۲.۰۵.۱۳۸۸

كامپيوتر و عصر جديد

در باز شد . جواني وارد شد . پس از سلام گفت : فلاپي داريد . من كه عصر چرتكه را در بقالي احمدآقا تجربه كرده بودم ناگهان به ياد چرتكه بيچاره آن روزها افتادم ، آنوقت‌ها مشتري‌ها به دنبال يك مثقال زعفران بودند و سپس تيك‌تيك چرتكه پيرمرد ، حساب مشتري‌ها را صاف مي‌كرد . اما عصر تكنولوژي آنچنان بلايي بر سر چرتكه بينوا آورد كه حتي نام آن هم از خاطرات محو گرديد و چرتكه ساده و بي‌پيرايه pcها و ابركامپيوترهاي پر راز و رمز تبديل نمود كه ديگر فقط نقش يك calculator يا حسابگر ساده كه فقط حساب چهارسير زيره و نيم كيلونبات را جمع ببندد ، نبود بلكه تبديل به جادوگري شد كه از محاسبه‌ها عمل اصلي رياضي گرفته تا طراحي و ساخت اتومبيلها ، هواپيما‌ها ، نقشه‌كشي و بافت و پرداخت قالي و كيهان بچه‌ها و انجام محاسبات فضايي و نجومي ، راديوي جيبي پيرمرد بقال و كوچه پس‌كوچه‌هاي بازي كودكان محل تلفنهاي چرخشي ، گپهاي دوستانه ، كبوترنامه‌بر ، طراحي و ساخت آسمانخراشها ، نگارش و ويرايش كتب و مقالات و محاسبات و آزمايشات علمي را انجام مي‌دهد . البته با كمال تأسف بايد گفت كه جامعه امروز ازميان عملكردهاي بي‌شمار يا general purpose يا همان چند منظور اين جادوگر فقط جنبه entertainment يا سرگرمي آن را چون رسانه صوتي و تصويري يا media player و بازيها يا gameهاي رايانه‌اي ، چت‌هاي بي‌مورد و بي‌هدف را برگزيده است . و برعكس چرتكه بيچاره كه فقط وقتي خريداري مي‌شد كه به كار آيد . اما در مورد اين اختراع اخير بشر ، وضع فرق مي‌كند . و امروز از چند منظور‌ه‌گي آقاي رايانه ، حتي مي‌توان به پيوستن آن به عنوان يكي از ادوات نشانگر مد روز اشاره نمود . كه بر هر خانه‌اي واجب و فرض است كه حتماً يك سيستم داشته باشد و آنچه كه امروزه بيشتر نمود دارد اين است كه خانواده و فرزندان آرزو مي‌كنند به هر شكلي كه شده است بايد حداقل يك رايانه سرعت و حافظه‌ي و با امكانات بالا و سرعت و حافظه بالا را به هر قيمتي كه شده تهيه نمايند كه با بسياري از اين كامپيوترهاي منازل ما شايد بتوان كارهاي يك سازمان يا اداره را راه‌اندازي كرد و متأسفانه خانواده با نظريه تماشاي كارتون و فيلم و بازيهاي رايانه‌اي بسنده مي‌كنند . هر چند وجود چنين امكاناتي در منزل بسيار پسنديده و دلپذير است . اما آيا نمي‌توان به پاس وجود يك رايانه در خانه‌مان هزاران كار مفيد و مؤثر ديگري را نيز انجام داد ؟

البته نمي‌خواهيم وجود كامپيوتر را رد كنيم بلكه تأكيد داريم كه از آن به نحو مطلق استفاده كنيم . در زير چند مورد از كاربردهاي متفاوت كه كاربرد روزمره دارد را ذكر مي‌كنيم :

1ـ با استفاده از چت به عنوان مثال مي‌توان با افرادي در داخل و خارج از ايران به عنوان مثال با عزيرانمان در سفر حج مكالمه و حتي تصوير آنها را ببينيم و كمترين هزينه را بپردازيم .

2ـ با نرم‌افزارهايي چون Talk it مي‌توان مطالب درسي انگليسي كه تلفظ درست آن را نمي‌دانيم ثبت نماييم تا برايمان تلفظ كنيد .

3ـ ميتوان با كمترين امكانات كامپيوتر خانگي خود را به تلفن فاكس تبديل كنيم و حتي در عدم حضور يا در منزل علاوه بر دريافت فاكس و ... مانند يك تلفن منشي تمام پيغامي را ضبط نماييم .

4ـ‌ ميتوان با استفاده از سايتهاي مختلف بهترين اطلاعات را در هزينه كاري ، تحصيلي كه نياز داريم پيدا كنيم . به عنوان مثال :

سايت سازمان سنجش w.w.w sanjesh . org

سايت آموزش و پرورش w.w.w. edu . ir

5ـ ميتوان در دانشگاههاي مجازي مانند دانشگاه علوم و حديث ثبت‌نام كرد و در كنار ساير فعاليت‌هايمان مدارك كارشناسي و كارشناسي ارشد دريافت كنيم . مانند سايت : w.w.w.hadith . ac. Ir

6ـ ميتوان با يك E.maul ساده با تمام دنيا و داخل كشور ارتباط سريع و ارزان برقرار كنيم .

7ـ ميتوان با حداقل برنامه‌ريزي تمام محاسبات كاري و شغلي را به طور خودكار انجام دهيم . مثلاً يك فروشگاه ميتواند تمام ورودي و خروجي فروشگاه را و ميزان دريافتها و ... را در هر لحظه بر روي صفحه مشاهده نمايد .

8 ـ ميتوان با استفاده از سايتهاي قرآني ، قرائت و ترتيل وترجمه و تفسير قرآن را هرگاه نياز داشتيم در منزل خودمان دريافت نماييم .

9ـ ميتوان ليست كتابهاي مورد نياز را در كتابخانه‌هاي معتبر داخلي و خارجي رويت و در صورت لزوم نسبت به دريافت كتابها اقدام كنيم . مثلاً ميتوان هر كتابي را در كتابخانه به حرم‌مطهر امام‌رضا (ع) كتابخانه ملي ايران ، خانة كتاب و ... جستجو كنيم .

10ـ ميتوان با استفاده از سايتهاي صدا و سيما ، فهرست برنامه‌هاي آنها را دريافت نمائيم .

11ـ ميتوان در مورد هر موضوعي كه بخواهيم در اينترنت جستجو و مطالب جديد مربوطه را دريافت نمائيم .

12ـ ميتوان اطلاعات ، آدرس و شماره‌هاي تماس هر ارگان يا شركت يا مؤسسه‌اي را دريافت نماييم . به عنوان مثال : تلفن داروخانه‌ها ، را ميتوان از اينترنت دريافت كرد .

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif