۲.۰۵.۱۳۸۸

رتبه سايت خود را ارتقا دهيد

روش‌هاي به كار گرفته شده در موتورهاي جست‌وجو براي سنجيدن محتواي يك سايت، همواره در حال توسعه هستند. با اين حال برخي موارد مانند محتواي اصلي، تراكم بالا‌ي كلمات كليديِ مربوط به مضمون سايت و متصل بودن به سايت‌هاي معتبر و محبوب هم محتوا، هميشه ضروري و تعيين‌كننده هستند.

اگر براي دقايقي خود را جاي گوگل، ياهو،
MSN يا ديگر موتورهاي جست‌وجوي مشابه بگذاريد، خواهيد ديد كه هدف آن‌ها واضح است؛ فهرست كردن نزديك‌ترين سايت‌ها به خواسته و نياز كاربر.

علت اين‌كه گوگل اين قدر مشهور شده (يا دست كم دليل اصلي مشهور شدنش) اين است كه بيشتر مواقع نتايج نمايش داده شده در صفحه اول، كاربر را به مقصود خود مي‌رساند. بنابراين طبيعي به نظر مي‌رسد كه بسياري از شركت‌هاي تجاري و سايت‌ها تمايل داشته باشند نام آن‌ها در فهرست اوليه قرار گيرد. اما چگونه؟ آيا اصلا‌ً اين مسئله در عمل امكانپذير است؟

ثبت و قرار دادن سايت در دايركتوري‌هاي مشهور و سازمان‌يافته، كليد اين مشكل است. اين كار باعث مي‌شود سايت شما به خوبي در ديد موتورهاي جست‌وجو قرار بگيرد. همين امر سبب شده است هم‌اكنون بسياري از شركت‌هايي كه در زمينه طراحي صفحات وب فعاليت مي‌كنند، خدمات <بهينه‌سازي سايت براي موتورهاي جست‌وجو> (
Search Engine Optimization :SEO) را در دستور كار خود قرار بدهند. اگر شما به يك متخصص SEO دسترسي نداريد، بهتر است خودتان دست به كار شويد.

ورود به فهرست‌ها
در دنياي اينترنت تعداد بي‌شماري دايركتوري در موضوعات مختلف وجود دارد. با اين وجود بايد به اين نكات توجه داشت:

‌ بسيار مهم است كه موتورهاي جست‌وجو از كدام دايركتوري بيشتر استفاده مي‌كنند. به عنوان مثال، سايتDMOZ.org كه يك <پروژه دايركتوري باز> است، براي گوگل اهميت زيادي دارد.

‌‌ مجبور نيستيد سايت خود را مستقيماً در گوگل ثبت كنيد. اين يك تصور غلط است. به جاي اين‌كار بايد سايت خود را در دايركتوري‌هايي ثبت كنيد كه گوگل اول آن‌ها را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد.

‌ طراح سايت يا حتي خود شما مي‌توانيد آدرس سايت خود را به DMOZ پيشنهاد بدهيد تا براي قرارگيري در فهرست سايت‌ها مورد بررسي قرار بگيرد. البته بهتر است براي انتخاب توضيحي كه در مورد سايت خود مي‌دهيد، وقت بيشتري صرف كنيد. با اين حال ممكن است در انتها سايت شما اصلا‌ً در فهرست قرار نگيرد! واقعاً چرا؟

بايد اين مسئله را به ياد داشته باشيد كه ويراستارهاي سايت
DMOZ، افرادي هستند كه داوطلبانه و به صورت پاره‌وقت اين كار را انجام مي‌دهند و برنامه شخصي خود را دارند. تنها راه اين است كه مانند افراد ديگر بسيار صبور باشيد.

زماني كه موضوع و شاخه مورد نظر خود را در
DMOZ انتخاب كرديد، در صفحه پيشنهاد سايت و قسمت‌هاي تعيين شده، ‌نام، آدرس (URL) و توضيحات سايت خود را وارد نماييد. بايد توجه داشت كه URL شما به يك پسوند مناسب مانند Com. ختم شده باشد. در غير اين ‌صورت، آدرس‌هايي كه خود زيرمجموعه يك URL بزرگ‌تر باشند (مانندamazon.com/books) مورد تأييد قرار نمي‌گيرند. علا‌وه بر اين‌ها موارد زير را نيز مدنظر قرار دهيد:

-‌‌ در توضيحات سايت خود بايد از به كار بردن جملا‌ت تبليغاتي مانند <بهترين سايت براي ...> يا <بزرگ‌ترين فروشنده ...> پرهيز كنيد.

-‌‌ در مورد انتخاب شاخه بايد به كشور و زبان انتخابي دقت كنيد. به عنوان مثال، اگر مطالب سايت شما به زبان فارسي است، بايد وارد فهرست فارسي شويد.

-‌‌ بايد دقت داشته باشيد كه اطلا‌عات تماس سايت (شماره تلفن، آدرس پستي و ...) كامل باشد؛ سايت‌هاي بي‌نام و نشان مورد تأييد قرار نمي‌گيرند.

-‌‌ هيچ‌گاه سعي نكنيد سايت خود را در چند شاخه و موضوع پيشنهاد دهيد. خطر اين شيوه بسيار زياد است. چون ممكن است گوگل شما را به عنوان يك
spammer (فرستنده هرزنامه) فرض كند و آدرس شما را از فهرست سايت‌ها حذف كند.

بعد از اين كارها، به سراغ دايركتوري‌هاي ديگر برويد و آدرس خود را در آنجا نيز ثبت كنيد.

ساختار صحيح سايت
بهينه‌سازي سايت براي موتورهاي جست‌وجو تلا‌ش زيادي را مي‌طلبد. اولين مسئله مهم، ساختار صحيح صفحات است. اگر صفحات شما به خوبي با صفحات ديگر ارتباط نداشته باشند يا لينك‌هاي درون آن‌ها شكسته باشند، اسپايدرها نمي‌توانند آن‌ها را بخوانند و در نتيجه از ديد موتورهاي جست‌وجو دور مي‌مانيد.

اسپايدرهاي موتورهاي جست‌وجو به كمك كلمات كليدي متوجه مي‌شوند كه محتواي سايت شما چه موضوعاتي را دربرمي‌گيرد. اما تنها وجود آن‌ها در ميان تگ‌هاي
HTML كافي نيست. اسپايدرها سايت‌ها را از طريق مقايسه كلمات كليدي با محتواي آن‌ها ارزيابي مي‌كنند و سپس اطلا‌عات را براي گوگل ارسال مي‌كنند.

البته بايد در نظر داشت كه استفاده بيش از حد از يك كلمه كليدي در متن سايت نيز سببِ به اصطلا‌ح تنبيه سايت شما از سوي گوگل مي‌شود.

محتواي سايت‌
اين‌كه محتواي يك سايت منحصربه‌فرد باشد و مرتباً بروز شود، تأثير بسزايي در بالا‌ بردن رتبه سايت شما در نتايج نمايش داده شده از سوي موتورهاي جست‌وجو دارد. در اين ميان
URL هاي مطالب نيز مي‌توانند در فهرست‌كردن يك سايت بسيار كمك ‌كنند. به عنوان مثال، گوگل لينكي مانند . را به لينك ديگري مانند بيشتر ترجيح مي‌دهد. بنابراين، اگر تمام URLهاي مطالب به زبان انگليسي ساده باشد، كار را براي موتورهاي جست‌وجو و كاربران سايت شما ساده‌تر مي‌كند. به اين لينك‌ها اصطلا‌حاً Search Engine-Friendly گفته مي‌شود.

ارتباط با ديگر سايت‌ها
مطلب مهم ديگر، لينك‌هايي است كه از سوي سايت‌هاي معتبر و مشهور به سايت شما داده شده است. گوگل تمايل دارد وب‌سايت‌ها را نسبت به سايت‌هاي مجاورشان رده‌بندي كند. اگر شما با سايت بزرگي كه از نظر محتوا با سايت شما مشابه است، ارتباط داريد، امتياز بزرگي را به دست آورده‌ايد. چگونگي ارتباط با ديگر سايت‌ها هنوز براي گوگل اهميت فراواني دارد. در حالي كه براي MSN و ياهو، محتواي صفحات و تراكم بالا‌ي كلمات كليدي مهم‌تر است.

در انتها مي‌توانيد براي دريافت اطلا‌عات و جزئيات بيشتر به منابع زير مراجعه كنيد:

google.com: براي يافتن بهترين كليدواژه‌ها براي سايت خود مي‌توانيد از خود گوگل كمك بگيريد.

dmoz.org: زماني كه موضوع و شاخه مرتبط با سايت خود را انتخاب كرديد، به صفحه مورد نظر خود برويد و روي لينك كليك كنيد.

googlerankings.com: براي اطلا‌ع از رتبه يك صفحه وب در گوگل، مي‌توانيد از ابزار رايگان اين سايت استفاده نيد.

از معتبر ترین نشان دهندها ی pagerank در گوگل میتوانید از سایت زیر استفاده کنید
http://www.pc-aras.com/pagerank/

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif