1- هدفگذاري: تعيين هدفها و اولويت آنها.
2- پيشبيني: بررسي و پيشنگري منابع و امكانات براي تحقق اهداف.
3- بودجهبندي: تشخيص فعاليتها و اقداماتي كه با استفاده از منابع و امكانات صورت خواهد گرفت.
4- تعيين خط مشيها، روشها و ملاكهاي عمليات.
اهميت و فوايد آموزش برنامهريزي به دانش آموزان
همانگونه كه در علم مديريت، برنامهريزي در درجه اول اهميت قرار دارد، آموزش آن به دانشآموزان نيز نقش حياتي و مؤثر در زندگي آتي آنها دارد، چون دانشآموزان با برنامهريزي از وقت و انرژي خود به نحو مطلوب استفاده ميكنند و از بلاتكليفي خارج ميشوند. از فوايد ديگر برنامهريزي ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
1- جهتدهي به تحصيل و كار دانشآموزان.
2- توجه بيشتر به اهداف كوتاه و بلندمدت.
3- پرهيز از فعاليتهاي تكراري و بيثمر.
4- ايجاد هماهنگي بين خانه و مدرسه.
5- ايجاد انگيزه براي تحصيل.
6- ايجاد و تقويت روحيه نظم و انضباط.
7- انجام بهموقع تكاليف.
8- كنترل جدي اولياء بر فرزندان خود در امور تحصيل و فراغت.
9- ايجاد و تقويت روحيه كمالطلبي.
10- ايجاد و تقويت روحيه رقابت سالم در بين دانشآموزان.
11- نظارت و ارزشيابي ميزان پيشرفت تحصيلي.
12- فرهنگسازي در بين دانشآموزان براي مطالعه منظم و مستمر.
13- استفاده بهينه از وقت براي تحصيل و تفريح.
14- علاقهمندي به مطالعه و جلوگيري از خستگي و افسردگي دانشآموزان.
15- افزايش خودباوري- خود اتكايي.
16- ايجاد روحيه توانمندي براي غلبه بر مشكلات براساس برنامهريزي.
17- افزايش روحيه اعتماد به نفس، هويت و ارزشمندي در جامعه.
18- ارتقاء سطوح علمي و آگاهي دانشآموزان.
19- تسريع و تسهيل در يادگيري.
20- شناخت ميزان تواناييهاي خود و شناخت وضعيت فعلي و تصميمگيري براساس آن.
معايب فقدان برنامهريزي درسي براي دانشآموزان
بخش عمدهاي از دانشآموزان به خصوص در مناطق شهري، از امكانات لازم براي ادامه تحصيل از قبيل مدرسه (فضا) و معلم برخوردار هستند و اولياء آنها براي سرنوشتشان احساس مسؤوليت و دلسوزي داشته و در حد امكان براي ادامه تحصيل آنها، امكانات لازم را فراهم ميكنند اما بخش عمدهاي از افت تحصيلي دانشآموزان به خصوص در دوره راهنمايي و متوسطه، نداشتن يك برنامهريزي صحيح و روشن و در نتيجه نداشتن يك هدف روشن است كه امكان استفاده مناسب از زمان و انرژي فراهم نميشود. لذا دانشآموزان براي پيشرفت تحصيلي و موفقيت در كسب مسؤوليتهاي مهم كشوري در آينده، بايد با برنامههاي ثابت و موقت يا كوتاهمدت و برنامههاي راهبردي و عملياتي آشنايي داشته باشند كه براساس آن زندگي و تحصيلات خود را يك روند منظم و منطقي كه لازمه شكوفايي استعداد و رشد و ترقي آنان ميباشد. بهبود و اعتلاء بخشند
در اين راستا يكي از مهمترين وظايف نهاد آموزش و پرورش با همكاري و هماهنگي خانوادهها، آشنا نمودن دانشآموزان با مكانيزمها و روشهاي برنامهريزي در امور تحصيلي و زندگي است كه با فقدان اين درس، به صورت جدي يك خلاء در برنامههاي درسي دانشآموزان احساس ميشود كه انشاءا... با تدبير و همت والاي مسؤولان آموزش و پرورش در حوزههاي برنامهريزي درسي، معاونت پرورشي و ساير معاونتهاي مربوطه، شاهد عملياتي و راهبردي نمودن روشهاي برنامهريزي تحصيلي و زندگي براي دانشآموزان عزيز كشورمان باشيم تا آنان از بلاتكليفي خارج شوند، افرادي هدفمند، منضبط و مسؤوليتپذير در جامعه باشند و در پيشبرد اهداف مقدس تعليم و تربيت و تحولات عظيم رشد و ترقي اجتماعي- اقتصادي سهيم باشند.
منابع و مأخذ:
1- مقدمات مديريت آموزشي، دكتر علي علاقهبند
2- مديريت فرهنگي، محمدعلي حاجي دهآبادي
3- دفتر برنامهريزي به روش قلمچي
4- مديريت و رهبري آموزشي، محمدعلي طوسي
5- فصلنامه مديريت در آموزش و پرورش ================================
|
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر