۲.۰۲.۱۳۸۸

توصیه های بهداشتی به کاربران کامپیوترقسمت اول : بيماريټ/font>


CVS چيست ؟
تقريباً 4/3 کسانيکه زياد با کامپيوتر کار مي‌کنند گرفتار اين علائم هستند. به نظر مي‌رسد با فراگيرتر شدن بکارگيري کامپيوتر در محل‌هاي کار و حتي در خانه‌ها تعداد کسانيکه از CVS رنج مي‌برند رو به افزايش باشد. علائم CVS
مهمترين علائم CVS عبارتند از : خستگي چشم ، خشکي چشم ، سوزش ، اشک ريزش و تاري ديد. CVS همچنين ممکن است سبب درد در گردن و شانه‌ها نيز بشود. چشم انسان حروف چاپي را بهتر از حروف نمايش داده شده بر روي مانتيور مي‌بينند. علت اين امر اين است که حروف چاپي کنتراست بيشتري با صفحه سفيد زمينه داشته و لبه‌هاي آنهاواضح‌تراست حال آنکه درمورد صفحه مانيتور چنين نيست و لبه‌ها به وضوح حروف چاپي نيستند بلکه حروف از يک مرکز با کنتراست بالا شروع شده و به تدريج کم رنگ‌تر مي‌شوند وپس ازتبديل به خاکستري کمرنگ ناپديد مي‌گردند.بنابراين لبه‌هاي حروف بر روي صفحه مانيتوروضوح حروف چاپي را ندارد. يکي از مهمترين دلايل خشکي و سوزش چشم هنگام کار با کامپيوتر کاهش ميزان پلک زدن است بطوريکه افراد هنگام کار با کامپيوتر تقريباًیک پنجم حالت عادي پلک مي‌زنند. اين مسأله به همراه خيره شدن به صفحه مانيتور و تمرکز بر روي موضوع کار سبب مي‌شود تا پلک‌ها مدت بيشتري وا بمانند و در نتيجه اشک روي سطح چشم سريعتر تبخير مي‌شود.
1. سعي کنيد بطور ارادي پلک بزنيد. اين کار سبب مي‌شود سطح چشم شما با اشک آغشته شده و خشک نشود. در صورتيکه مشکل شما شديد باشد مي‌توانيداز قطره‌هاي اشک مصنوعي استفاده کنيد.
2. مرکز مانيتور بايد حدود 10 تا 20 سانتي‌متر پايين‌تر از چشمان شما باشد. اين وضعيت علاوه بر اينکه باعث مي‌شود پلک‌ها پايين‌تر قرار گيرند و سطح کمتري از چشم در معرض هوا باشد. از خستگي گردن و شانه‌ها نيز مي‌کاهد. در اين موارد هم بايد مانتيور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع صندلي را نسبت به ميز کار تنظيم کرد بطوريکه ساعد شما هنگام کار با keyboard موازي با سطح زمين باشد.
3. مانيتور خود را طوري قرار دهيد که نور پنجره يا روشنايي اتاق به آن نتابد. هنگام کار با کامپيوتر سعي کنيد پرده‌ها را بکشيد و روشنايي اتاق را نيز به نصف وضعيت معمولي کاهش دهيد. اگر از چراغ مطالعه بر روي ميز خود استفاده مي‌کنيد آن را طوري قرار دهيد که به صفحه مانيتور يا چشم شما نتابد. همچنين مي‌توانيد از صفحه‌هاي فيلتر نيز بر روي صفحه مانيتور استفاده کنيد. تابش نور به صفحه مانيتور سبب کاهش کنتراست و خستگي چشم مي‌شود. اين مسأله بخصوص زمانيکه زمينه صفحه تيره باشد شديدتر خواهد بود.
4. به چشمان خود استراحت دهيد. سعي کنيد هر 5 تا 10 دقيقه چشم خود را از مانيتور برداشته و به مدت 5 تا 10 ثانيه به نقطه‌اي دور نگاه کنيد. اين کار سبب استراحت عضلات چشم مي‌شود. همچنين به شما وقت مي‌دهد پلک بزنيد و سطح چشم شما مرطوب شود.
5. اگر مجبوريد که متناوباً به يک صفحه نوشته و مانيتور نگاه کنيد (خصوصاً در مورد تايپيست‌ها) ممکن چشم شما خسته شود زيرا بايد تطابق خود را تغيير دهد. براي جلوگيري از اين مساله سعي کنيد صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانتيور قرار دهيد. براي اينکار مي‌توانيد از Copyholder استفاده کنيد.
6. فاصله مانتيور با چشمان شما بايد 50 تا 60 سانتي‌متر باشد.
7. روشنايي و کنتراست مانيتور خود را تنظيم کنيد. ميزان روشنايي مانتيور بايد با روشنايي اتاق هماهنگي داشته باشد. يک روش براي تنظيم روشنايي مانيتور اين است که به يک صفحه وب با زمينه سفيد نگاه کنيد. اگر سفيدي صفحه براي شما مثل يک منبع نور است روشنايي مانيتور زياد است وبايد آن را کم کنيد. در مقابل،‌ اگر صفحه کمي خاکستري به نظر مي‌رسد روشنايي را کمی زیاد کنيد. در مجموع روشنايي بايد در حدي باشد که چشمان شما احساس راحتي کنند. کنتراست مانيتور بايد حداکثر باشد تا لبه‌هاي حروف بيشترين کنتراست را با نوشته خود پيدا کند.
8. اگر علي رغم رعايت توصيه‌هاي گفته شده باز هم دچار علائم CVS هستيد مي‌توانيد از عينک‌هاي مخصوص استفاده کنيد زيرا گاهي مشکل در ديد متوسط است. ما بطور معمول کمتر از ديد متوسط استفاده مي‌کنيم زيرا بيشتر اوقات يا اشياء دور را نگاه مي‌کنيم و يا اشياء نزديک. ولي مانيتور کامپيوتر دقيقاً در فاصله‌اي از چشم قرار مي‌گيرد که مربوط به ديد متوسط است. اگر شما عينکي هستيد عينک شما به احتمال زياد براي کار با کامپيوتر مناسب نيست زيرا ديد متوسط را اصلاح نمي‌کند. براي دريافت عينک مناسب کامپيوتر به چشم پزشک مراجعه کنيد.
9. هنگام کار با کامپيوتر سعي کنيد گردن خود را راست نگهداشته و شانه را عقب بدهيد. قوز کردن هنگام کار طولاني با کامپيوتر سبب دردهاي گردن و شانه‌ها مي‌شود. اگر پشتي صندلي شما قابل تنظيم است آن را طوري تنظيم کنيد که کاملاً به پشت شما بچسبد. همچنين ارتفاع صندلي خود را طوري تنظيم کنيد که کف پاها روي زمين قرار داشته و زانوي شما در زاويه 90 درجه قرار داشته باشد. Keyboard و Mouse بايد پايين‌تر از آرنج و نزديک به دستان شما قرار داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif