۲.۰۵.۱۳۸۸

پست صوتي چيست

پست صوتی چيست؟!

پست صوتی یا Voice Mail سرویسی است شبیه به `منشی تلفنی` با امکانات و ویژگی های برتر. این سرویس موجب كاهش ترافیك شبكه و جلوگیری از شماره‌گیری‌های مكرر در صورت در دسترس نبودن مشترك می‌شود. به این صورت که مشترکان تلفن همراه در سراسر کشور می توانند با مراجعه به دفاتر امور مشترکین ارتباطات سیار، تقاضای فعال سازی این سرویس را روی سیم کارت تلفن همراه خود کنند. هزینه فعال سازی این سرویس 2000تومان و یکبار برای همیشه است که در اولین صورتحساب دوره ای مشترک لحاظ می شود. بعد از فعال شدن سرویس، مشترک باید با استفاده از منوی `انتقال تماس` گوشی تلفن همراه خود، یکی از شروط `انتقال مکالمه` خود ائم از `انتقال همه تماسها` ، `انتقال در صورت اشغال بودن خط` ، `انتقال در صورت عدم پاسخگویی` و یا `انتقال در صورت در دسترس نبودن` را به شماره تلفن سرور صندوق پست صوتی یعنی `09912` فعال سازد. زین پس در صورت برقرار بودن یکی از شروط تعیین شده توسط مشترک، تماس های ورودی به صندوق پست صوتی ارجاع داده خواهد شد و بعد از ضبط و تایید پیام توسط تماس گیرنده به یکی از سه روش `تماس تلفنی` ، `دریافت SMS` و یا `ارسال ایمیل` صاحب صندوق پست صوتی از پیام جدید در صندوق خود آگاه میشود و برای شنیدن پیام ضبط شده کافی است از گوشی تلفن همراه خود با شماره 09912 تماس بگیرد.

پست صوتی به چه درد میخورد ؟!

برای پاسخ به این سوال به چند مثال زیر توجه کنید:


1- فرض کنید بناست شما گوشی تلفن همراه خود را به کسی امانت دهید تا او بتواند با شما تماس بگیرد ولی نمی خواهید تماس های ورودیتان با او برقرار شود و یا بناست به مسافرتی بروید که امکان استفاده از تلفن همراه در آن مکان مقدور نیست یا در جلسه ای هستید و نمی خواهید با تلفن همراه خود صحبت کنید اما در عین حال نمی خواهید تماس های ورودیتان را از دست بدهید : کافی است با استفاده از منوی انتقال تماس گوشی تان `همه تماسها` را به 09912 منتقل کنید !


2- اگر تماسهای ورودیتان را با پیش شرط `در صورت اشغال` به 09912 منتقل کنید زمانی که در جایی هستید که قادر به صحبت کردن با موبایل خود نیستید یا شخصی با شما تماس میگیرد که حوصله صحبت کردن با او را ندارید (!!!) فقط کافی است تماس ورودی را `رد` کنید تا تماس ورودی به صندوق پست صوتی منتقل شود.


3- اگر `انتقال در صورت عدم پاسخگویی` را به 09912 تنظیم کنید وقتی که `دستتان بند است` و نمیتوانید به تماس ورودی پاسخ دهید بعد از چند بار زنگ خوردن (که روی بسیاری از گوشی ها تعداد این دفعات قابل تنظیم است) تماس گیرنده به صندوق پست صوتیتان ارجاع میشود.


4- اگر `انتقال در صورت در دسترس نبودن` را بروی 09912 تنظیم کنید وقتی که گوشی تلفن همراهتان `در نقطه کور مخابراتی باشد` یا `تمام مسیر ها به سمت شما اشغال باشد` و یا اصلا `دستگاه تلفن تان خاموش باشد` بجای پخش پیام های تکراری ای نظیر `تمام مسیر ها به سمت مشترک موردنظر اشغال است` و یا `دستگاه مشترک مورد نظر خاموش است` و یا `برقراری ارتباط با مشترک مورد نظر مقدور نیست` که سالهاست همه ما به آن عادت کرده ایم تماس به صندوق پستی شما منتقل می شود.

فکر میکنم شما هم به جمله اول من رسیدید : سرویس صندوق پست صوتی یک منشی تلفنی قدرتمند است و در صورت کاربری درست میتواند از حجم نجومی تماس های ناموفق شبکه ناکارآمد تلفن همراه کشور بکاهد.

روزشمار Voice Mail در ایران

سرویس صندوق پست صوتی یا همان Vocie Mail در دنیا دهها سال است که روی شبکه تلفن ثابت شهری (PSTN) ارائه می شود. در ایران هم 6-7سالی است که بصورت دست و پا شکسته و محدود به شهروندان ارائه می شود. اما با اقبال و استقبال شهروندان مواجه نشد. اما در مورد پست صوتی مبتنی بر شبکه کوته پیام و در بستر شبکه تلفن همراه شاید بتوان گفت که تاریخچه ای برابر با تاریخچه ورود و راه اندازی SMS در ایران وجود دارد.

بیشتر از 2 سال پیش و درست در 18ام فروردین 82 بود که که مهندس سید حسن رضوی، معاون امور ارتباطات سیار شركت مخابرات ایران از آماده بودن مقدمات برای واگذاری سرویس صندوق پست صوتی به عموم شهروندان خبر داد و در رابطه با تجهیزات خریداری شده برای این سرویس اذعان داشت: كلیه سیستم‌های پیام كوتاه و صندوق پستی صوتی از یك شركت چینی خریداری شده‌است و به صورت مجزا از یکدیگر نیستند.

مهندس رضوی گفته بود: صندوق‌های صوتی بر خلاف سیستم کوته پیام (SMS) به دلیل برخورداری از ظرفیت كمتری در شبكه در واگذاری ‌اش به همگان، محدودیت وجود دارد لذا احتمال دارد اولویت به وزارتخانه‌ها، سازمانها و ارگانها كه بیشترین نیاز و مصرف را دارند داده شود.

یک ماه بعد و در 20ام اردیبهشت 82 مهندس رستمی، مجری و مسئول مرکز کوته پیام مخابرات درباره‌ زمان شروع به كار صندوق پستی صوتی گفت: این سیستم در حال حاضر برای آزمایش فعال شده است و حداكثر تا اوایل تیرماه آماده‌ بهره برداری می‌شود.

17 روز بعد و در تاریخ 6ام خردادماه 1382 مهندس رستمی از نهایی شدن جلسات مربوط به امكانات صندوق پستی صوتی و واگذاری آن در 20 روز آینده خبر داد(البته این 20 روز مهندس رستمی بیشتر از یک سال طول کشید!!!)

از اوایل دی ماه 83 دفاتر خصوصی و دولتی امور مشترکین تلفن همراه در سراسر کشور شروع به ثبت نام برای سرویس صندوق پست صوتی کردند. برای ثبت نام و فعال سازی این سرویس مبلغ 2000 تومان و یکبار برای همیشه در صورتحساب دوره ای متقاضی احتساب می شد. ظرفیت این سرویس 800هزار مشترک اعلام شد.

در دوم دیماه 83 و در آستانه‌ زادروز حضرت امام رضا (ع) نخستین شبكه‌ هوشمند مخابراتی كشور با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مشهد راه اندازی شد. یکی از امکانات شبکه هوشمند خراسان `صندوق پست صوتی` برای مشترکان تلفن ثابت شهری (PSTN) بود.

در نهم دیماه 83 مهندس رستمی، در مصاحبه ای با ایسنا نحوه استفاده از این سرویس را به اختصار توضیح داد و توصیه کرد افرادی كه برای اولین بار از سیستم استفاده می‌كنند با كلیدها بازی نكنند زیرا در برخورد اول پیچیدگی‌هایی ایجاد و در مركزمشكل‌ساز خواهد شد. همچنین ممكن است اولین بار از دارنده‌ صندوق صوتی برای ورود، رمز عبور خواسته شود، در این صورت فرد باید عدد 123456 را وارد كند كه البته از برخی‌ها هم رمز عبور درخواست نمی‌شود.

هزینه های Voice Mail

1- هزینه فعال سازی این سرویس 2000تومان یکبار و برای همیشه است که در صورتحساب دوره ای مشترک احتساب و دریافت می شود.

2- هزینه تماس با صندوق پست صوتی برای صاحب آن برای شنیدن پیامهای وارده معادل هزینه مکالمه عادی محاسبه می شود.

3- هزینه انتقال تماس ورودی به صندوق پست صوتی معادل یک تماس عادی از گوشی صاحب صندوق به صندوق برای مشترک و هزینه مکالمه عادی از تماس گیرنده به تلفن همراه برای تماس گیرنده محاسبه می شود. یعنی دو طرف بطور همزمان هزینه پرداخت می کنند، تماس گیرنده هزینه مکالمه به موبایل مشترک را پرداخت می کند و مشترک هزینه انتقال و مکالمه با صندوق پستی اش را !

سرویس ارزش افزوده

در سرویس صندوق پست صوتی چند سرویس ارزش افزوده علاوه بر قابلیت ضبط پیام های ورودی (همانند منشی تلفنی) عرضه می شود.

ارسال پیام صوتی: مشترک صندوق پست صوتی میتواند برای دوستان و آشنایانش در هر کجای دنیا یک پیام صوتی ضبط شده با صدای خود ارسال کند! برای این کار کافی است صاحب صندوق با گوشی تلفن همراه خود از طریق شماره 09912 باسرور Voice Mail شرکت مخابرات ایران تماس بگیرد و دکمه شماره 4 را فشار دهد. سپس بعد از اعلان سیستم پیام صوتی خود را ضبط کنید و دکمه # را فشار دهید. حال می توانید برای شنیدن پیام صوتی ضبط شده خود دکمه 1 و یا برای ضبط مجدد پیام دکمه ویا برای لغو عملیات * را فشار دهید. در صورتی که نیازی به شنیدن صدای خود یا تغییر و لغو آن ندارید برای ادامه عملیات # را فشار دهید.

حال باید تاریخ و زمانی را که مایلید پیام صوتی شما به دوست یا دوستانتان ارسال شود را وارد کنید. دقت کنید که تاریخ سرور چینی Voice Mail بر اساس تاریخ میلادی است. برای مثال اگر می خواهید پیام شما فردا و در ساعت 8:35 دقیقه صبح ارسال شود باید بر اساس فرمت ماه/روز/ساعت/دقیقه عدد 04220838 را وارد کنید و سپس دکمه # را فشار دهید. سیستم بطور خودکار تاریخ و ساعت وارد شده را اعلام می کند. برای اصلاح دکمه * و برای تایید دکمه # را فشار دهید. حال شماره تلفن تلفن همراه یا ثابت دوستتان را وارد کنید و در انتها دکمه # را فشار دهید.

بعد از اعلان سیستم برای اصلاح شماره وارد شده دکمه * برای تایید نهایی دکمه # را فشار دهید. در صورتی که مایل باشید می توانید `همان پیام` را برای چند دوست و آشنای دیگر خود هم ارسال کنید. برای این کار دکمه دلخواهی را فشار دهید. در صورت عدم نیاز به ارسال پیام به دیگری برای پایان عملیات دکمه # را فشار دهید.

سفارشی کردن زمان دریافت پیام ضبط شده بوسیله تماس گیرنده: وقتی مکالمه تماس گیرنده را به صندوق پست صوتی تان ارجاع می کنید، طبیعتا و در حالت عادی به محض ضبط و تایید پیام بوسیله تماس گیرنده شما از آن مطلع می شوید و میتوانید آن را گوش کنید. اما از این سرویس میتوان به عنوان یک `یادآور` هم استفاده کرد! به این صورت که تماس گیرنده میتواند بعد از ضبط پیام بجای تایید و ارسال آن توسط مراحلی مشابه آنچه که در بالا گفته شددریافت آن از طریق شما را به تاریخ و زمان قابل برنامه ریزی ای موکول کند.

سفارشی کردن نحوه اعلام سیستم : صاحب صندوق پست صوتی بوسیله کنترل پنل صندوق اش میتواند نحوه اعلان وجود پیام جدید در صندوق را به وسیله یکی از سه روش ارتباطی زیر سفارشی کند :

1- اعلان از طریق تماس صوتی (سرور Voice Mail بصورت یک تماس صوتی عادی شما را از وجود پیام جدید مطلع میکند)

2- اعلان از طریق پیام کوتاه (سرور Voice mail بوسیله ارسال یک SMS شما را از وجود پیام جدید مطلع میکند)

3- اعلان بوسیله پست الکترونیک (سرور Vocie mail بوسیله ارسال یک Email به نشانی پست الکترونیک تان شما را از وجود یک پیام جدید مطلع میکند)

صندوق پست صوتی !!!

مثل بسیاری از سرویس های مخابرات ایران صندوق پست صوتی هم با تمام تفاسیر و توصیفات رویایی اش خالی از اشکال و اختلال نیست ! در زیر به برخی از آنها و به اختصار اشاره می کنم :

- امنیت پائین : اگر چه گوش دادن به پیام های داخل صندوق پستی تنها با تماس بوسیله خط موبایل صاحب سرویس مقدور است اما امکان دزدی و یا تماس پنهانی و همچنین سوء استفاده از نقطه ضعف سرویس نمایشگر شماره تماس گیرنده (Caller ID) در امکان دست کاری پکت های حامل شماره تماس گیرنده در سیستم شماره گیری C7 امنیت این سرویس را زیر سوال می برد که قرار دادن رمز دوم برای این صندوق کمی از آن خواهد کاست. مضاف بر این در حالت غیر قابل تصور و سهلی هر شخصی میتواند پیامهای داخل صندوق را بشنود که به علت `بدآموزی` از تشریح آن معذورم !

- اختلال در سیستم اعلان : سیستم اعلان سرور صندوق پست صوتی مخابرات ایران همانند سرور SMS Center کشور چینی است و از کیفیت و پایداری نسبتا پائینی برخوردار است. یکی از اختلالات این سرویس در ایران اختلال در نحوه اعلان سیستم است. مثلا من نحوه اعلام صندوق پست صوتی موبایل ام را بر روی SMS تنظیم کرده ام اما یکی در میان اعلان از طریق تماس تلفنی انجام می شود. یا گاه 2-3 روز بعد از ضبط پیام در صندوق ام به یکباره چندین SMS و تماس تلفنی از سرور Voice Mail با تاخیر دریافت می کنم.

- اختلال در ارسال پیام صوتی : در هفته آخر اسفند گذشته در همین ستون پیش بینی شد که در روز اول سال نو SMS مخابرات فلج خواهد شد و برای ارسال پیام تبریک به دوستان و آشنایانتان از قابلیت ارسال پیام صوتی Voice mail مخابرات استفاده کنید. اما آن هم تو زرد از آب درآمد و پیام ها خورده شدند !


هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif