۲.۰۵.۱۳۸۸

حلاوت IT زماني احساس مي شود که در بين مردم نهادينه شود

حلاوت IT زماني احساس مي شود که در بين مردم نهادينه شود

رييس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، توسعه و نشر فنآوري اطلاعات و اثربخشي در حوزه سلامت را زماني دانست که IT در بين مردم نهادينه و ملموس شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) واحد علوم پزشکي ايران در نشست خبري که صبح امروز با حضور مسئولان برگزاري نخستين همايش بررسي راهکارهاي توسعه IT در دانشگاه هاي علوم پزشکي کشور برگزار شد، دکتر «زالي» رييس اين همايش ضمن اشا ره به اهميت نقشIT به عنوان يک بحث استراتژيک و ضروري و اجتناب ناپذير در پيکره هاي دانشگاهي دنيا گفت: امروزه IT
به عنوان يک مايحتاج براي کليه سيستم هاي اداري، مديريتي و آموزشي و پژوهشي در آمده و در نتيجه نياز است تا دانشگاه هاي کشور گام هاي مناسبي را در اين زمينه بردارند.
وي اضافه کرد: در اين راستا دانشگاه هاي کشور بايد خود را رهنمون و همگام با پيشرفت هاي جهاني کنند همچنين با استفاده از IT در دانشگاهها بايد بتوانيم نشر علم بومي خود را به شکل بين المللي در آوريم.
دکتر زالي با اشاره به اين مطلب که استفاده از IT امکانات لازم را براي افراد در خصوص برخورداري از اطلاعات نوين علمي و پيرامون خود با حداقل زمان و هزينه فراهم مي کند، گفت: در حال حاضر روند خوبي در زمينه IT در کشور فراهم شده و فرصت مناسبي براي پيشرفت در اين زمينه مهيا گرديده است؛ از اين رو رشد IT نگاهي مجدد به ايجاد بانک اطلاعاتي و Data Center است؛ که مي تواند به صورت مرکزي و ستادي در ابعاد اطلاعات پزشکي و ابعاد دانشجويي ايجاد شود.
رييس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي اضافه کرد: از آنجا که حرکت به سوي دولت الکترونيک جزء برنامه سيستم اجرايي کشور است، همه دانشگاه هاي کشور بايد در خصوص اين مسئله پيشتاز باشند.
در ادامه اين نشست دکتر ياسائي دبير کميته علمي اين همايش در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايسنا واحد علوم پزشکي ايران که دانشگاه هاي کشور از نظر تجهيزات سخت افزاري و نيروهاي متخصص چقدر تا رسيدن به دولت الکترونيک فاصله دارند، گفت: به نظر مي رسد که از لحاظ تجهيزات و امکانات سخت افزاري هيچگونه کمبود در دانشگاه هاي کشور وجود نداشته باشد اما آنچه ما به دنبال آن هستيم راهکارهاي توسعه در موضوعات نرم افزاري و همچنين آموزش افراد متخصص به خصوص در بخش سلامت و به کار گيري IT است.
وي ادامه داد: با توجه به اينکه دسترسي به نقاط دور بر بخش هاي خدمات و سلامت و ارجاء آنها به ساير بخش هاي مرکزي حجم گسترده اي دارد، لذا در مرحله اول براي رسيدن به اين مهم بايد کليه مجموعه ها اعم از دولتي، غيردولتي و تابعه ساير ارگان ها را در يک مجموعه يک پارچه قرار داده و بانک اطلاعاتي يکساني را تدوين نماييم.
وي در ادامه در خصوص مقالات ارسالي به اين همايش گفت: 140 مقاله به دبيرخانه اين همايش ارسال گرديد که 50 درصد از اين تعداد پذيرفته شده و نيمي از اين مقدار پذيرفته شده مقالات برجسته اي است که در مدت برگزاري همايش مذکور به شکل سخنراني مطرح مي شوند.
همچنين در مدت دو روز برگزاري همايش، 4 کارگاه آموزشي در زمينه هاي مختلف مسائل تشکيلاتي، ساختاري و ستادي، موضوعات مرتبط با IT و کار تخصصي در ارتباط با بخش هاي بيمارستاني و نيز تهيه و تدوين پروتکلي که به صورت کارگاهي براي مديران شبکه هاي بهداشت و درمان طراحي شده است، برگزار مي گردد.
دکتر زالي در پايان اين نشست با اشاره به کنترل بيماري سارس در دنيا به عنوان بهترين نمونه از به کارگيري و گسترش IT در پزشکي درباره توسعه IT در دانشگاه هاي علوم پزشکي گفت: شفاف سازي به عنوان يکي از محاسن IT از اهميت ويژه اي برخوردار است به خصوص آنکه پديده هاي علمي نيازمند شفاف سازي هستند و از آنجا که مبناي توسعه IT مستند سازي است در نتيجه همواره IT با شفاف سازي همراه خواهد بود.
لازم به ذکر است،همايش يادشده در روزهاي 25 و 26 ماه جاري در دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي برگزار مي گردد.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif