۲.۰۴.۱۳۸۸

نكات رابانه اي

نكات رابانه اي

زنگ تفريح: شايد اين را ديده باشيد شايد هم نه. در محيط Word آفيس تايپ كنيد:

=rand(1,1)

يا دقيقا همين جمله را كپي پيست كنيد و بعد اينتر را بزنيد. جمله عجيبي مي‌آيد: روباه قهوه‌اي سريع،از روي سگ تنبل پريد! اگر تعداد آن عددها را هم بيشتر كنيد يا آنها را برداريد كه فقط پرانتزها بماند، خط‌ها بيشتر مي‌شوند. کدي براي تست کي‌برد است که تمام حروف انگليسي از a تا z را در آن جمله داراست.

● از كيس‌هاي بزرگ و فول استفاده كنيد. آنها غير از جادار بودن خنك‌ترند و سرعت سيستم شما به خاطر گرما پايين نمي‌آيد. كيس‌هاي چرخدار با امكان جابجايي آسان هم خوبند. تصميم بگيريد كه مي‌خواهيد آن را روي زمين بگذاريد يا روي ميز.

● حتماً هنگام خريد كيس غير از شكل و ظاهر به جنس بدنه و وزن آن توجه كنيد. هر كيس زيبا و شيكي لزوماً كيس خوبي نيست. سعي كنيد كيس‌هاي آلومنيومي داراي تهويه و شكل مناسب بخريد كه اگرچه گرانند ولي سبكند و حرارت را از خود عبور داده و سيستم درون آنها خنك‌تر است. سعي كنيد مثل من عاشق كيس‌هاي فول آلومينيوم و داراي فن‌هاي متعدد باشيد! هر چقدر هم كه سيستم شما مدل بالا و پيشرفته باشد كيس بد موجب استهلاك زودرس آن خواهد شد. دلمه كه نمي‌پيچيد! كامپيوتر نازنين شما شايسته‌ي يك كيس خوب است. همه‌ي اينها مشروط به داشتن پول است ولي خب يك ضرب‌المثل انگليسي مي‌گويد: ما آن‌قدر پولدار نيستيم كه جنس ارزان بخريم. وقتي چند برابر پول صرف اجناس بنجل كرديد معني اين مثل نغز را درك خواهيد كرد!

● فكر مي‌كنيد پاور از سي‌پي‌يو مهم‌تر نيست؟ چرا هست. پاورها غير از مدل‌هاي مختلف حداقل سه نوعند: يك نوع پاور درپيتي كه مستقيماً برق را به مادربرد مي‌دهدNon PFC كه اكثر پاورها همين طورند و اگر ديديد با نوسان برق مادربردتان سوخت مجرم اصلي همين است. نوع ديگر پاورهاي Passive PFC و Active PFC هستند كه البته گران‌ترند ولي جريان برق و فركانس ورودي را كنترل مي‌كنند كه همين طور بي‌خود و بي‌جهت روي مادربورد بدبخت نريزد و تغيير ولتاژ و نويز برق را هم مي‌گيرند. پس اگر پول داشتيد يك پاور اكتيو يا حداقل پسيو بگيريد كه ارزان‌تر است.

● اگر هم نخواستيد پول براي پاور خرج كنيد حداقل حتماً يك محافظ برق خوب بگيريد. نوسان‌هاي برق در ايران را كه ديده‌ايد. نديده‌ايد؟ اما كامپيوتر نازنين شما مي‌بيند و به اين شوك‌ها حساس است.

● سعي كنيد براي قطعات داخلي مختلف فن‌هاي يدكي داشته باشيد (مخصوصاً فن سي پي يو و كارت گرافيك) آنها بعد از مدتي چنان گرد و خاك مي‌گيرند كه به صورت لايه‌ي چربي درمي‌آيند و پاك كردنشان هم فايده‌اي ندارد و بعد سر و صداي گوشخراش آن اعصاب‌تان را خط‌ خطي خواهد كرد. تازه اگر در محيط پرگرد و غباري باشد امكان دارد فن سي‌پي‌يو بعد از مدتي سنكوب كند و بعد صداي دل‌انگيز انفجار سي‌پي‌يو. داشتن يكي دو فن يدكي كه ارزان‌قيمت هم هستند، راه خوبي براي پيشگيري است.

● هر چند وقت يك‌بار كامپيوترتان را باز كنيد و قطعات داخلي آن را با جارو برقي و يا سشوار گردگيري كنيد. كارت‌ها و رم‌ها را هم با دقت جدا كنيد و درز اسلات‌ها را خوب گردگيري كنيد. آهاي شما! بله شما! با آن سيم ظرفشويي مي خواهيد چيكار كنيد!؟ فقط پارچه نرم و بدون پرز.

● براي بالا بردن سرعت شماره‌گيري مودم در كنترل پنل و تنظيمات مودم در بخش modems به بخش Properties برويد و از آنجا در Advanced در نوار خالي Extra setting تايپ كنيد: S11=50 با اين عمل پس از اولين كانكت مجدد شما، سرعت شماره‌گيري‌تان بيشتر خواهد شد.

● از تركيب يك فايروال و يك آنتي‌ويروس استفاده كنيد مانند زون‌آلارم و پاندا يا هر آنتي‌ويروس ديگر و آنها را براي يكديگر و براي بخش امنيتي ويندوزتان تعريف كنيد.

● ويندوز خود را حتماً به‌روز كنيد. براي اين كه سرعت اينترنت پايين نيايد بخش اتوماتيك آپديت را غيرفعال كرده و هر بار با ورود به صفحه آپديت شركت مايكروسافت ببينيد سيستم شما چه نرم‌ازارها و پچ‌هاي امنيتي لازم دارد. اول پچ‌هاي امنيتي را يكي يكي يا چندتاچندتا به صورت دستي انتخاب كرده و دانلود كنيد. اگر مثل من ويندوز قانوني مايكروسافت داريد كه خوش به حال‌تان چون پچ‌هاي امنيتي بيشتر به اضافه‌ي Windows Defender و اكسپلورر7 و ديگر چيزها را مي‌توانيد دانلود كنيد.

● اين اصل را به خاطر بسپاريد: در كار با كامپيوتر هيچ وقت مشكل غير قابل حلي وجود ندارد مگر اين كه سخت‌افزاري باشد. كامپيوتر شما خراب نشده، بد كار نمي‌كند و اصولاً مشكلي وجود ندارد مگر اين كه مربوط به قطعه‌اي سخت‌افزاري باشد مثلاً سوخته يا شكسته باشد. كامپيوتر شما در حد و توان خودش به شرط اين كه قطعاتش با هم متناسب باشند، خوب كار مي‌كند. او شما را مي‌شناسد و فرمان‌هايتان را درك مي‌كند، بايد شما هم سعي كنيد او را بشناسيد و مشكلاتش را درك كنيد!

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif