۲.۱۰.۱۳۸۸

Boot Manager ها در يك نگاه


Boot Managerها در يك نگاه

اشاره :

استفاده از نرم‌افزارهاي مديريت راه‌اندازي كامپيوتر (Boot Manager) به كاربران اجازه مي‌دهد تا چندين سيستم‌عامل مختلف روي كامپيوتر خود نصب نموده و در زمان راه اندازي، سيستم عامل مورد نظر خود را انتخاب كنند.

به طور كلي نرم افزارهاي مديريت راه اندازي كامپيوتر از نظر عملكرد و پيچيدگي به چند سطح مختلف تقسيم بندي مي‌شوند :

1- نرم‌افزارهايي كه با خواندن Boot Sector از اولين درايو (Partition) ديسك سخت، سيستم‌عامل را راه اندازي مي‌كنند. چنين نرم افزارهايي قدرت تشخيص فايل‌هاي سيستمي را نداشته و از اينرو توان پشتيباني از چندين سيستم عامل مختلف روي يك درايو را ندارند.

اين برنامه‌ها، ظاهر ساده‌اي داشته و فضاي كمي را اشغال مي‌كنند. به طور مثال OS/2 ، Lilo

و BootManager جزء اين دسته از نرم افزارهاي مديريت راه‌اندازي محسوب مي‌شوند.

2-نرم‌افزارهايي كه مي‌توانند Boot Sector را از فايل مشخصي بخوانند و آن را در حافظه مقيم كنند. اين برنامه‌ها معمولا جزئي از سيستم عامل‌هايي محسوب مي‌شوند كه انتظار مي‌رود در كنار ساير سيستم عامل‌ها به كار گرفته شوند. اين دسته از نرم‌افزارهاي مديريت راه‌اندازي از ظاهر بسيار ساده‌اي برخوردارند.

به عنوان مثال برنامه‌هاي NT OS Loader و PTS_Dos جزء اين دسته از نرم افزارها هستند.

3- اين گروه شامل نرم‌افزارهاي قدرتمند و تمام عياري است كه قابليت جستجو و شناخت فايل هاي سيستمي را دارند. اين نوع از برنامه‌ها مي‌توانند به طور خود كار سيستم عامل‌هاي مختلف نصب شده روي كامپپيوترتان را كشف و شناسائي نمايند.

اين نوع نرم افزارهاي مديريت راه اندازي, نسبت به سيستم و پيكربندي فايل‌هاي سيستم عامل كامپيوتر شما هوشيار هستند و با تهيه نسخه‌ي پشتيبان از اين فايل‌ها، شما را در به اختيار داشتن چندين سيستم عامل مختلف بر روي يك درايو ياري مي‌نمايد. معروفترين نرم افزارهايي كه به اين روش عمل مي‌كنند عبارتند از : BootWizard 3.x , System Commander و BootIt.

4-اين گروه شامل نرم‌افزار‌هايي است كه علاوه بر در اختيار داشتن تمامي امكانات نرم افزارهاي دستهء سوم, به كاربران امكان داشتن چندين سيستم عامل مختلف در يك درايو و حتي يك شاخه را نيز مي‌دهند. بوسيله اين برنامه‌ها كاربران مي‌توانند درايوهاي دلخواه خود را از ديد ساير سيستم عامل‌ها مخفي كرده و اجازه دسترسي را از آنها سلب نمايد.

زماني كه سيستم عامل جديدي روي كامپيوترتان نصب مي‌كنيد, ممكن است نياز شود تقسيمات ديسك سخت خود را تغيير دهيد. به همين منظور معمولا در بسته‌هاي نرم افزاري اين گونه برنامه‌ها(گروه سوم و چهارم) ابزارهايي براي مديريت ديسك سخت وجود دارد كه اين برنامه‌ها كاربر را قادر مي‌سازد تا اعمال متنوع و مختلفي از قبيل حذف, ايجاد, فرمت و يا تغيير اندازه‌ي هر يك از درايوهاي دلخواه را بدون از دست رفتن اطلاعات, به انجام برساند.

به دليل محدوديت هاي موجود در سيستم فايل FAT16 كه در سيستم عامل هايي همچون MS_Dos , Windows95/98/Me وجود دارد , تقريبا 40% از فضاي ديسك سخت به هدر مي رود. با كمك نرم افزارهاي مدير ديسك مي‌توانيد فضاهاي هدر رفته ديسك را تجزيه و تحليل نموده و با تغيير نوع سيستم فايل كامپيوتر خود از FAT16 به FAT32 يا NTFS, مقدار هدر رفته‌ي ديسك را به حداقل برسانيد( امكان برگرداندن آن نيز وجود دارد )

با امكانات و تسهيلاتي كه برنامه مدير ديسك در اختيار شما قرار مي‌دهد, مي‌توانيد به سادگي اعمال مختلفي را روي سيستم‌هاي NTFS ,Linux Ext2 , Linux Swap و حتي Linux ReiserFs انجام دهيد.

به عنوان مثال يكي از اين برنامه‌ها كه در مقايسه با بقيه، از قدرت بيشتري برخوردار است، نرم‌افزار Acronis OS Selector مي‌باشد. برخي از ويژگي‌هاي مهم اين برنامه از اين قرار است :

پشتيباني از بيش از 100 سيستم عامل روي يك كامپيوتر

پشتيباني از سيستم عامل‌هايي كه در Primary Partition (بخش اوليه ديسك سخت ) نصب مي‌شوند.

پشتيباني از سيستم عامل‌هايي كه در (Logical Partition )بخش منطقي ديسك سخت) نصب مي‌شوند.

امكان راه اندازي سيستم از درايوهاي A وB

پشتيباني از چندين سيستم عامل كه بر روي يك FAT جاي گرفته اند.

تهيه خود كار نسخه پشتيبان از فايل هاي مهم و حياتي سيستم از قبيل : IO.sys , MSDOS.Sys , Command.com , config.Sysوبازيابي آنها

تشخيص آلوده شدن Boot Sector به ويروس

امكان رمزگذاري روي منوي Boot (منوي راه اندازي سيستم عامل ها)

امكان رمزگذاري روي ليست سيستم عامل هاي موجود در منو يا هر يك از آنها.

كار با اين‌گونه برنامه‌ها به تخصص و تجربه‌ي كافي نياز دارد، بنابراين هنگام نصب و استفاده از چنين برنامه‌هايي، جانب احتياط را رعايت كنيد.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif