۲.۰۴.۱۳۸۸

کار با رایانه

کار با رایانه

فراموش نکنید زمانی که در هنگام کار با رایانه بدن بیش از حد به جلو خم شده باشد ،شانه و عضلات گردن قادر به نگه داشتن وزن سر نیست و به یاد داشته باشید که بیشتر دردهای ناحیه گردن و پشت که هنگام کار با رایانه عارض می شوند به دلیل قرار گیری نادرست بدن روی صندلی و پشت میز است.

برای جلوگیری از درگیری عضلانی و اسکلتی موارد زیر را رعایت کنید:

-میز و صندلی خود ر به شکل استاندرد انتخاب کنید.

-از میز ، صندلی،صفحه کلید،صفحه نمایش و موس به شکل صحیح استفاده کنید.

- انجام حرکات نرمشی ساده به صورت تمرین روزانه را فراموش نکنید .

صندلی مناسب برای رایانه چه ویژ گی هایی باید داشته باشد ؟

- ارتفاع صندلی بایدقابل تنظیم باشد . ارتفاع صندلی 41 تا 52 سانتی متری توصیه می شود.

- سطح نشیمنگاه صندلی باید دارای طول و عرض 40 تا48 سانتی متری باشد . برای افراد چاق صندلی های پهن تر توصیه می شود .

- ضخامت تشک تا حدود 4 تا 5 سانتیمتر و رویه آن از جنسی باشد که اصطلاحا بتواند تنفس کند و لبه جلو صندلی ،گرد و لبه بیرونی آن ،نرم باشد .

- زاویه پشتی با تشک صندلی ،حداقل 95 تا 110 درجه باشد.

- صندلی های مورد استفاده در کار با رایانه بهتر است دسته دار بوده و دسته آن با ارتفاع میز کار مطابقت داشته باشد . همچنین دارای 5 چرخ بوده و چرخان باشد شیب کف صندلی 5 تا 15 درجه برای تمایل به جلو و 5 درجه تمایل به عقب را امکان پذیر سازد.

روش استفاده از میز ، صندلی،صفحه کلید،صفحه نمایش و موس:

بهترین حالت نشستن پشت میز این است که کمی بدن را به عقب متمایل کنیم ،به طوری که زاویه بین رانها و تنه 135 درجه باشد البته از آنجایی که این زاویه ممکن است باعث سر خوردن ما به عفب و حتی افتادن شود (اگر تکیه گاهی نداشته باشیم) محققان به 120 درجه هم رضایت داده اند .آنان کی گویند این گونه نشستن می تواند باعث کاهش کمر درد شود .به گفته محققان 32 درصد مردم بیش اتز 10 ساعت را درروز به صورت نشسته سپری می کنند و نیمی از آنان حتی برای صرف ناهار نیز میز خود را ترک نمی کنند و دوسوم مردم زمانی که از کار به منزل بر می گردند باز هم می نشینند. بررسیها نشان داده یک سوم مردم به همین علت یعنی بد نشستنیهای طولانی دچار کمر درد می شوند .پس از آنجا که بد نشستن می تواند با ایجاد فشار بر ستون فقرات و رباطهای مربوطه انسان را دچار درد مزمن و بد شکلی کند. وقتی زاویه نشستن ما قائمه (90) درجه باشد ،انحنای طبیعی ستون فقراتمان کمتر شده و و باعث می شود به صفحه های ژاله ای بین مهره ها فشار بیشتری وارد شود در ضمن ثابت نشستن طولانی با فشار پی در پی باعث خوردگی و ساییدگی مهره ها و نرسیدن خون کافی به دیسک و سخت شدن و کاهش قابلیت انعطاف آن می شود . همه این عوامل دست به دست هم داده و ما را دچار کمر درد می کند .

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif