۲.۰۵.۱۳۸۸

فناوري دندان آبي( Bluetooth)


فناوري دندان آبي( Bluetooth)
پيشگفتار:
راه هاي زيادي براي ارتباط وسايل الكترونيكي با يكديگر وجود دارد براي مثال:
بسياري از رايانه‌هاي روميزي از طريق واحد پردازش مركزي خود (CPU) با موشي(ماوس)، صفحه كليد و يا چاپگر ارتباط برقرار مي‌كنند.
رايانه ي جيبي (PDA) معمولا از طريق كابل مربوطه و سامانه پيش بيني شده به رايانه وصل مي‌شود.
دستگاه گيرنده تلويزيوني از طريق كابل به دستگاه ضبط ويدئو متصل شده و دستگاه كنترل از راه دور هر دو را كنترل مي‌كند.
تلفن بي‌سيم از طريق امواج راديوئي به سامانه‌ي مادر خود متصل مي‌شود.
در سامانه استريو ، راه‌انداز سي‌دي و يا ساير ابزارهاي صوتي ديگر به گيرنده‌اي كه وظيفه اتصال بلندگوها را نيز بر عهده دارد متصل مي‌شوند.
وقتي شما از رايانه‌ها ، سامانه‌هاي مورد نياز و يا تلفن استفاده مي‌كنيد قطعات مختلف يك جامعه ابزارهاي الكترونيكي را بوجود مي‌آورند كه اين ابزارها هر كدام با يكديگر از طريق بسترهاي مختلفي مانند سيم، كابل ، سيگنال هاي راديوئي و اشعه فروسرخ در كنار حجم زيادي رابط ها و پروتكل ها ارتباط برقرار مي‌نمايند.
هنر ارتباطات روز به روز پيچيده‌تر مي‌شود به طوري كه گاهي احساس مي‌شود براي تنظيم وسائل الكترونيكي مورد استفاده در منزل يك مهندس برق نياز است. در اين جا نگاهي گذرا مي‌اندازيم به يكي از روش هاي برقراري ارتباط كه كاملا با ساير روش ها متفاوت است ودندان آبي نام دارد.
درفناوري دندان آبي ارتباط به طور خودكار و بدون سيم فراهم مي شود و خواص جالبي دارد كه زندگي روزانه ما را به سادگي تحت تاثير قرار مي‌دهد.
لايه ي فيزيكي : بايستي ارتباط بين دو وسيله از طريق سيم يا سيگنال‌هاي راديوئي برقرار باشد. اگر مسير مورد استفاده سيم و كابل باشد تعداد كابل و سيم مورد استفاده نيز از اهميت برخوردار است و پس از آن كه در خصوص تعداد سيم‌هاي ارتباطي تصميم گيري شود توجه به نكات ذيل درخور توجه است:
اگر اطلاعات به صورت يك بيت در ثانيه (1bit/second) ارسال گردد آن را ارتباطات سريال مي‌نامند ولي اگر اطلاعات به صورت 8 يا 16 بيت در ثانيه ارسال گردد آن را ارسال اطلاعات بصورت موازي گويند. رايانه ها از هر دو نوع ارتباطات فوق براي ارتباطات با وسائل مختلف استفاده مي كنند به عنوان مثال مودم، موشي(ماوس) و صفحه كليد از درگاه هاي سريال رايانه و چاپگرها از درگاه موازي رايانه استفاده مي‌نمايند.
دو طرف يك ارتباط بايستي از نحوه ارسال اطلاعات و هم چنين اجزاء اطلاعات ارسالي مطلع باشند، به عبارت ديگر براي ارتباط دو وسيله زبان خاصي كه گوياي روابط دو طرف است مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه به اين دستورالعمل و زبان خاص پروتكل گويند. به منظور ايجاد استانداردهاي خاص، شركت‌هاي توليد كننده ابزارهاي الكترونيكي تحت دستورالعمل و پروتكلي خاص توليدات اين ابزارها را صورت مي‌دهند به همين منظور مثلا براي ارتباط مودم‌ها با يكديگر پروتكل‌هاي سريال و براي ارتباط چاپگرها با رايانه پروتكل‌هاي موازي مورد استفاده قرار مي‌گيرد (لازم به ذكر است كه بعضي از چاپگرها توانائي ارتباط با رايانه از طريق درگاه سريال را نيز دارا هستند) ولي با توجه به هماهنگي‌هاي فوق‌الذكر ابزارهاي مختلف پروتكل‌هاي خاص خود را دارا هستند و براي تنظيم وسايل الكترونيكي استفاده‌كنندگان بايستي از تجربه كافي برخوردار باشند و به همين منظور سازندگان اين ابزارها هميشه به دنبال راه‌حل‌هاي مفيد و ساده‌تري براي سهولت كار با ابزارها هستند و پروتكل دندان آبي نيز به دنبال همين هدف ايجاد گرديده است.‌
اصول اوليه دندان آبي
فناوري دندان آبي توسط گروهي از سازندگان وسايل الكترونيكي با هدف ارتباط وسايلي مانند رايانه، گوشي‌هاي تلفن همراه، صفحه كليد، هدفون و... با يكديگر بدون استفاده از سيم صورت گرفته است. اين پروتكل از امواج راديوئي با بسامد 45/2 گيگاهرتز كه طبق توافقات بين‌المللي براي استفاده ابزارهاي صنعتي، علمي و پزشكي تدارك ديده شده استفاده مي‌نمايد.
البته روش‌هاي ديگري مانند استفاده از امواج فروسرخ به منظور ارتباط وسايل الكترونيكي با يكديگر مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه ارتباط كنترل از راه دور تلويزيون و همچنين ارتباط رايانه با وسايل جانبي خود از اين دست ارتباطات است. ولي استفاده از اين روش همواره مشكلات خاص خود را نيز به همراه دارد مثلا به دليل ارتباط مستقيم رو در رو براي اشعه فروسرخ وجود مانع بر سر راه اين وسيله در امور ارتباطي خلل ايجاد مي‌نمايد و نكته ديگر اينكه از اين نوع ارتباط همزمان مي‌توان براي يك وسيله استفاده نمود و امكان همزمان چند ارتباط وجود ندارد.
اگر براي ارتباط دو وسيله از سيم استفاده شود بايستي بين دو وسيله همزماني نيز ايجاد شود به عنوان مثال اگر بخواهيد از رايانه جيبي (PDA) استفاده كنيد حتما آن را بايستي به رايانه مادر متصل كرده و با انجام تنظيمات خاص و اطمينان از برقراري صحيح سيم بين دو وسيله عمل همزماني انجام مي‌گردد.
فناوري دندان آبي به منظور غلبه بر مشكلات و موانع فوق بر سر راه وسايل الكترونيكي ايجاد گرديده بدين ترتيب كه يك فرستنده و گيرنده خيلي كوچك براي وسايل و ابزارهاي الكترونيكي تعبيه شده و امر ارتباط بين وسائل را انجام مي‌دهد. سه خاصيت مهم اين فناوري عدم استفاده از سيم، ارزان بودن و راحتي استفاده از آن است

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif