۲.۰۲.۱۳۸۸

توصیه های بهداشتی به کاربران کامپیوترقسمت سوم


قسمت سوم:بیماریهای مفصلی وعضلانی
عوارض مفصلي و عضلاني
از ديگر عوارض کار با رايانه، دردهاي عضلاني و درد مچ دست و بازوهاست. درد گردن و کمر و در درازمدت، خميدگي پشت، از عوارض ديگر کار زياد و طولاني با رايانه است. معمولاً کاربران رايانه ساعدها، دست ها، بازوان، پشت و گردن خود را در حالت ثابت قرار مي دهند و اين کار باعث وارد شدن فشار زياد در زمان طولاني، روي ماهيچه‌ها و تاندون‌ها مي‌شود و در نهايت، مي‌تواند به مشکلات عضلاني و مفصلي منجر شود. در اين رابطه، عوامل ارگونوميکي نظير بار کاري، حرکت تکراري، طرز نشستن، زاويه ديد، وضعيت ميز و صندلي، ارتفاع صفحه کليد و مانيتور، وضعيت نور، سرعت تايپ، نداشتن آرامش رواني و... مي‌توانند از عوامل خطرساز باشند.
سندرم تونل مچ دست ودردهاي گردن يا پشت
با استفاده زياد از کامپيوتر مي توانيد به سندرم تونل مچ يا دردهاي گردن يا پشت مبتلا شويد. در اين مقاله مي خواهيم در مورد انواع بيماري هاي ناشي از حرکات و فشارهاي مکرر صحبت کنيم.
به نظر مي رسد که تقريباً همه ي جوانب زندگي ما وابسته به استفاده از کامپيوتر است. به همين دليلي است که امروزه بيماري هايي ناشي از فشارهاي تکراري يا RSL متداول تر شده است. يکي از مهمترين انواع اين بيماري ها سندرم تونل مچ و تاندونيت است. هرچند RSL هم مي تواند در مشکلات گردن، شانه و کمر و پشت بروز کند. استفاده از کامپيوتر بيش از چند ساعت در روز مي تواند باعث ابتلا به اين مشکلات شود. همچنين کيبوردهايي که براي بالا بردن سرعت تايپ استفاده ميشوند و استفاده مداوم از موس مي تواند باعث صدمه زندن به تاندون ها، عصب ها و بافت هاي دست شود.
در مراحل اوليه، خستگي، بيحسي و ناراحتي عمومي در محل آسيب ديده احساس مي شود. خارش، سردي و بي حسي نيز در دست ها احساس مي شود. همچنين ممکن است احساس ناتواني و هماهنگي در دست ها کنيد. حتي ممکن است از فرط درد شب ها از خواب بيدار شويد و قسمت آسيب ديده نياز به ماساژ دادن پيدا کند. اين علائم معمولاً بعد از فعاليت طولاني رخ مي دهد و پس از اتمام کار خود به خود برطرف مي شود. هرچند در طول زمان ناحيه ي آسيب ديده حساس تر و آسيب پذيرتر ميشود و حتي فعاليتي غير مرتبط با آن ناحيه هم باعث بروز درد در آن شود. اگر اين عارضه مورد درمان قرار نگيرد، خيلي زود وخيم تر خواهد شد.
بهتر است اگر يکي از اين علائم را در خود مشاهده کرديد، سريعاً اين مسئله را با مشاور پزشکي خود در ميان بگذاريد. درمان فوري احتمال عوارض وخيم تر را کاهش خواهد داد. بنا بر نواحي آسيب ديده، درمان RSL ترکيبي از درمان ها، حتي شکسته بندي کردن مچ و دست است. در موارد وخيم تر ممکن است عمل جراحي هم مورد نياز باشد. نوع درمان و شدت آسيب ديدگي در هر بيمار متفاوت است.
راه هاي بسياري براي پيشگيري از اين آسيب ها وجود دارد. يکي از آن ها اين است که مانيتور را دورتر و پايين از محل نشستن خود قرار دهيد. صندلي و کيبوردتان بايد طوري تنظيم شوند که ران ها و ساعدتان روي هم قرار گيرند. اگر ارتفاع ميز مانع اين است، بهتر است که کيبورد را روي پايتان قرار دهيد.
حتماً صاف بنشينيد و از غوز کردن پرهيز کنيد. نبايد طوري بنشينيد که نياز باشد براي دسترسي به کيبورد يا خواندن آنچه روي مانيتور است به جلو خم شويد. هر از چند گاهي کمي جا به جا شويد يا بلند شده و کمي قدم بزنيد.
يکي از اشتباهات متداول اين است که مراقب طريقه ي قرارگيريمان نيستيم، به ويژه قرار گرفتن مچ ها و پشتمان. مچتان نبايد هنگام تايپ کردن روي جايي قرار بگيرد يا خم شود. هر از چند گاهي به مچ ها بايد استراحت بدهيد.
يکي ديگر از اشتباهات در رابطه با استفاده از کيبورد هنگامي است که مي خواهيم از بعضي دستورها مثلاً ‘CTRL-F’ يا ‘ALT-c’استفاده کنيم. در اين مواقع ممکن است بخواهيد از يک دست استفاده کرده و انگشتتان را براي تماس با دکمه ي ديگر امتداد بدهيد. استفاده ي مداوم و طولاني از اين حرکات ممکن است باعث بروز مشکل در دست ها و انگشتانتان شود. حتماً براي تايپ کردن از هر دو دستتان استفاده کنيد.
براي جلوگيري از مشکلات کمر و پشت، حتماً صاف پشت کامپيوتر بنشينيد. اگر لازم بود مي توانيد از يک بالشتک تکيه گاه هم استفاده کنيد. هر از چند گاهي وضعيت نشستن خود را بررسي کنيد.
هنگام تايپ کردن از فونت مناسب استفاده کنيد تا نيازي نباشد که براي خواندن مطالب به جلو خم شويد يا قوز کنيد. از رنگ هاي مناسب نيز استفاده نماييد تا باعث ناراحتي چشمانتان نشود.
قرار دادن دستگاه موس نزديک به کيبورد نيز مي تواند از بعضي ناراحتي ها و مشکلات مربوط به گردن و شانه جلوگيري کند.
هنگام استفاده از بازي هاي کامپيوتري نيز رعايت اين نکات ضروري است.
بالا بردن قدرت و انعطاف بدني، ميزان خستگي بدن را کاهش مي دهد. پس همواره ورزش کنيد.
بعد از اتمام يک روز بلند کاري، در يک وان آب گرم دراز بکشيد، يا دوش آب گرم بگيريد. اين خستگي شما را از بين خواهد برد. اين موارد را براي فرزندانتان نيز رعايت کنيد و حتماً به آنها خاطر نشان شويد که اين نکات را رعايت کنند تا مشکلي ايجاد نشود .

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif