۲.۰۴.۱۳۸۸

لزوم آشنا نمودن دانش‌آموزان با مكانيزم‌ها و....- قسمت 1

از آنجا كه دانش‌آموزان امروز مسوولان، صاحب‌نظران و متخصصان فرداي جامعه اسلامي كشورمان مي‌باشند و با توجه به گستردگي علم، تكنولوژي و تحولات روزافزون فرهنگي- اجتماعي در جهان، امروز كسب اصول مديريت و آموزش و آشنايي با شيوه‌هاي برنامه‌ريزي تحصيلي، شغلي، زندگي و... يك امر لازم و ضروري براي دانش‌آموزان به خصوص در دوره متوسطه مي‌باشد.

زمينه‌سازي براي شناخت شيوه‌هاي برنامه‌ريزي و پي بردن به اهميت آن در كاربردي كردن در آينده و زندگي براساس نظريه‌ها و يافته‌هاي علمي در مديريت و اداره جامعه، يك ضرورت براي دانش‌آموزان آينده‌ساز كشور مي‌باشد.



كاركردهاي مديريت

مديريت فعاليت و فرآيند مهم و اساسي است كه در نيل به اهداف يك ضرورت تام دارد.

هنري فايول نخستين صاحب نظري است كه مديريت را به وظايف پنج‌گانه زير تفكيك كرده است:



1- برنامه‌ريزي 2 – ساماندهي 3- فرماندهي 4- هماهنگي 5- كنترل (نظارت).



برنامه‌ريزي

برنامه‌ريزي، يعني پيش‌بيني و پيش‌نگري و تدارك وسايل و امكانات مادي و منابع نيروي انساني براي آينده كه يكي از مهمترين اصول مديريت تلقي مي‌شود. به عبارت ديگر مديريت داراي دو كاركرد تصميم‌گيري و اجراي تصميم مي‌باشد.

البته علاوه بر اولويت برنامه‌ريزي، اصول پنج‌گانه با يكديگر رابطه متقابل دارند.

امروز صاحب‌نظران علم مديريت، برنامه‌ريزي (تصميم‌گيري) را با مديريت مترادف دانسته و آن را قلب تپنده سازمان تلقي مي‌كنند.

برنامه‌ريزي فرآيند تصميم‌گيري و پيش‌بيني درباره كار و فعاليت در آينده است. به عبارتي برنامه‌ريزي، تعيين و تعريف هدف‌ها، تدارك امكانات و منابع مادي و انساني براي تحقق اهداف سازمان است.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif