۲.۰۵.۱۳۸۸

نقش it در آموزش


نقش اي تي در آموزش


در دنياي امروز، تغييرات ناشي از فناوري هاي جديد تاثيرات بسزايي بر روند زندگي و كار مردم در سرتاسر جهان گذاشته و با روشهاي سنتي آموزش، يادگيري و مديريت آموزش به طور جدي به مقابله پرداخته است. فناوري اطلاعات كه خود يك زمينه جديد مطالاتي است، تاثير عمده اي بر تمامي زمينه هاي آموزش، يادگيري و پژوهش خواهد داشت. ارتباط آسان در سرتاسر گيتي باعث دستيابي سريع و آسان به مجموعه گسترده اي از داده ها و اطلاعات و مطالب علمي مورد نياز در كمترين زمان ممكن شده و همچنين با افزايش سريع و ساده دستيابي به فناوري اطلاعات در منازل، محل كار و موسسه هاي علمي، مقوله آموزش و يادگيري به يك روند مستمر در زندگي بشر تبديل شده است. ...



فناوري و اطلاعات و دوره تحصيلي در بخشي از فناوري اطلاعات، آموزش گيرنده ها، تشويق و تقويت مي شوند تا از كامپيوتر به عنوان وسيله اي كه در تمامي ابعاد تحصيلي شان تاثيرگذار است، استفاده كنند. ضرورتا آنها محتاج به استفاده از تكنولوژي هاي جديد چندرسانه اي براي تبادل نظر، توصيف پروژه هاو مرتب كردن اطلاعات در كارهاي خود هستند. اين نكته سبب مي شود دانشجويان، واسطه اي را انتخاب كنند كه به بهترين وجه ممكن پيامهاي آنها را منتقل كند و اطلاعات مورد نيازشان را به صورت سلسله مراتبي شكل دهد و همچنين بتواند اين اطلاعات را طوري به يكديگر متصل كند كه مستندات چند بعدي را فراهم آورد. فناوري اطلاعات تاثير فراواني بر كليه زمينه هاي تحصيلي دانشجويان و دانش آموزان گذاشته اتس. در كشورهاي پيشرفته، دانش آموزان سنين 5 تا 16 سال ملزم شدند تااز تكنولوژي اطلاعات در تمامي موضوعات تحصيلي خود استفاده كنند. در علوم، با استفاده از كامپيوتر و سنسورها (حسگرها) اطلاعات وارد و پردازش مي شوند. در رياضيات، از فناوري اطلاعات در مدل دادن هندسه و جبر، درطراحي و ساخت از كامپيورتها جهت شبيه سازي و مدل سازي قبل از ساخت نهايي، استفاده مي شود. در زبانهاي مدرن ارتباطات الكترونيكي باعث دسترسي سريع به خبرهاي جديد خارجي و ديگر مطالب روز دنيا مي شود. كامپيوتر، افراد علاقه مند به موسيقي را قادر به نواختن مي كند؛ بدون آنكه آنها نواختن آلات موسيقي را آموزش ديده باشند. براي آن دسته از دانش آموزان معلول كه به آموزش مخصوص نياز دارند، فناوري اطلاعات دسترسي به كليه موارد آموزشي را فراهم مي كند و همچنين آنها را قادر مي سازد كه نظرات و نيازهاي خود را به صورت كلمات يادر قالب طرح و شكل، بيان كنند. نقش فناوري و اطلاعات در يادگيري با استفاده از فناوري اطلاعات دانش آموزان مي توانند اطلاعات فراواني را درمدت كوتاه كسب كنند. تحقيقات نشان مي دهد كه استفاده از كامپيوتر علاوه بر افزايش انگيزه دانش آموزان و دانشجويان براي يادگيري، سبب تقويت روحيه، اعتمادبه نفس و مقابله با مسائل در آنها مي شود. استفاده از ابزارهاي ارتباطي مانند Fax, Email كامپيوتر و ويديو كنفرانس باعث كوتاه تر شدن زمان و فاصله و مهيا شدن امكانات جديد، جهت يادگيري شده است. با گسترش استفاده از اين فناوريها امكان آموزش متقاضياني كه به صورت پراكنده در مناطق مختلف قرار دارند نيز فراهم شده است. در كشورهاي پيشرفته استفاده از اينترنت در اكثر مدارس و دانشگاه ها با سرعت بسيار زياد رو به افزايش است. از سال 1997 كليه كالج ها و اكثر دبيرستانها و حتي بعضي از دبستانهاي كشور انگلستان به اينترنت دسترسي دارند و پيش بيني مي شود تا پايان سال 2002 كليه مدارس نيز به صورت online از اينترنت استفاده كنند. مراكز علمي بااستفاده از اينترنت به راحتي به منابع عظيم علمي، افراد مختلف و موارد درسي دسترسي دارند و همچنين اطلاعات علمي و تحقيقاتي خود را از طريق سايت هاي ايجاد شده توسط دانش آموزان و مدرسين به ديگران نمايش مي دهند. استفاده از ويديو كنفرانس نيز در حال رشد است و اين تكنولوژي سبب مي شود كه دانش آموزان با افراد و يا دانش آموزان ديگر كشورها ارتباط برقرار كرده و زبان هاي يكديگر را ياد بگيرند. نقش فناوري اطلاعات در آموزش كشورهاي امريكا و كانادا در آمريكا كليه هزينه ها و سرمايه گذاري ها در فناوري اطلاعات توسط دولت فدرال فراهم مي شود. البته ميزان استفاده از كامپيوتر در مراكز علمي با يكديگر متفاوت است. بين 15 تا 20 درصد مدارس از كامپيوتر و تكنولوژي چند رسانه اي براي دروس خود استفاده مي كنند تا دانش آموزان بتوانند مهارتهاي خود را در طراحي و تويد گزارش هايي كه داراي متن، صدا و تصاوير متحرك هستند، افزايش دهند. استفاده از سيستم هاي الكترونيكي ارتباطي مانند اينترنت دراكثر مدارسي كه در آن دانش آموزان سنين 12 تا 18 سال تحصيل مي كنند، مهياست. در كشور كانادا نيز كليه مدارس و دانشگاه ها به تكنولوژي اطلاعات تجهيز شده اند. در اين كشور به علت فواصل زياد بين شهرها و مناطق مسكوني، از شبكه بين المللي به نام school.net استفاده مي شود تا دانش آموزان بتوانند از منزل، مطالب درسي را ياد بگيرند و يا تكاليف خود را تحويل دهند. تمايلات آينده در فناوري و يادگيري توسعه سريع تكنولوژي درمينياتورسازي وسايل الكترونيكي، ارتباطات الكترونيكي و چندرسانه اي و همچنين حركت به سمت داده هاي ديجيتالي، منجر به از بين رفتن مرزهاي بين انتشار راديويي و انتشارات و ارتباط تلفني شده و تمامي اين واسطه ها، به طور يكجا در شبكه هاي كامپيوتري در دسترس همگان است. اين فناوري نه تنها باعث دستيابي دانش آموزان به منابع عظيم چند رسانه اي و كتابخانه ها مي شود. بلكه سبب دستيابي مستقيم و بي واسطه به مدرسين و پديده هاي طبيعي در تمامي جهان خواهد شد. همان طور كه تكنولوژي، دسترسي آسانتري را براي علاقه مندان به مطالب علمي به وجود مي آورد، نقش مدرس نيز از يك منبع مطالب صرف به يك راهنما و مدير پروسه يادگيري، تغيير مي يابد. دسترسي آسان دانشجويان به منابع اطلاعاتي، علمي و تحقيقاتي از طريق اينترنت باعث يادگيري آنها با سودمندي بيشتري خواهد شد و همچنين زمان بيشتري را در اختيار مدرسين خواهد گذاشت تا بتوانند بيشتر به كار تحقيق و تمركز بر روي ديگر فعاليتهاي يادگيري بپردازند و در نهايت به عنوان يك كاتاليزور، عمل كنند. نتيجه گيري با توسعه فناوري ارتباطات و شبكه هاي بين المللي و افزايش در قدرت خريد و در دست گرفتن اين تكنولوژي به صورت شخصي و انفرادي، فرآيند آموزش و يادگيري نيز دچار تغييرات عمده اي خواهد شد. مرزهاي موسسات آموزشي بتدريج محو در نهايت، فاصله بين خانه و مدرسه از بين خواهد رفت. از آنجايي كه در حركت رو به جلوي تكنولوژي، هيچ اثري از كندشدن ديده نمي شود، افراد جامعه بايد در مقوله يادگيري و تطبيق با اين روند، با كمترين فشار رواني و فيزيكي قدم بردارند. جهت تحقق اين امر، مراكز آموزشي و متوليان مربوطه بايد افراد جامعه را با اين تكنولوژي جديد آشنا كرده و امكانات يادگيري و استفاده از آن را به راحتي در اختيار آنها قرار دهند، زيرا با تغييرات و توسعه روزانه تكنولوژي، مقوله يادگيري و آموزش، تبديل به يك روند مداوم در طول حيات بشر خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif