۲.۰۴.۱۳۸۸

مروری بر تاریخچه 3 سایت بزرگ اينترنتي

مروری بر تاریخچه 3 سایت بزرگ اينترنتي
مهندمهندس حامد بهرامی راد


مروری بر تاریخچه 3 سایت بزرگ اينترنتي

Yahoo! ، اینترنتی کوچک


بی شک تمام شما حداقل یکبار هم که شده، سایت یاهو را دیده اید و یا نام آن را شنیده اید.

به راستی این ابر سایت از کجا قد علم کرده و چه کسانی آن را بوجود آورده اند ؟

بله ، باز هم دانشجویان دانشگاه استانفورد. دو دانشجوی دکترای برق، به نام های ديويد فيلو ( David Filo ) و جري يانگ ( Jerry yang ) در آوريل 1994 ، کار خود را برای طراحی سایتی راهنما ، که تعداد زیادی سایت های مورد علاقه آن دو را در بر می گرفت ، شروع کردند. آن دو در ابتدا یاهو را برای قرار دادن مطالب مورد علاقه خود بر روی اینترنت ايجاد نمودند و سپس از آن برای احتیاجات اولیه خویش از قبیل ارسال و دریافت نامه های الکترونیکی ، اخبار و غيره استفاده کردند.


مشتریان یاهو در ابتدا فقط دوستان آنها بودند، و تبلیغی برای سایت انجام نمی شد و به ندرت تعداد بازدیدکنندگان به روزی 100 نفر می رسید، اما با گذشت زمان بعضی از جستجوگرها ، یاهو را در فهرست جستجوی خود قرار دادند.


نام
Yahoo در اصل مخفف جمله " Yet Another Hierarchical Officious Oracle" ، که در لغت به معنی "هنوز سلسله ی دیگری از مشاوران وجود دارند " می باشد. اما در اصل نام آن اقتباسی از موجودات ریزی است که در سفرهای گالیور به آن اشاره شده است.



شكل 1:
طراحان سايت ياهو


یاهو در پاييز 1994 معادل يك ميليون بار استفاده شده بود و در حدود 100 هزار كاربر داشت.

در سال 1995 آنها به دنبال سرمایه گذارانی بیشتر در این پروژه می گشتند. آن دو به سراغ سرمايه گذاران Silicon Valley ( ناحيه اي در جنوب شرقي سانفرانسيسكو كه شركت هاي كامپيوتري در آن متمركز هستند ) رفتند و در نهایت توانستند نظر Sequooia Capital را که از سرمایه گذاران موفق در شرکت های Cisco، Apple،Atari و Oracle بود را جلب نمایند. با این اتفاق ، یاهو به قدرت بیشتری برای رسیدن به هدف خود دست یافت.

در این زمان ديويد و جری به دنبال متخصصینی در زمینه های مورد نیاز یاهو می گشتند.

در میان افراد مورد نظر آن دو، نام یک ایرانی نیز به چشم می خورد. بله، فرزاد ناظم در اوایل سال 1996 به عنوان معاون ارشد بخش فنی یاهو منصوب شد و توانست در کمتر از یک سال یعنی در ژانویه 1997 ، با پشتکار و درایت فراوان خود ، مدیر فنی یاهو شود. وي كه داراي ليسانس علوم كامپيوتر از دانشگاه صنعتي كاليفرنيا ست مسئول نظارت بر تمامي حوزه هاي مهندسي، شامل نحوه عملكرد سايت و توسعه محصولات می باشد. تجربه كاري وي در مناصب فني و اجرايي به بيش از 18 سال مي رسد." ناظم" قبل از اينكه به ياهو بپیوندد، معاون ارشد بخش وب سرور و رسانه شركتOracle بوده است. وي همچنين مسئوليت هاي مختلفي را در شركت هاي SYDIS و Rolm Corporation به عهده داشته است. در همین زمان ديويد و جری توانستند Tin Koogle را که از فارغ التحصیلان دانشگاه استانفورد و از مدیران اجرایی در شرکت موتورلا بود را ، به عنوان مدیر اجرایی یاهو استخدام نمایند.



شكل 2 :
فرزاد ناظم مدیر فنی یاهو


در پایان سال 1995 سرمايه گذاران زیادی از جمله شركت های
Reuters ltd و Softbank به یاهو پیوستند.

ديويد فيلو در یک مصاحبه در سال 1996 گفت : " آنچه ما به دنبال آن بودیم، ایجاد اینترنتی کوچک در یاهو است".

با این که این حرف بیشتر به یک داستان خیالی شبیه بود، اما باید اذعان کرد، یاهو واقعا توانست چنین کاری را انجام دهد. شما امروزه در یاهو می توانید ایمیل مجانی درست کنید، گپ بزنید، جستجوی عمومی و تخصصی انجام دهید، از آخرین اخبار جهان مطلع شوید، هواشناسی را به دقت دنبال کنید، وبلاگی رایگان برای خود ایجاد نمایید، برای ارتباطات خود از مسنجر آن استفاده نمایید، خرید و فروش نمایید، بصورت گروهی بازی کنید، عکس های مورد نظر خود را پیدا نمایید و در واقع می توان گفت هر کاری را که از یک وب سایت خوب انتظار دارید را در اختیار شما قرار می دهد.

امروزه یاهو حداقل در ایالت متحده دارای 52 سایت محلی اینترنت و در جهان نیز دارای 24 شعبه می باشد. یاهو به 12 زبان قابل دسترسی است. تعداد کارمندان آن از 2 نفر به 4350 نفر رسیده است. حداقل 165 میلیون نفر در سراسر جهان از خدمات متنوع و مختلف آن استفاده می کنند.


گ مثل گوگل



موتورهای جستجو (Search Engines ) در واقع برنامه هایی هستند که می توانند بین میلیون ها صفحه اینترنتی گزینه مورد نظر شما را پیدا نمایند. بی شک آرزوی تمام مدیران سایت ها ، قرار گرفتن در صفحات نخستین و ردیف های بالاتر نتایج جستجو می باشد. در میان تمام جستجو گرها ، Google به عنوان قدرت بلامنازع و مبدع روش های نوین جستجو مانند ستاره ای می درخشد. در این قسمت به توضیحی پیرامون چگونگی شکل گیری این قدرت برتر می پردازیم.


نام
Google از کلمه googol گرفته شده است. googol به معنای عددی بسیار بزرگ است که در ریاضی معادل یک عدد 1 که جلوی آن 100 صفر قرار بگیرد ( ده به توان صد) می باشد. (که می توان هدف و منظور مسئولان این شرکت را از این نام بخوبی دریافت) .


شكل 3 :
Larry Page يكي از بنيانگذاران گوگل


بنیانگذاران گوگل
Larry Page و Sergey Brin که هر دو فارغ التحصیلان رشته ی کامپیوتر از دانشگاه استانفورد بودند، در سال 1995 با هم ملاقاتی انجام دادند و با اینکه غیر از جاه طلبی نقطه اشتراک دیگری با هم نداشتند ( لری 24 سال و سرگی که روسی الاصل است 23 سال داشت)، اما توانستند کار را به خوبی با کمک هم آغاز نمایند و ادامه دهند.

این دو با همکاری هم در سال 1996 موتور جستجویی بنام BackRub ساختند و پس از موفقیت این موتور جستجو با ادامه همکاری در سال 1998 گوگل را بنا نهادند.

اولین سرور گوگل در اطاق خواب لری افتتاح شد. دو مشخصه ای که کار آنها داشت این بود که اولا بجای ویندوز بیشتر از لینوکس استفاده می کردند دوما از مجموعه رایانه هایی کوچک بجای رایانه های بزرگ که البته کم کم به تعداد آنها افزوده شد، استفاده کردند.



شكل 4 :
Sergey Brin در سال 1996 به كمك Larry Page گوگل را راه اندازي كرد.

از مشکلاتی که در ابتدای کار با آن مواجه بودند، پشتوانه مالی بود. اما یکی از شانس هایی که آوردند، این بود که قبل از افتتاح بخش کوچکی از گوگل به سراغ Andy Bechtolsheim ، که خود از فارغ التحصیلان دانشگاه استانفورد و عضو هیئت علمی همان دانشگاه بود، رفتند و او به سادگی صد هزار دلار در این کار سرمایه گذاری کرد. اما آنها به دنبال سرمایه گذاران بیشتری می گشتند زیرا صد هزار دلار برای ادامه ی فعالیت ها کافی نبود. آن دو پس از تلاش های زیاد توانستند سرمایه ای معادل یک میلیون دلار بدست آورند و دفتر رسمی شرکت را در سپتامبر 1998 در " منلو پارک " افتتاح کردند.

تعداد کارمندان شرکت در روزهای اولیه فقط 3 نفر بود و روزانه ده هزار مرتبه مورد بازدید کاربران قرار می گرفت. پس از چندی در ردیف صدم بهترین جستجوگرها قرار گرفت. کم کم تعداد بازدید کننده ها به روزی پانصد هزار نفر بالغ می شد. تا اینکه مدیران گوگل سیاست جذب نخبگان را در پیش گرفتند و توانستند با روش های مختلفی افراد کلیدی و متخصصی از شرکت های بزرگی مانند سان مایکروسیستمز ، یاهو و سیسکو را به گروه گوگل وارد نمایند. از افراد شاخصی که در این میان به گوگل پیوستند، نام یک جوان ایرانی نیز دیده می شود. امید کردستانی که مدرک MBA خود را در رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه استانفورد اخذ کرده بود، در آن زمان در شرکت نت اسکیپ به عنوان مدیر بخش بازرگانی ، توانسته بود درآمدهای شرکت را در طول 20 ماه به 200 میلیون دلار یعنی به 2 برابر برساند. او پس از انتقال به گوگل به عنوان معاون رئیس و رئيس بخش توسعه تجاري و فروش مشغول به کار شد.


در سال 1999 ، نرم افزار از حالت آزمایشی خود بیرون آمد و کار جدی تر دنبال شد. شرکت به جایی بزرگ تر نقل مکان کرد. در سال 2000 جایزه اول
Webby به گوگل، به عنوان بهترین جستجوگر اختصاص یافت. تقریبا در این زمان بازدید کننده ها، روزانه به 10 میلیون نفر می رسیدند.



شكل 5 :
اميد كردستاني معاون رئیس و رئيس بخش توسعه تجاري و فروش گوگل


اما نقطه عطف کار، زمانی بود که گوگل توانست قرار دادی را با یاهو به امضاء برساند. طبق این قرارداد یاهو در عمل، جستجوی خود را به گوگل واگذار می کرد. با این قرارداد و اتفاقات دیگر مشتریان گوگل به روزی 100 میلیون نفر رسیدند.


مقر اصلی شرکت در
Silicon Valley کالیفرنیا است و در حال حاضر گوگل اطلاعات را بین 3 / 1 میلیارد صفحه ، در کمتر از نیم ثانیه ، جستجو و به مشتریان عرضه می کند. همچنین جستجوي تصويری در Google با داشتن بيش از 250 ميليون تصوير قابل مشاهده در فهرست خود، جامعترين مجموعه، در کل وب را تشکیل می دهد.

موتور جستجو ی گوگل براساس تكنولوژي PageRank پايه گذاري شده است. اين تكنولوژي باعث مي شود تا نتايج مهمتر در يك جستجو ارجح تر ديده شوند.

PageRank
يك سنجش معقولي را براي اعتبار صفحات وبي كه بر اساس معادله برابري 500 ميليون متغيير و بيش از 2 بيليون شرايط محاسبه شدند را ايفا مي كند. PageRank از ساختار لينك عظيم وب به عنوان ابزار سازماندهي استفاده مي كند.


گروه
مديريت
گوگل شامل افراد ذیل می باشد :
دکتر اريک ا.اشميت : رييس کل و رئيس هييت مديره
لري پيج : كمك موسس و رئيس بخش محصولات
سرجي برين : كمك موسس و رئيس بخش تكنولوژي
اميد كردستاني : معاون ، رئيس بخش توسعه تجاري و فروش
ويني روسينگ : معاون، رئيس بخش مهندسي
سيندي مك كفري : معاون، رئيس بخش ارتباطات
جوان بردي : معاون، رئيس بخش خدمات جستجو
تيم آرمسترونگ : معاون، رئيس بخش فروش آگهي
كريگ سيلوراشتاين : مدير تكنولوژي


eBay ، دست دوم فروش بزرگ اينترنتي



eBay اولین و بزرگترین سایت خرید و فروش اجناس دست دوم در جهان محسوب می شود. موسس و مدیر این سایت موفق یک ایرانی الاصل به نام پیر امیدیار (Pierre Omidyar ) است.

امیدیار در 21 ژوئن 1967 در پاریس بدنیا آمد. پدر و مادر ایرانی او در دهه 60 ، برای ادامه تحصیل به فرانسه رفته بودند و در همانجا با هم آشنا شدند و با هم ازدواج کردند. وقتی پییر تنها فرزند خانواده ، 6 سال داشت ، پدر او که اورولوژیست بود در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا شغلی پیدا کرد و آنها مجبور به مهاجرت به ایالت مریلند آمریکا شدند. پییر مدتی را در واشنگتن گذراند و سپس به همراه مادرش که فارغ التحصیل رشته زبان شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه بود، به هاوایی نقل مکان کرد.

پییر از همان کودکی علاقه ی زیادی به کامپیوتر داشت. او اولین برنامه کامپیوتری خود را در سن 14 سالگی برای کتابخانه مدرسه خود نوشت. او در حالیکه فقط 21 سال سن داشت، در رشته ی کامپیوتر از دانشگاه تافتز فارغ التحصیل شد. او سپس در يک شرکت گمنام به عنوان برنامه نويس سيستم هاي Macintosh مشغول به کار شد و پس از چندی در شرکت Claris که از توابع شرکت Apple بود، فعالیت کرد.



شكل 6 :
پير اميد يار موسس اولين و بزرگترين سایت خرید و فروش اجناس دست دوم در جهان


او در سال 1991 در تاسیس و اداره موقت شرکت نرم افزاری
Ink Development Corp مشارکت و فعالیت قابل تحسینی از خود نشان داد. این شرکت بعدها به eShop تغییر نام داد. eShop در سال 1996 توسط مایکروسافت خریداری شد. او سپس باز هم به یکی از اقمار شرکت Apple به نام General Magic پیوست. اما در این زمان ، Pez زندگی او را کاملا متحول کرد. Pez يک نوع شيريني است که معمولاً در يک ظرف کوچک پلاستيکي به شکل عروسک قرار مي گيرد و براي آن که شيريني از آن خارج شود بايد سر عروسک را به طرف پايين فشار داد. در شبی که پییر با نامزدش مشغول صرف شام بود، نامزدش از اینکه شریکی برای ایجاد کلکسیون Pez ندارد، ابراز نارضایتی کرد. این موضوع جرقه ای برای پییر بود. او یک برنامه ساده نوشت و آنرا در وب سایت کوچک خود قرار داد. این برنامه به کاربران امکان ليست کردن وسايل مختلف خود از جمله کلکسيون Pez را مي داد. او نام این قسمت را Auction Web (وب سایت مزایده) نهاد.



شكل 7 :
علاقه نامزد " پير " به Pez باعث تحول بزرگي در زندگي او شد.


در مدت زمان کوتاهي تعداد زيادي فروشنده و خريدار براي اقلام ليست شده بر روي
Auction Web به این سايت مراجعه کردند. او تصمیم گرفت، سایتی مجزا برای این کار قرار دهد. پییر نام آنرا کاملا درست انتخاب کرد ، eBay . او برای هر آگهی در سایت، مبلغی بین 25 سنت الی 2 دلار از فروشندگان دریافت می کرد. البته اگر معامله انجام می شد، درصدی مشخص از میزان فروش را نیز به عنوان حق الزحمه دریافت می کرد. او دیگر تمام وقت خود را در eBay می گذراند. البته تا قبل از سال 1998 ، eBay قدرت چندانی در خرید و فروش آنلاین بدست نیاورده بود. در این سال Meg Whitman که از متخصصین بازرگانی بود، به eBay پیوست. از این سال به بعد هر روز بر قدرت و شهرت جهانی eBay افزوده شد. پس از مدتی کوتاه، eBay شعبه هایی در اقصي نقاط جهان از جمله آلمان، کانادا، استرالیا، فرانسه و ژاپن دایر کرد. در پايان سال 1998 کاربران اين سايت به 1 / 2 ميليون نفر رسيدند، که درآمدي بيش از 750ميليون دلار را براي eBay به ارمغان آورد.


اميديار در سال 1999 با همان نامزد خود که عاشق کلکسيون
Pez بود ازدواج کرد. همسر اميديار اكنون بيش از 400 عدد Pez در کلکسيون خود دارد.

اميديار در سال 2000 علاوه بر eBay در هيأت مديره ePeople نيز مشغول به کار شد. پییر امیدیار درباره خاطرات خود از موفقيت در تجارت الكترونيك می گوید: « يكبار سعي کردم تا يک پيراهن ورزشي امضا شده توسط مايكل جوردن را در مغازه خود به فروش برسانم ولي موفق به این کار نشدم. سرانجام آن را در سايت eBay عرضه کردم و توانستم آن را به سرعت به بهترین قیمت بفروشم. آن وقت تصميم گرفتم که مغازه خود را ببندم و کاسبي خود را در eBay ادامه دهم».


هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif