۶.۰۶.۱۳۸۹

انسان‌ها طی 100 سال آینده منقرض می‌شوند؟

جام جم آنلاین: پروفسور فرانک فینر، دانشمند برجسته استرالیایی که در ریشه‌کن کردن آبله هم نقش داشته، پیش‌بینی می‌کند که به دلیل ازدیاد جمعیت بیش از حد، تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی نسل انسان‌ها طی ۱۰۰ سال آینده منقرض ‌شود.
این پروفسور بازنشسته دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید: انسان اندیشه‌ورز همراه با بسیاری از گونه‌های دیگر موجودات قادر نیست طی یک قرن آینده از خطر انفجار جمعیت و مصرف افسار گسیخته انرژی و منابع جان سالم به?در برد و منقرض خواهد شد.
آمار و ارقام موجود سال گذشته در سازمان ملل نشان می‌دهد جمعیت کره زمین حدود ۶٫۸ میلیارد نفر بوده که این رقم طی سال بعد، از مرز ۷ میلیارد نفر خواهد گذشت.
فینر معتقد است که بشر در حال انجام کارهایی است تا این روند را به تاخیر انداخته یا جلوی آن را بگیرد، اما این شرایط بازگشت‌ناپذیر است و از این رو پیش‌بینی او را به معنای بدبینی زیاد تلقی می‌کنند. اکنون برای بازگرداندن شرایط کمی دیر شده و اثراتی که پس از صنعتی شدن جهان ایجاد شد شبیه اثرات دوره عصر یخبندان با برخورد شهابسنگ‌ها و ستاره‌های دنباله‌دار به زمین است.
تغییرات آب و هوایی شاید منجر به انقراض انسان شود و ما به همان سرنوشت افراد جزایر Eastor در شیلی دچار شویم. جزایر Eastor به خاطر صخره‌های سخت و توده‌‌های سنگی بزرگش شهرت دارد که افراد پلینزی در آنجا اقامت داشتند. ابتدا جمعیت‌شان به آهستگی رشد کرد و سپس به انفجار جمعیت رسید. همراه با این رشد زیاد جمعیت جنگل‌ها نابود شد و حیوانات درختی منقرض شدند. تمدن آنها اوایل قرن ۱۶ شروع به فروپاشی کرد و در اوایل قرن ۱۹ به طور کامل از بین رفت.
شباهت بین آنچه که در قرن ۱۶ شروع به رخ دادن کرد و شرایط امروزی ما به طرز هراس‌انگیزی آشکار است.
در این رابطه بسیاری از دانشمندان بدبین بودند و گروهی دیگر نیز خوشبین به حل مساله هستند و معتقدند رشد آگاهی در رابطه با ازدیاد جمعیت، تخریب محیط و آلودگی‌هوا امیدهایی در ارتباط با حل مساله و ایجاد شرایط پایدار برای زمین ایجاد کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif