با فشار دادن کليد «پ» علامت ÷ تايپ مي‌شود! و يا نمي دانيد چطور حرف «ژ» را تايپ کنيد!

keyboard

درست است که اين مشکلات معمولاً با نصب يک فارسي ساز خوب (و احتمالاً گران قيمت) برطرف مي‌شود، اما بايد بگويم که هدف از نوشتن اين مقاله برطرف کردن اين مشکل در ويندوزهاي «ويستا» است که به تدريج کاربران گرامي در گوشه و کنار در حال اقدام به نصب آن هستند، و فعلاً هيچ فارسي سازي براي آن نوشته نشده است. اما در کل، اين آموزش براي همه کاربران نسخه هاي متعدد ويندوز است، که مي توانند به کمک آن، مشکل فارسي نويسي و ويرايش صفحه کليد خود را برطرف نمايند. با توجه به اينکه امکانات نسخه هاي مختلف برنامه متفاوت است، در اينجا به معرفي امکاناتي که در همه نسخه ها موجود است مي پردازيم.

در ويندوز ويستا (همانند گذشته در ويندوز XP و...) با انتخاب زبان فارسي در هنگام نصب، فونت ها و امکان فارسي نويسي در محيط ويندوز فراهم مي‌شود. اما حروف فارسي در ويندوز ويستا کمي به هم ريخته است.

چند مشکل عمده فارسي نويسي در ويستا عبارتند از:

)) درست نبودن جاي حرف «پ»

)) درست نبودن جاي حرف «ژ»

)) عدم امکان استفاده از فاصله مجازي (shift + Space)

)) اشتباه بودن جاي گيومه ها ( « » )

در اين مقاله سعي مي‌کنيم علاوه برطرف کردن مشکل موقعيت و محل کليدها، نحوه ويرايش دلخواه صفحه کليد را هم بررسي کنيم. براي اين کار، از نرم افزاري استفاده مي کنيم به نام Keyboard Layout Manager .

Keyboard Layout Manager

اين نرم افزار در دو نسخه آماده دانلود است: يکي ويژه سيستم عامل‌هاي 32 بيتي و يکي ويژه سيستم عامل‌هاي 64 بيتي.

بعد از ارائه ويندوز ويستا، طراحان نرم افزار مورد بحث، سريعاً آن را با ويندوز ويستا سازگار کرده اند و بر روي سايت خود قرار داده اند. شما مي توانيد براي دانلود اين نرم افزار، به آدرس http://www.klm32.com/Download.html برويد و با توجه به اينکه ويندوز شما 32 بيتي است يا 64 بيتي،نسخه "2000 demo " يا "Medium" را دانلود کرده و نصب نماييد.

نسخه مورد نياز براي ويندوز xp در قسمت دانلود سايت موجود است. براي دانلود اينجا کليک نماييد.

در ادامه قصد دارم حروف مربوط به زبان فارسي را ويرايش کنيم، پس در تب Keyboards بر روي Farsi دابل کليک کنيد تا پنجره هاي Edit باز شود.

انتخاب کي‌برد فارسي

در همين رابطه دو پنجره باز خواهد شد با عنوان‌هاي Character map و Farsi در يک پنجره همه حروف فارسي و علامات و ... (يا در اصطلاح، کاراکترها) را مي‌بينيد و در يک پنجره، صفحه کليد خود و جاي حروف و کليدهاي آن را.

کار با اين برنامه بسيار ساده است. براي ويرايش هر کليد، تنها کافيست يک کليد را در پنجره Farsi انتخاب کنيد و سپس با موس، حرفي را که قصد داريد جاي آن قرار بگيرد، از پنجره Character map انتخاب کنيد، به همين سادگي!

پس ابتدا، براي ويرايش حرف «پ»: جاي حرف «پ» در صفحه کليد شما، بالا و سمت چپ، زير کليد Esc است که احتمالاً الان علامت ÷ جاي آن نشسته است. ابتدا آن را از روي پنجره Farsi انتخاب کنيد و سپس از پنجره Character map حرف «پ» را انتخاب کنيد.

تعويض کاراکتر ÷ با حرف پ

توجه: احتمالا با انتخاب کليد مربوط به ÷، حروف فارسي را در پنجره Character map نمي بينيد که بخواهيد حرف «پ» را انتخاب کنيد. براي مشاهده حروف الفباي فارسي، در بالاي Character map، عدد مربوط به Subset را از 0 به 6 برسانيد.

انتخاب حرف پ

براي حرف «ژ» هم همين کار را تکرار کنيد. يعني بر روي صفحه کليد خود جاي حرف «ژ» را پيدا کنيد (مثلاً براي من، حرف «ژ» در زير کليد Enter جاسازي شده است) و از روي صفحه کليد مربوط به برنامه Keyboard Layout Manager هم کليد «ژ» (که الان احتمالاً حرف «پ» جاي آن نشسته است) را انتخاب کنيد و در پنجره Character map دنبال حرف «ژ» بگرديد و بر روي آن يک بار کليک کنيد تا جاي حرف «ژ» هم درست شود. همچنين تعويض حرف «ي» با «ي» به اين روش انجام مي‌شود.

در کل، کار با اين برنامه به همين صورت است، يعني کليدي را از پنجره Farsi (پنجره اصلي برنامه) انتخاب مي کنيد و کاراکتري را از پنجره Character map بر مي گزينيد تا جايگزين آن شود.

حتي مي‌توانيد براي برنامه تعريف کنيد که با پايين نگه داشتن کليدهاي Shift، Ctrl، Alt، Shift + Ctrl + Alt و فشردن همزمان هر يک از کليدهاي تايپ حرف، چه کاراکتر تايپ شود.

ضمناً براي اين کار، در پنجره Farsi در سمت راست، يکي از کليدهايي را که در بالا مشخص کرديم، کليک کنيد تا کاراکترهاي مربوط به حالت پايين نگه داشتن آنها نمايش داده شود. به طور مثال اگر کليد Shift را کليک کنيد، مي‌بينيد که حروف صفحه کليد اصلي تغيير مي‌کند و کاراکترهايي جايگزين آن مي‌شود که موقع پايين نگه داشتن و فشردن هر يک از کليدها، آن کاراکتر تايپ مي‌شود.

(در حالتي که دکمه Shift را در برنامه اصلي، کليک کرده‌ايد، به کليدهاي صفحه کليدتان نگاه کنيد. مي‌توانيد جاي بسياري از حرکات و علامات، مثل ِ ِ ُ ً ، آ ، إ ، أ و... را کشف کنيد

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif