۲.۰۲.۱۳۸۸

توصیه های بهداشتی به کاربران کامپیوتر قسمت دوم

موضوع: توصیه های بهداشتی به کاربران کامپیوتر
قسمت دوم:بیماریهای پوستی وتنفسی

مشکلات پوستي
ولتاژ زياد لامپ تصوير، باعث توليد ميدان الکترو استاتيک و بارهاي الکتريکي مثبت در سطح خارجي صفحه نمايش مي‌شود. در ميدان بين بارهاي مثبت و صورت اپراتور، گرد و خاک و ذرات در تمامي جهات حرکت مي کنند. اگر چه ميزان گرد و خاک و ذرات بسته به نوع تهويه اتاق، ‌کفپوش و عوامل ديگر تغيير مي‌‌کنند اما هميشه وجود دارند. جريان بارهاي مثبت حاصل در اين ميدان،‌ ممکن است در کساني که حساسيت پوستي دارند، باعث خشکي پوست دست و صورت و ترک خوردن آن شود. همچنين بررسي‌هايي صورت گرفته است که نشان مي‌دهد در افرادي که از حساسيت‌هاي پوستي شکايت مي‌کنند و هنگام کار بيشتر تحت فشار فکري و عصبي قرار دارند، اين فشارها و استرس‌ها مي‌تواند باعث تغييرات هورموني مانند تيروکسين (هورمون غده تيروئيد) و پرولاکتين (هورمون هيپوفيز قدامي) و همچنين ضايعات پوستي شوند البته عوامل شخصي هم دربروزاين ضايعات دخالت دارند.استرس و مشکلات عصبي، رواني حجم کار زياد در محيط کار مي‌تواند منجر به بروز مشکلات رواني شود البته گفتني است، کار با رايانه افسردگي به همراه نمي‌آورد بلکه حجم زياد کار در ايجاد استرس رواني نقش دارد.
تنفس گازهاي مضر
بدنه رايانه و نمايشگرها بر اثر گرم شدن، بوي مخصوصي از خود متصاعد مي کنند. از جمله اين بوها گاز ديوکسين است که به‌وسيله بدنه رايانه (بر اثر حرارت) و صفحه نمايشگر توليد مي‌شود. اين مواد به عنوان مواد ضد حريق در بدنه نمايشگر و بردهاي رايانه به کار مي‌روند. همچنين گاز ازن هنگام کار چاپگر ليزري توليد مي‌شود که به بافت مخاطي بيني، چشم و گلو آسيب مي‌رساند. بنابراين، رعايت استانداردهاي مربوط در اين باره از سوي واردکنندگان يا توليدکنندگان رايانه ضروري به‌نظر مي‌رسد.
خطر غبار روي صفحه مانيتور
غبار روي صفحه مانيتور و تلويزيون سمي ترين و آلوده ترين غبار ها است به گزارش شبکه خبر پژوهشگران معتقدند غبار روي مانيتور رايانه ها داراي مواد شيميايي موثر در بروز اختلال توليد مثل و بيماريهاي عصبي است که مي تواند بسيار خطر آفرين باشد.اين غبار ها در مانيتور هاي صفحه مسطح يا در اصطلاح فلت بسيار سمي تراست.پژوهشگران توصيه کرده اند کاربران رايانه از تماس دست با صفحه مانيتور خودداري کنند و يا هر يک روز در ميان صفحه ي آن را با دستمال مرطوب پاک کنند.
پيشگيري بهتر از درمان
بايد اذعان کرد، کار با رايانه کسي را بيمار نکرده و عوارضي به همراه نمي‌آورد بلکه رفتارهاي ناصحيح و غيراصولي، درجه تا‡ثيرپذيري منفي را در کار با رايانه افزايش مي‌دهد و شخص را دچار عوارض مختلف مي کند. رعايت اصول بهداشت کار، شرط درست و صحيح کار با رايانه است که در اينجا به برخي از اين اصول اشاره مي‌کنيم:
*‌ کساني که با رايانه کار مي‌کنند، زمان استخدام و شروع به کار و سپس به طور سالانه (در قالب معاينات دوره‌اي) بايد از سوي متخصصان چشم يا بينايي‌سنجي مورد معاينه و آزمايش‌هاي لازم قرار گيرند.
*‌ در معاينات قبل از استخدام و دوره‌اي، بايد به عوارض و بيماري‌هاي مفصلي و عضلاني توجه شود و کارکناني که به دردهاي مفصلي، کمردرد، شانه‌درد و... مبتلا شده‌اند، بايد به سرعت به پزشک طب کار يا ساير متخصصان مراجعه کنند.
*‌ محدوديت کار با رايانه نبايد فراموش شود و لازم است با استراحت‌هاي کوتاه‌مدت بين کار همراه باشد. متخصصان توصيه مي کنند براي هر يک ساعت کار مداوم، ‌15 دقيقه استراحت درنظر گرفته شود.
هنگام استراحت بين کار بايستيد، قدم بزنيد و فکر خود را به موضوعات ديگر متمرکز کنيد. ماهيچه‌هاي خود را شل و سپس آنها را بکشيد و وضعيت آنها را تغيير دهيد. نرمش هنگام استراحت و بين کار سودمند است. براي رفع خستگي مي توان از حرکات کششي استفاده کرد. به منظور کاهش خستگي چشم بايد هر چند مدت يک بار به نقطه اي در فواصل دور نگاه کنيد. هنگام کار با رايانه اگر بدن کشيده باشد و سر بالا نگاه داشته شود و شانه ها آويزان باشد، بالاتنه در راحت‌ترين حالت قرار خواهد گرفت، چرا که بد نشستن انجام کار را سخت تر کرده، منجر به خستگي ماهيچه ها و ايجاد عوارض مي‌شود.
*‌ روشنايي محل کار بايد مخلوطي از نورسفيد و زرد باشد و ترجيحاً از لامپ مهتابي استفاده شود و شدت آن حدود 300 لوکس باشد. ميز کار بايد طوري قرار گيرد که روشنايي لامپ‌هاي سقف در طرفين قرار گيرد. از قرار دادن ميز در محلي که نور لامپ مستقيماً در برابر کاربر است، بايد خودداري شود. زمان استفاده از روشنايي طبيعي نيز نبايد صفحه مانيتور در برابر پنجره قرار گيرد.
*‌ براي به حداقل رساندن فشار بر گردن و کمر، استفاده از گيره‌ اوراق يا کاغذ گير لازم است. دماي 19 تا 23 درجه سانتي‌گراد و رطوبت حدود 50 درصد براي هواي اتاق کار مناسب است. به منظور رفع آثار سوء گازهاي توليد شده از رايانه و تجهيزات جانبي، بهتر است با باز کردن در و پنجره يا تعبيه دستگاه تهويه، هواي اتاق به طور مرتب عوض شود.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif