۲.۰۵.۱۳۸۸

آینده روشن فنآوری های بیسیم ...

آینده روشن فنآوری های بیسیم ...

در حالیکه برخی از صاحب نظران IT هنوز فرق Bluetooth و Wi-Fi را نمیدانند یا Wi-Fi را با Hi-Fi اشتباه می گیرند استاندارد نسل بعدی Wi-Fi به زودی نهایی میشود.
چند روز پیش یک توافق مهم بین دو رقیب اصلی پیشنهاد دهنده نسل بعدی استاندارد فناوری Wi-Fi صورت گرفت که مسیر آینده شبکه های محلی بیسیم را هموار کرد. بدین ترتیب رقبا پیشنهاد مشترکی را برای تدوین استاندارد IEEE 802.11n به کارگروه ویژه IEEE ارایه خواهند داد و به احتمال خیلی زیاد قبول می شود.
پیش بینی میکنم فرکانس 2.4MHZ و کانالهای 20 مگا هرتزی نسبت به فرکانس 5MHZ و کانالهای 40 مگا هرتزی انتخاب شوند. علت اصلی آن هم نیاز بازار و سازگاری با نسل قبلی است.
شاید این تحولات و پیش بینی ها برای ما چندان ارزش نداشته باشد چون در این زمینه ها هیچ صنعت پیشرو نداریم که تغییر و تحولات عرصه جهانی فناوری در سود و ضرر و استراتژی آن موثر باشد.
تنها چیزی که میتوان اشاره کرد این است که تمام محدودیتهای Wi-Fi از نظر هزینه، امنیت و سرعت یکی یکی در حال رفع شدن است و رویکرد شبکه های محلی به سمت بیسیم شدن خواهد بود و کابل کشی ساخت یافته به لایه بالاتر یعنی بک بون اصلی برای اتصال AccessPoint ها محدود میشود.
شرکتهای مختلفی که به تولید کابل و تجهیزات سیم کشی و کابل کشی ساخت یافته مشغولند (مثل لگراند) به سمت بازار کشورهای توسعه نیافته متمایل می شوند و پس از چند سال بساط داکت کشی و کابل کشی در شبکه های محلی برچیده خواهد شد.
تجهیزات جانبی کامپیوتر به امکانات بیسیم مجهز خواهند شد و پورت USB بیسیم با فن آوری Ultra Wide BAnd بخش ثابتی از هر مادربرد خواهد بود.
بازار فایروایها، تجهیزات محافظت و مراقبت، نرم افزار های امنیتی شبکه های بیسیم و دوربینهای بیسیم داغ خواهد شد و زمینه رشد شبکه های پر سرعت و broadband مثل WiMAX فراهم می شود و سرویس دهندگان بیسیم اینترنت کم کم از سرویس دهندگان اینترنت DSL پیشی میگیرند.
همکاری مشترک سرویس دهندگان بزرگ VoIP و سرویس دهندگان Wimax (استاندارد IEEE 802.16) از یک رقابت جدی بین سرویس دهندگان DSL و بیسیم حکایت میکند.
m-commerce بیش از پیش جنبه عملی میگیرد و همچنین نسل جدیدی از هکر های شبکه های بیسیم به وجود می آیند که از دانش و مهارتهای مخابراتی و شبکه های بیسیم برخوردارند.
در حال حاضر آنچه به عنوان یک پیشنهاد جدی می توانم مطرح کنم این است که از خریداری LapTop جدیدی که Wi-Fi ندارد خود داری کنید!

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif